Menu Zoeken English

Lectoraat Samen Onderzoekend Werken

Dit lectoraat richt zich op methoden en ondersteuning van participatief actieonderzoek (PAO) door docenten gericht op onderwijskwaliteitsverbetering. Onderzoek is nodig naar passende methoden en technieken, maar ook naar de vraag hoe het proces van samen onderzoekend werken van teams kan worden aangejaagd en begeleid, en hoe PAO in de bredere onderwijsorganisatie via vertical alignment kan worden bevorderd.

Over het lectoraat

Bij participatief actieonderzoek (PAO) werken betrokkenen onderzoekend samen om praktische kennis te verkrijgen waarmee zij hun individueel of collectief handelen en/of de eigen (beroeps)situatie kunnen verbeteren. Onder de paraplu van PAO kunnen ook zelfonderzoek, lesson study, en ontwerponderzoek een plek krijgen. Onderzoek is nodig naar passende methoden en technieken, maar ook naar de vraag hoe het proces van samen onderzoekend werken van teams kan worden aangejaagd en begeleid, en hoe PAO in de bredere onderwijsorganisatie via vertical alignment kan worden bevorderd.

In PAO stropen betrokkenen bij een praktijkvraagstuk de mouwen op om te werken aan een gezamenlijk doel. Deze vorm van praktijkonderzoek past daarmee goed bij de Rotterdamse mentaliteit. Omdat in PAO onderzoeken, professionaliseren en innoveren hand in hand gaan, wordt kwaliteitsverbetering al tijdens het samen onderzoekend werken zichtbaar.

Onderzoekslijn

Dit lectoraat valt onder de onderzoekslijn Optimalisering Leerprocessen van Kenniscentrum Talentontwikkeling.

🍪

Welkom!
Wij maken gebruik van functionele en analytische cookies voor de werking van de website en het verbeteren van jouw gebruikerservaring. Wil je meer weten? Lees dan ook ons cookiebeleid.

Instellen