Participatief Actieonderzoek
Bij participatief actieonderzoek (PAO) werken betrokkenen onderzoekend samen om praktische kennis te verkrijgen waarmee zij hun individueel of collectief handelen en/of de eigen (beroeps)situatie kunnen verbeteren. Onder de paraplu van PAO kunnen ook zelfonderzoek, lesson study, en ontwerponderzoek een plek krijgen. Onderzoek is nodig naar passende methoden en technieken, maar ook naar de vraag hoe het proces van samen onderzoekend werken van teams kan worden aangejaagd en begeleid, en hoe PAO in de bredere onderwijsorganisatie via vertical alignment kan worden bevorderd.
In PAO stropen betrokkenen bij een praktijkvraagstuk de mouwen op om te werken aan een gezamenlijk doel. Deze vorm van praktijkonderzoek past daarmee goed bij de Rotterdamse mentaliteit. Omdat in PAO onderzoeken, professionaliseren en innoveren hand in hand gaan, wordt kwaliteitsverbetering al tijdens het samen onderzoekend werken zichtbaar.
Achtergrondinformatie
Hij deed de Pabo aan Hogeschool Rotterdam en studeerde Onderwijskunde aan de Universiteit Leiden, waar hij ook promoveerde. Na zijn promotie werkte hij als post-doc en later als universitair docent bij de afdeling onderwijsstudies van Universiteit Leiden binnen het onderzoeksprogramma ‘Motivationele zelfregulatie’. Daarna werkte hij als hogeschooldocent bij de Master Leren en Innoveren van Hogeschool Rotterdam op het thema participatief actieonderzoek. Als onderzoeker participeerde hij in tal van projecten, waaronder ‘Masteropgeleide docenten als aanjagers van onderwijsvernieuwing in het MBO’ (proj.nr. 40.5.19620.046).
Naast zijn werk aan Hogeschool Rotterdam werkt hij als creatief producent binnen zijn eigen bedrijf StudioRev – gericht op de productie en regie van culturele en educatieve media (lezingen, workshops, theater, muziek en documentaires).