Over het lectoraat
Als lector krijgt Martine van der Pluijm de opdracht om leraren en andere professionals bewuster te maken van taalongelijkheid onder kindereren. In co-creatie met (voor)scholen en opleidingen onderzoekt zij hoe zij hun leerlingen een taalrijke omgeving kunnen bieden. Dit ter ondersteuning van de kennis- en taalontwikkeling op jonge leeftijd en ter bevordering van de leesontwikkeling.
School en het gezin
Het lectoraat spant zich in voor meer samenhang in het taalaanbod op school en een sterkere verbinding tussen de twee belangrijkste contexten die de taalontwikkeling van kinderen bepalen: de school en het gezin. De wens hierbij is steeds de kennisbronnen van leerlingen in te zetten, zoals hun thuistaal. De resultaten moeten ertoe leiden dat taalrijke omgevingen duurzaam een plek krijgen in kinderopvang en basisscholen en opleidingen voor leraren en andere professionals in en rondom de school.
Onderzoekende houding
Hogeschool Rotterdam, PCBO Rotterdam-Zuid (Protestants-Christelijk Basisonderwijs Rotterdam-Zuid)en BOOR (Bestuur Openbaar Onderwijs Rotterdam) willen bijdragen aan het beste onderwijs voor leerlingen. Een onderzoekende houding van leraren en andere professionals is daarbij essentieel, evenals een goede verbinding tussen onderzoek en de schoolpraktijk. In dit lectoraat leren professionals in scholen en studenten hoe ze die onderzoekende houding kunnen vormgeven en leren onderzoekers en opleiders hoe zij de verbinding met de praktijk goed kunnen realiseren. Het lectoraat werkt hiervoor samen met lokale onderzoekers en opleidingen van Hogeschool Inholland, Thomas More Hogeschool, Erasmus Universiteit Rotterdam en andere (landelijke) partners. Het onderzoek zal zich grotendeels afspelen op (voor)scholen in Rotterdam- Zuid.
Relevante inzichten
De geleerde lessen in deze complexe contexten leveren ook voor scholen en kinderopvang in vergelijkbare contexten in het land relevante inzichten op.
Er zijn te veel kinderen die niet de kans krijgen om mee te komen met de talige eisen van het onderwijssysteem.
lector Samenwerken aan een Taalrijke Omgeving voor Jonge Kinderen
Dit lectoraat is tot stand gekomen in samenwerking met de Rotterdamse schoolbesturen PCBO Rotterdam-Zuid en BOOR. Het lectoraat richt zich op kennisontwikkeling voor de beroepspraktijk en het hoger onderwijs om toekomstige professionals beter toe te rusten voor het creëren van een taalrijke omgeving voor (jonge) kinderen op school en thuis. Het lectoraat doet dit in samenwerking met schoolbesturen, andere instellingen in het Rotterdamse werkveld, kennisinstituten, landelijke partners en de eigen opleidingen van Hogeschool Rotterdam.