Het lectoraat richt zich op het onderzoeken en ontwikkelen van middelen, processen en praktijken die evidence-informed werken in de hogeschool versterken. Tegelijkertijd stimuleren we een mensgerichte ontwerphouding binnen het onderwijs, waarbij de behoeften van studenten en docenten centraal staan.
Onderwijs in een wereld vol verandering
Onze wereld verandert in hoog tempo. Ontwikkelingen zoals kunstmatige intelligentie, duurzaamheid, energietransitie, vitaliteit en digitalisering hebben grote invloed op ons onderwijs. Dit vraagt van docenten en studenten een wendbare en veerkrachtige houding om onderwijs actueel en betekenisvol te houden. Creativiteit, nieuwsgierigheid en experiment zijn essentieel om in deze dynamische omgeving goed onderwijs te blijven bieden.
Samen oplossingen ontwerpen die werken
Onderwijs ontwikkelen doen we samen. In een participatief en co-creatief proces werken docenten, studenten en onderzoekers aan oplossingen die direct toepasbaar zijn in de praktijk. Door gezamenlijk te ontwerpen, testen en verbeteren zorgen we ervoor dat het onderwijs écht aansluit bij de uitdagingen en behoeften van vandaag. Deze aanpak leidt tot onderwijs dat niet alleen nuttig en uitvoerbaar is, maar ook inspireert en motiveert.
Toekomstbestendig en praktijkgericht
Het hoger onderwijs staat voor de uitdaging om studenten de vaardigheden mee te geven die ze nodig hebben in hun toekomstige beroep. Blended onderwijs, waarin digitale en fysieke leermiddelen elkaar versterken, speelt hierin een sleutelrol. Ons onderzoek helpt opleidingen bij het ontwerpen en verbeteren van effectieve methoden en hulpmiddelen. Zo ondersteunen we studenten en docenten in hun ontwikkeling en bouwen we samen aan toekomstgericht onderwijs dat werkt voor iedereen.