Geef ze het nakijken: over activerende feedback en schrijfbegeleiding

Publicatie van Kenniscentrum Talentontwikkeling

J.F. Kruiningen,van, J. Jong,de | Boek | Publicatiedatum: 12 juli 2022
Studenten aan hogescholen en universiteiten produceren flink wat teksten: papers, essays, verslagen, scripties en allerlei beroepsproducten. En al dat werk moet worden ‘nagekeken’. Docenten en begeleiders besteden veel tijd aan het geven van feedback. Maar worden studenten er eigenlijk wel beter van? Dit boek presenteert alternatieven voor ‘commentaar leveren’ of ‘correctie’, namelijk activerende feedback die studenten aanzet om beter te (leren) plannen, schrijven, evalueren en herschrijven. De boodschap is: geef de schrijvers ‘het nakijken’. Een belangrijke tussenstap hierbij is: stilstaan bij mogelijke oorzaken van schrijfproblemen, zoals kennisgebrek, onvoldoende vaardigheden, attitude en/of omstandigheden. Deze analyses maken feedback heel wat efficiënter.

Auteur(s) - verbonden aan Hogeschool Rotterdam

Betrokken bij deze publicatie