Over de lector
Jarise Kaskens is orthopedagoog. Ze heeft diverse opleidingen afgerond, zoals de postdoctorale beroepsopleiding gezondheidszorgpsycholoog, opleiding tot beeldcoach, en een managementopleiding. Kaskens heeft een brede ervaring in het onderwijs, waaronder als docent, curriculumdesigner en beeldcoach. Ze startte haar loopbaan op de Universiteit Utrecht als toegevoegd onderzoeker in combinatie met een baan in het speciaal onderwijs. Ze heeft vele jaren als onderwijsadviseur in Utrecht gewerkt op verschillende thema’s. Zo is ze bijvoorbeeld in verschillende rollen betrokken geweest bij Voor- en Vroegschoolse Educatie (van training en beeldcoaching van pedagogisch medewerkers tot beleidsadviseur op stedelijk niveau). Ook heeft ze bij een landelijk pedagogisch centrum gewerkt waar ze als onderzoeker heeft meegewerkt aan research & developmentprojecten en als consultant werkzaam was op de thema’s jonge kind, taal en rekenenwiskunde.
Twaalf jaar geleden maakte ze de overstap naar Hogeschool Windesheim, waar ze in het educatieve domein zowel op de pabo als de masters heeft gewerkt als docent, coördinator, curriculumdesigner en assessor. Als onderzoeker heeft ze zich binnen het lectoraat vooral gericht op rekenen en wiskunde, lesson study en inclusief opleiden. Ze promoveerde in 2022 aan de Radboud Universiteit. Afgelopen jaren heeft ze een Windesheimbreed learning lab ‘Docentrollen, didactiek en pedagogische relatie’ opgebouwd, dat bijdraagt aan toerusting van docenten voor uitdagend en flexibel onderwijs.
Kaskens heeft gedurende haar werkzame leven altijd aandacht gehad voor de vertaalslag van onderzoek naar praktijk.
Andere activiteiten
Naast lector op Hogeschool Rotterdam is Kaskens werkzaam als onderzoeker en hoofddocent bij Hogeschool Windesheim. Ze is onderzoeker op de thema’s rekenenwiskunde, lesson study en inclusief opleiden binnen het lectoraat Leraren- en lerarenopleiders in inclusieve leeromgevingen. Dat lectoraat richt zich op onderwijs waarmee en waarin álle lerenden de kans krijgen om zich te ontwikkelen en te leren. Verder werkt ze als hoofddocent bij de masters educational needs en learning & innovation en is ze betrokken bij onderzoek op de pabo. Tot september 2023 was ze projectleider van het learning lab Docentrollen, didactiek en pedagogische relatie.
“Verwacht veel van je leerlingen-studenten en laat je aangenaam verrassen”
Lector Didactiek van hoge verwachtingen