Menu Zoeken English

Openbare les Lia Voerman

Hoge verwachtingen gaan over (n)u

Op donderdag 7 oktober 2021 vond de openbare les van Lia Voerman, lector Didactiek, plaats. Tijdens deze les presenteerde zij haar onderzoeksprogramma voor de komende jaren. Haar openbare les ging over hoe we verwachtingen vormen en wat de effecten zijn van hoge en lage verwachtingen op het leren en de motivatie van leerlingen.

Hoge verwachtingen gaan over (n)u 

We hebben allemaal te maken met verwachtingen, van onszelf of van anderen. Verwachtingen, hoog of laag, hoeven en kúnnen niet verdwijnen. Hoge verwachtingen gaan over u en over ons: als degene die verwachtingen laat zien, of als degene die ervaart welke verwachtingen anderen van ons hebben. Bij hoge verwachtingen denken we vaak aan de toekomst; 'mijn kind kan rechter worden, of chirurg'. Echter, hoge verwachtingen gaan over het hier en nu.

Het hebben van hoge verwachtingen kan een bijdrage leveren aan de kansengelijkheid in het onderwijs van alle leerlingen. De verwachtingen van leraren hebben invloed op het leren en de motivatie van álle leerlingen, en in het bijzonder op het leren en de motivatie van leerlingen die minder kansen hebben.

In de openbare les gaat Lia in op hoe we verwachtingen vormen en wat de effecten zijn van hoge en lage verwachtingen op het leren en de motivatie van leerlingen. De didactiek van hoge verwachtingen bestaat uit de manier waarop leraren met leerlingen interacteren, de keuze voor differentiatievormen en de cultuur van de school waar de leraren werken.

Verwachtingen sturen prestaties van studenten.

"Ik vind dat we ervoor moeten zorgen dat álle kinderen kans moeten krijgen om goed te kunnen leren en niet de dupe moeten zijn van verwachtingen die anderen van hen hebben.” 

Lees het interview met Lia Voerman 

“Leerlingen stimuleren na te denken. Dát is didactiek.”

Lia Voerman over haar nieuwe rol als lector didactiek

Lees het interview 

We gebruiken cookies voor analyse en marketing om de website te verbeteren.

Wijzig cookie-instellingen