Menu
    English

    Leidraad Taalbewust hoger onderwijs

    (in ontwikkeling)

    Steeds meer opleidingen van Hogeschool Rotterdam zijn zich bewust van  het belang van aandacht voor taal. Taal vormt het voertuig voor denken en leren, voor communicatie en kennisdeling, en voor persoonlijke en professionele ontwikkeling. De expertisekring van het lectoraat Taalbewust hoger onderwijs ontwikkelde een leidraad met handvatten voor docenten en opleidingsteams, om taal welbewust en betekenisvol in te bedden in het onderwijs. De leidraad bestaat uit ‘uitvoeringsprincipes’, good practices en praktische handvatten (tools).

    De uitvoeringsprincipes zijn opgesteld door de expertisekring Taalbewust hoger onderwijs. We hopen dat deze uitvoeringsprincipes docenten(teams) inspiratie en aanknopingspunten bieden om gezamenlijk te werken aan duurzame implementatie en professionalisering van een taal-en-vakgeïntegreerde onderwijsaanpak. Het werk van de expertisekring Taalbewust hoger onderwijs past bij de beweging van de hogeschool richting meer evidence based werken aan onderwijskwaliteit.

    Expertisegroep Onderwijskwaliteit

    Dat doen we in afstemming en samenwerking met de andere onderwijslectoraten en expertisekringen die werken aan thema’s rondom onderwijskwaliteit. Zij hebben zich verenigd in de Expertisegroep Onderwijskwaliteit en stelden de gezamenlijke kennisbasis 'Samen werken aan Onderwijskwaliteit en Studentsucces bij Hogeschool Rotterdam' samen. 

    Vanuit het huidige lectoraatsprogramma ligt de focus de komende tijd vooral op samenwerking rondom integrale curriculumontwikkeling, studiesucces, studievaardigheden, didactiek van de hoge verwachtingen, diversiteit en inclusiviteit en samen onderzoekend werken.

    Inloggen