Menu English

Openbare les Petra Poelmans

Bouwen aan motiverende leeromgevingen

Op 28 november vond de openbare les van Petra Poelmans, lector Motiverende leeromgevingen, plaats. Petra bespreekt de rol van motivatie tijdens leren. Wat is motivatie? Hoe kun je als docent bouwen aan een motiverende leeromgeving? En wat is de rol van de leerling eigenlijk?

Kernboodschappen visie

Onderwijsonderzoekers en docenten hebben goede, mooie, vormende bedoelingen, maar sommige leerlingen en studenten lijken dat onvoldoende of niet te voelen, te zien en te ervaren. Leerlingen en studenten hebben hun eigen beleving. De (te) gemakkelijke reactie hierop zou zijn dat deze leerlingen nu eenmaal niet gemotiveerd zijn. De professionele reactie is dat we ons afvragen waaróm die leerlingen niet gemotiveerd lijken en wat onze rol daarbij is. Wat die rol zou kunnen of misschien wel zou moeten zijn.

In haar openbare les besprak Petra Poelmans verschillende motivatietheorieën en de rol van de docent in de leeromgeving.

Het lectoraat Motiverende leeromgevingen is een initiatief van Calvijn College, Christelijke Scholengemeenschap Walcheren, Mondia Scholengroep, OZEO, VO Zeeuws-Vlaanderen en Hogeschool Rotterdam.    

Foto: Iris van den Broek