Voor hbo-studenten vormen het kunnen lezen, begrijpen, verwerken en schrijven van academische en beroepsspecifieke teksten belangrijke vereisten om succesvol te kunnen studeren. Daarnaast vormen deze vaardigheden een belangrijke component van toekomstig werk. Het combineren van taal en vakonderwijs is een veelbelovende strategie om aan de taalontwikkeling van studenten te werken. De hogeschool bundelt nu het onderzoek op dit terrein in het nieuwe lectoraat Taalbewust hoger onderwijs.
Verbinding met het onderwijs
In samenwerking met de afdeling Taal & Toelating, wil Jacqueline van Kruiningen de opbrengsten van onderwijsinterventies op het terrein van taalontwikkelend lesgeven meer zichtbaar maken.
"We ontwikkelen samen met opleidingen en de taalonderwijsadviseurs van onze hogeschool expertise op het gebied van taalontwikkeling en taalbewust lesgeven. Door dat te doen in verbinding met (onder andere) de Expertisegroep Onderwijskwaliteit bouwen we gezamenlijk aan een rijke gedeelde kennisbasis die direct relevant is voor de onderwijspraktijk van de hogeschool, en uniek in Nederland."
Lector Taalbewust hoger onderwijs
Verder verbonden aan deze expertisekring:
- Jint Wuite
- Sanne Wielenga
- Chantal van Winden
- Evelien Firouzi
- Marloes Schrijvers
- Ann Brosens
- Rivi Godfried
- Marina Admiraal
- Tineke de Waal