Menu
    English

    Lectoraat Samenwerken aan een Taalrijke Omgeving voor Jonge Kinderen

    Taal is de sleutel naar de wereld. Ieder kind heeft recht op die toegang tot de wereld. Toch is die toegang tot taal ongelijk verdeeld. Kinderen van ouders met minder opleiding en hulpbronnen zijn in het nadeel tot hun leeftijdgenoten met hoger opgeleide ouders. Het lukt ons nog slecht om die ongelijkheid te keren. Het lectoraat Samenwerken aan een taalrijke omgeving aat op zoek naar nieuwe manieren hoe we alle kinderen al op jonge leeftijd meer kansrijke contexten kunnen bieden.

    Over het lectoraat

    Als lector krijgt Martine van der Pluijm de opdracht om leraren en andere professionals bewuster te maken van taalongelijkheid onder kinderen. In co-creatie met (voor)scholen en opleidingen onderzoekt zij hoe zij hun leerlingen een taalrijke omgeving kunnen bieden en de leefwereld op school en thuis kunnen verbinden. Dit ter ondersteuning van de kennis- en taalontwikkeling op jonge leeftijd en ter bevordering van de leesontwikkeling.

    Er zijn te veel kinderen die niet de kans krijgen om mee te komen met de talige eisen van het onderwijssysteem.

    Martine van der Pluijm lector Samenwerken aan een Taalrijke Omgeving voor Jonge Kinderen

    Maak kennis met het lectoraat

    Medewerkers

    van dit lectoraat

    Dit lectoraat is tot stand gekomen in samenwerking met de Rotterdamse schoolbesturen PCBO Rotterdam-Zuid en BOOR. Het lectoraat richt zich op kennisontwikkeling voor de beroepspraktijk en het hoger onderwijs om toekomstige professionals beter toe te rusten voor het creëren van een taalrijke omgeving voor (jonge) kinderen op school en thuis. Het lectoraat doet dit in samenwerking met schoolbesturen, andere instellingen in het Rotterdamse werkveld, kennisinstituten, landelijke partners en de eigen opleidingen van Hogeschool Rotterdam.

    Alle lectoraten van Kenniscentrum Talentontwikkeling

    Inloggen