Binnen het lectoraat Taalverwerving en Taalontwikkeling was Mariska uitvoerder van het project Studerend Lezen in het hbo en vmbo, waarin een leeromgeving ontwikkeld is om de studerend leesvaardigheid van studenten te stimuleren. Daarnaast is Mariska betrokken bij het project Maatwerk, waarin gewerkt wordt aan de taalontwikkeling van jonge kinderen.
Binnen het lectoraat Taalbewust hoger onderwijs is Mariska projectleider van de literatuurstudie naar taal- en vakgeïntegreerde benaderingen in het hoger onderwijs. Met dit project wordt in beeld gebracht wat daar in de (inter)nationale literatuur over bekend is.
Ook is Mariska werkzaam binnen de Werkplaats Taal, om docenten te professionaliseren op onderzoeksvaardigheden.
Tenslotte is Mariska 1 dag per week gedetacheerd bij de afdeling Ontwikkelingspsychologie van de Universiteit van Amsterdam, voor het project “EyeRead”. Dit project beoogt, middels eye-tracking, het in kaart brengen van het gebruik van leesstrategieën tijdens het lezen van Engelstalige studieteksten bij eerstejaars studenten.
Mariska is in 2018 gepromoveerd op een proefschrift getiteld “Teaching reading strategies in classrooms. Does it work?”.