Onderzoek en publicaties
Eindrapportage Monitor Taal en Studiesucces
In 2019 heeft Cora samen met Nicole van ´t Wout, een monitoronderzoek uitgevoerd naar acht taalprojecten bij Hogeschool Rotterdam. De publicatie Eindrapportage Monitor Taal en Studiesucces levert inzicht in de voortgang, de resultaten, voorwaarden, belemmerende factoren en succesfactoren van taalprojecten, uitgevoerd door docenten binnen hun opleiding in studiejaar 2018-19. Het onderzoek werd uitgevoerd met medewerking van Amos van Gelderen en Ellen Klatter, in opdracht van het project Taal en Studiesucces.
Evaluatierapport project de Afstudeerzaak
In 2021 heeft Cora een evaluatieonderzoek uitgevoerd bij het project De Afstudeerzaak met medewerking van Ellen Klatter, in opdracht van HRBS.
Bij dit project begeleiden re-integrerende medewerkers van Hogeschool Rotterdam studenten die in de eindfase zijn vertraagd in hun studie. De publicatie Evaluatierapport project de Afstudeerzaak biedt inzicht in de begeleidingsaanpak van De Afstudeerzaak en hoe deze aanpak studenten helpt om weer op gang te komen met hun studie. Tevens zijn implicaties beschreven voor een effectieve aanpak van de begeleiding van studenten met studievertraging bij opleidingen van Hogeschool Rotterdam.
Projectleider bij Grip op studiesucces
Voor het grootste deel van haar aanstelling is Cora sinds 2020 werkzaam als projectleider bij het programmateam van het hogeschoolbrede project Grip op Onderwijskwaliteit en Studiesucces (GOS) waar 22 opleidingen van HR bij zijn aangesloten. Als projectleider geeft zij begeleiding en advies bij een aantal deelnemende opleidingen. Tevens is zij betrokken bij diverse professionaliseringsactiviteiten voor docenten van de deelnemende opleidingen.
In 2021 heeft Cora, samen met Ellen Klatter, een traject probleemverkenning en -analyse opgezet en uitgevoerd bij startende opleidingen binnen het project GOS. Het traject biedt een methode (vragenlijst studiesucces) om op een systematische wijze, in samenspraak met de stakeholders van de opleiding, die vraagstukken te ontdekken en te benoemen die het meest relevant zijn voor het verhogen van studiesucces binnen de opleiding. Bij het analyseren van deze vraagstukken wordt gebruik gemaakt van CIMO-logica. Deze aanpak stimuleert opleidingen om eerst goed na te gaan wat de oorzaken kunnen zijn van bepaalde problematiek en op basis daarvan passende interventies te kiezen die kunnen helpen bij het oplossen van de problematiek ten gunste van studiesucces