In het onderzoek naar studiesucces zal het lectoraat sterk de professionele identiteit van de docent betrekken; de basis voor het vormgeven van krachtig studentgericht beroepsonderwijs. Hiermee geeft het lectoraat invulling aan de ambitie van het College van Bestuur om een bijdrage te leveren aan het optimaliseren van de instroom, binding, doorstroom, vorming, studiesucces en carrièreperspectief van de Rotterdamse populatie in het hoger beroepsonderwijs.
In het onderzoek wordt niet alleen gekeken naar het aantal studenten dat in het eerste jaar uitvalt en na vijf jaar de studie heeft afgerond. Ook worden de cognitieve ontwikkeling, de maatschappelijke betrokkenheid gedurende de studie en het persoonlijk welbevinden tot het moment van afstuderen betrokken. De hogeschool zelf vormt het onderzoeksgebied van het lectoraat waarbij verschillende (deel-) onderzoeken in specifieke contexten zullen worden uitgevoerd. Doel is een bijdrage leveren aan het optimaliseren van de instroom, binding, doorstroom, vorming, studiesucces en carrièreperspectief van de Rotterdamse populatie in het hoger beroepsonderwijs. Het lectoraat zal op het thema studiesucces nadrukkelijk de verbinding maken met andere Randstad-hogescholen.
Onderzoekslijn
Dit lectoraat valt de onderzoekslijn Optimalisering Leerprocessen van Kenniscentrum Talentontwikkeling.
“Ik wil het brede begrip studiesucces graag samen met docenten, studenten, managers en externe begeleiders onderzoeken"
lector Studiesucces