Onderzoek Innovatie Teams als professionaliseringsmiddel voor lerarenopleiders

Publicatie van Kenniscentrum Talentontwikkeling

N.J. Bogert,van den, G. Romkes, J.S. Rozendaal | Artikel | Publicatiedatum: 01 maart 2018
Onderzoekend vermogen is één van de kenmerken van de (aspirant) onderwijsprofessional, maar het ontwikkelen van dit vermogen door lerarenopleiders blijkt in de praktijk geen sinecure. Omdat het onderzoekend vermogen van lerarenopleiders zelf gerelateerd lijkt aan de kwaliteit van de begeleiding die ze hun studenten geven, is verdere professionalisering op dit gebied gewenst. Bij het cluster Talen van het Instituut voor lerarenopleidingen van de Hogeschool Rotterdam wordt binnen de beschikbare professionaliseringruimte hier vorm aan gegeven middels Onderzoek Innovatie Teams. In deze teams werken drie docenten onder begeleiding van een lector van het kenniscentrum een jaar aan praktijkgericht onderzoek naar, en ten dienste van hun eigen praktijk. Aanpak en ervaringen met het werken met deze teams worden beschreven evenals opbrengsten en 'lessons learned'.

Auteur(s) - verbonden aan Hogeschool Rotterdam

Betrokken bij deze publicatie