Menu English

Openbare les Jacqueline van Kruiningen

In verband met taal. Naar een gedeelde kennisbasis over taalbewust hoger onderwijs

Op 23 februari vindt de openbare les plaats van Jacqueline van Kruiningen, lector Taalbewust hoger onderwijs aan Hogeschool Rotterdam. In deze openbare les stelt zij de vraag wat de talige uitdagingen zijn voor studenten in het hoger beroepsonderwijs, en wat docenten en docententeams nodig hebben om hun studenten te kunnen ondersteunen bij hun ontwikkeling tot taalcompetente hbo-professional.

Twee leidende principes

Daartoe bespreekt Jacqueline allereerst de relevante aspecten van taalcompetentie in het hoger onderwijs. Vervolgens schetst ze de talige uitdagingen waar studenten mee te maken krijgen, vanaf hun entree in het hoger onderwijs tot aan de afronding van hun opleiding en hun overstap naar de beroepspraktijk. Daarbij presenteert zij twee leidende principes die, vanuit haar visie op de taalontwikkeling van studenten in het hoger onderwijs, centraal dienen te staan in een taalgerichte onderwijsaanpak: de verbinding van taal met vakinhoud, en het taalbewustzijn van docenten en docententeams. Aansluitend stelt ze de vraag wat docenten en opleidingsteams nodig hebben om hun onderwijs vanuit deze twee principes vorm te kunnen geven. Tot slot presenteert Jacqueline de onderzoeksvragen die het lectoraat stelt en het bredere kader voor deze vragen: het lectoraatsprogramma, de beoogde lectoraatsopbrengsten en de samenwerking met betrokken actoren binnen en buiten de hogeschool.

 

🍪

Welkom!
Wij maken gebruik van functionele en analytische cookies voor de werking van de website en het verbeteren van jouw gebruikerservaring. Wil je meer weten? Lees dan ook ons cookiebeleid.

Instellen