Wij zien onze opdracht als het slaan van een brug tussen theorie en praktijk, zodanig dat docenten echt handvatten krijgen om - op basis van wat we al weten - les te geven en hun didactiek met behulp van activerende interactie verder te verfijnen.
Lector Didactiek
Leden van het lectoraat Didactiek van hoge verwachtingen geven trainingen didactisch coachen. Kijk hieronder voor meer informatie.
Ik ben medewerker van Hogeschool Rotterdam | Ik ben niet werkzaam op Hogeschool Rotterdam |
De afgelopen jaren waarschuwde de Inspectie van het Onderwijs voor de toenemende kansenongelijkheid in het onderwijs: leerlingen en studenten met laagopgeleide ouders en een migratieachtergrond hebben stelselmatig minder kans op schoolsucces. Dit stelt eisen aan het handelen van de leraar. Didactiek en pedagogiek zijn van groot belang om het leren zo effectief mogelijk te laten plaatsvinden en daarmee ieders kansen te vergroten.
Het lectoraat richt zich enerzijds op de lerarenopleiding, en anderzijds op de gehele hogeschool.
In samenwerking met het Instituut voor Lerarenopleiding van Hogeschool Rotterdam houdt het lectoraat Didactiek van hoge verwachtingen zich bezig met het versterken van de didactische professionaliteit van lerarenopleiders en docenten ten behoeve van het bevorderen van het leren van studenten en leerlingen. Daarin wordt vooral gewerkt vanuit Didactisch Coachen, de operationalisering van werken met hoge verwachtingen. Samen met de lerarenopleiders en de docenten doet het lectoraat praktijkgericht onderzoek naar het didactisch coachen in de klas én zoeken we naar mogelijkheden om didactiek van hoge verwachtingen te optimaliseren. Uiteraard is er in het leerbevorderend handelen samenhang tussen pedagogiek en didactiek. Er zal dan ook intensief samengewerkt worden met andere lectoraten, zoals het lectoraat pedagogiek.
Binnen Hogeschool Rotterdam is uitgesproken dat het werken met hoge verwachtingen een belangrijke bouwsteen is voor de vormgeving van het onderwijs aan Hogeschool Rotterdam. Het is opgenomen in de strategische agenda voor de komende vijf jaar (Talent voor transitie 2023-2028). Dit wordt door het lectoraat vormgegeven door het opleiden van interne trainers binnen de hogeschool, zodat daarmee didactisch coachen verder kan worden geïmplementeerd in de opleidingen. Docenten kunnen daarmee lesgeven vanuit hoge verwachtingen. Het lectoraat werkt daartoe samen met het project Grip op Onderwijskwaliteit en Studiesucces, de HR-academie en de afdeling Onderwijs & Kwaliteit.