Over de lector
Jacqueline van Kruiningen werkte als docent, onderzoeker en teamleider in diverse sectoren van het hoger onderwijs (Rijksuniversiteit Groningen, NHL Stenden Hogeschool, Open Universiteit). Aan de Rijksuniversiteit Groningen coördineerde zij diverse onderwijsvernieuwingsprojecten op het gebied van vakgeïntegreerd communicatieonderwijs, en was ze als onderzoeker verbonden aan het Center for Language and Cognition. In haar onderzoek richtte ze zich op de professionele en academische schrijfvaardigheid van studenten, op schrijfdidactiek en op docentprofessionalisering.
In 2010 promoveerde Van Kruiningen op een onderzoek naar docentprofessionalisering en onderwijsverandering, met als titel: Onderwijsontwerp als conversatie: probleemoplossing in interprofessioneel overleg.
Samen met Joy de Jong schreef ze in 2022 het boek Geef ze het nakijken. Over activerende feedback en schrijfbegeleiding in het hoger onderwijs (uitgeverij Boom).
Overige werkzaamheden
Co-promotor Moniek Vis (RUG): onderzoek naar genredidatiek en de verbinding tussen lees- en schrijfonderwijs in het voortgezet onderwijs.