Menu
    English

    Lectoraat Integrale Curriculumontwikkeling

    Het lectoraat Integrale Curriculumontwikkeling houdt zich bezig met de kennisontwikkeling over het ontwerpen en ontwikkelen van samenhangende, doceer- en studeerbare curricula.

    Hogeschool Rotterdam biedt 40.000 studenten een uitdagende leeromgeving waarin zij zich kunnen ontwikkelen tot een beroepsbeoefenaar met betekenis voor onze samenleving. Het ontwikkelen van een curriculum dat uiting geeft aan de visie van een opleiding over goed onderwijs is echter complex. Een curriculum wordt al snel te vol en onsamenhangend. Doordachte keuzes op basis van een gedeelde visie kunnen rust geven en daarmee ook meer leerwinst en studiesucces.
    Doel van het lectoraat is om door praktijkgericht onderzoek en professionalisering meer kennis te ontwikkelen over het ontwerpen en ontwikkelen van studeer- en doceerbare curricula, waarin studenten optimale kansen krijgen (en pakken!) voor een goede start op de arbeidsmarkt en/of vervolgstudie. Curricula die studenten bewust hebben gemaakt hoe leuk en belangrijk het is je te blijven ontwikkelen, ook ná het diploma. Daarbij kijken we verder dan alleen de inhoud van een curriculum. Er is aandacht voor toetsing, didactiek, onderwijskundig leiderschap en collectief leren. Voorbeelden van al in gang gezette vormen van samenwerking zijn het programma Grip op Studiesucces en het inrichten van een lerend netwerk van onderwijsadviseurs.  

    Verbinding met het onderwijs

    Het onderzoek van dit lectoraat vindt in nauwe afstemming met het Instituut voor Lerarenopleidingen van Hogeschool Rotterdam plaats. Dominique Sluijsmans levert hiermee een bijdrage aan de ambitie van Hogeschool Rotterdam om onderwijs, onderzoek en het verbeteren en vernieuwen van de (regionale) beroepspraktijk intensiever met elkaar te verbinden.

    Dit lectoraat biedt ons niet alleen prachtige kansen om gezamenlijk de inhoudelijke kennisbasis over curriculumontwikkeling binnen Hogeschool Rotterdam te kaderen en te verstevigen. Het geeft ons vooral ruimte om verbindingen te leggen en ontmoetingen te organiseren tussen opleidingen, onderwijsadviseurs, lectoren en diensten. Juist deze verbindende rol is voor mij de kern van het lectorschap. Als ik kijk met wie ik daarin mag samenwerken de komende jaren, heb ik er alle vertrouwen in dat we met dit lectoraat impact gaan realiseren.

    Dr. Dominique Sluijsmans Lector Integrale Curriculumontwikkeling

    Uitgelichte items

    actueel binnen dit lectoraat
    Blog

    Blog

    Leden van de lectoraatskring van dit lectoraat hebben het boek ‘Wetenswaardig’ van Erik Meester gelezen met de verwachting dat het een prettig overzicht biedt van een aantal ontwerpprincipes die ten grondslag liggen aan een curriculum, en aan die verwachting is ruimschoots voldaan.

    Expertisekring

    van dit lectoraat

    Alle lectoraten van Kenniscentrum Talentontwikkeling