Een krachtige en motiverende leeromgeving ontstaat niet vanzelf. Hoe ontwikkel je deze, wat wordt er van leerlingen en docenten verwacht en hoe krijgt samenwerking met het werkveld vorm? Wat zijn de leeropbrengsten voor leerlingen en studenten?
Het lectoraat Motiverende Leeromgevingen draagt door praktijkgericht onderzoek bij aan het beantwoorden van onder andere deze vragen. Zo wordt een impuls gegeven aan de ontwikkeling van krachtige leeromgevingen binnen het v(s)o en de te verwachten leeropbrengsten. Het samen werken door onderwijs, praktijk en onderzoek aan vraagstukken vanuit het werkveld van het v(s)o zal worden gestimuleerd.
Samenwerkingen
Het onderzoek van dit lectoraat vindt plaats in nauwe afstemming met het Instituut voor Lerarenopleidingen van Hogeschool Rotterdam en met verschillende Zeeuwse schoolbesturen. Het lectoraat levert hiermee een bijdrage aan de ambitie van Hogeschool Rotterdam om onderwijs, onderzoek en het verbeteren en vernieuwen van de (regionale) beroepspraktijk intensiever met elkaar te verbinden.
“Ik vind het een uitdaging om, ook in het voortgezet onderwijs, de praktijk van het werkveld te betrekken en zo het leren vanuit praktijkvraagstukken door samenwerking tussen docenten, studenten, leerlingen en onderzoekers vorm te geven.”
lector Motiverende Leeromgevingen