Menu English

Dr. Jacqueline van Kruiningen

Lector Taalbewust hoger onderwijs

Jacqueline van Kruiningen gaat zich richten op de ontwikkeling van kennis over de academische en vakspecifieke taalvaardigheid van studenten in het hoger onderwijs, en over manieren om hun taalvaardigheidsontwikkeling te ondersteunen.

Over de lector

Jacqueline van Kruiningen werkte als docent, onderzoeker en teamleider in diverse sectoren van het hoger onderwijs (Rijksuniversiteit Groningen, NHL Stenden Hogeschool, Open Universiteit). Aan de Rijksuniversiteit Groningen coördineerde zij diverse onderwijsvernieuwingsprojecten op het gebied van vakgeïntegreerd communicatieonderwijs, en was ze als onderzoeker verbonden aan het Center for Language and Cognition. In haar onderzoek richtte ze zich op de professionele en academische schrijfvaardigheid van studenten, op schrijfdidactiek en op docentprofessionalisering.

In 2010 promoveerde Van Kruiningen op een onderzoek naar docentprofessionalisering en onderwijsverandering, met als titel: Onderwijsontwerp als conversatie: probleemoplossing in interprofessioneel overleg.

Samen met Joy de Jong schreef ze in 2022 het boek Geef ze het nakijken. Over activerende feedback en schrijfbegeleiding in het hoger onderwijs (uitgeverij Boom).

Overige werkzaamheden

Co-promotor Moniek Vis (RUG): onderzoek naar genredidatiek en de verbinding tussen lees- en schrijfonderwijs in het voortgezet onderwijs.

Volg Jacqueline van Kruiningen

Op social media

 

Project(en)

Van Dr. Jacqueline van Kruiningen

Publicatie(s)

Van Dr. Jacqueline van Kruiningen
🍪

Welkom!
Wij maken gebruik van functionele en analytische cookies voor de werking van de website en het verbeteren van jouw gebruikerservaring. Wil je meer weten? Lees dan ook ons cookiebeleid.

Instellen