Menu
    English

    Lectoraat Samen Onderzoekend Werken

    Dit lectoraat richt zich op methoden en ondersteuning van participatief actieonderzoek (PAO) door docenten gericht op onderwijskwaliteitsverbetering. Onderzoek is nodig naar passende methoden en technieken, maar ook naar de vraag hoe het proces van samen onderzoekend werken van teams kan worden aangejaagd en begeleid, en hoe PAO in de bredere onderwijsorganisatie via vertical alignment kan worden bevorderd.

    Over het lectoraat

    Uit onderzoek weten we dat professionalisering effectiever is wanneer leraren niet alleen kennis en inzichten opdoen, maar ook concrete doelen worden gesteld die hen aanzetten om hun dagelijkse praktijk aan te passen. Dit proces wordt ondersteund door het aanbieden van bruikbare technieken.

    Samen onderzoekend werken (SOW) is een krachtige methode om hier vorm aan te geven en kan worden opgevat als een collectieve professionele leerstrategie. Tevens stelt docenten in staat zelf de regie te nemen in de ontwikkeling de kwaliteit van hun onderwijs. Kort gezegd draait het bij SOW om het verbeteren van de praktijk door het integreren van wetenschappelijke kennis, professionele expertise en de ervaringen van belanghebbenden (‘evidence-informed werken’). Deze combinatie wordt gebruikt om praktijkvraagstukken te analyseren, mogelijke oplossingen te ontwerpen, uit te proberen, te evalueren, bij te stellen, en te reflecteren op zowel de uitkomsten als het proces. Essentiële hierbij is het inzetten en doorontwikkelen van ‘onderzoekend vermogen’. Dit vermogen stelt professionals in staat om in hun werkomgeving vast te stellen wat ze wel en niet weten en kunnen.

    Waar nodig kunnen ze ontbrekende kennis grondig verwerven of zelf creëren, en deze toepasbaar maken in hun specifieke beroepscontext. Het betrekken van verschillende perspectieven en het bevorderen van samenwerking tussen betrokkenen op diverse systeemlagen (‘alignment’) binnen de organisatie en daarbuiten is hierbij cruciaal. Dit lectoraat richt zich op het verzamelen en co-creëren van handelingskennis samen met de onderwijspraktijk, om lerarenteams te ondersteunen om SOW in praktijk te brengen.

    Uitgelichte items

    actueel binnen dit lectoraat

    Medewerkers van dit lectoraat

    Alle lectoraten van Kenniscentrum Talentontwikkeling