Menu
    English

    Lectoraat Begeleidingskunde

    In onze turbulente samenleving vol complexe vragen en groeiende tegenstellingen worden antwoorden vaak gezocht in nieuwe systemen, nieuwe structuren en nieuwe regels. De vraag hoe mensen elkaar kunnen vinden en elkaar als mens kunnen blijven ontmoeten is echter minstens zo belangrijk. Alleen dan blijven gemeenschappen vitaal. Hoe kunnen we in een wir-war van richtlijnen, wetten, procedures en belangen, in een omgeving van verstrikkende systemen, de maat van de menselijkheid bewaren en hervinden?

    Over het lectoraat

    Binnen het lectoraat staan drie grote thema’s centraal. In de eerste plaats doet het lectoraat aan de hand van concrete praktijken onderzoek naar de begeleiding van complexe systemen waar de regeldruk hoog is. Concreet is daarbij de focus op drie grote velden: het justitiële kader (gevangenissen, forensische psychiatrie, reclassering), het ziekenhuiswezen en het hoger beroepsonderwijs.

    In de tweede plaats werkt het lectoraat aan een gefundeerd gebruik van muzische en narratieve werkvormen in dergelijke begeleidingspraktijken. Dit gebeurt vanuit de gedachte dat in samenwerkingsprocessen veel gebeurt wat zich niet gemakkelijk in worden laat uitdrukken maar op gevoelsniveau wel aanwezig is. Creatieve vormen helpen dan om die zaken toch in communicatie te brengen.

    Het derde thema dat belangrijk is in het lectoraat gaat over de methodologie van handelingsonderzoek als een manier om kennisontwikkeling en begeleiding met elkaar te combineren. Samen onderzoeken is een vehikel om complexe vraagstukken onder ogen te zien en hanteerbaar te maken en tegelijk een middel om inzichten op te doen die ook voor derden relevant gemaakt kunnen worden.

    Het lectoraat levert een bijdrage aan

    Uitgelichte items

    actueel binnen dit lectoraat

    Medewerkers

    van dit lectoraat

    Alle lectoraten van Kenniscentrum Talentontwikkeling