Lectoraat Zorg voor Communicatie

van dr. Karin Neijenhuis

Communicatie vindt overal plaats. Door te communiceren geeft iemand zijn behoeften aan, gaat hij sociale contacten en relaties aan en kan hij studeren, solliciteren en werken. Communiceren is voor de meeste mensen vanzelfsprekend, net als lopen of eten. Als een persoon moeilijkheden ervaart in het zichzelf uiten en/of het begrijpen van anderen, belemmert dit zijn alledaags functioneren. Een logopedist kan ondersteuning bieden, aan zowel de cliënt als zijn omgeving, maar die is niet overal en altijd aanwezig.

Zorg voor communicatie

Alle activiteiten die aangewend worden om personen met communicatieve beperkingen te ondersteunen, vallen onder ‘zorg voor communicatie’. Naast de persoon met de communicatieve beperking verdient ook zijn omgeving deze zorg. De vraag is hoe ervoor gezorgd kan worden dat de zorg voor communicatie optimaal doorwerkt naar de samenleving, ook buiten de context van logopedische zorg. Welke nieuwe rollen zijn hierbij voor de logopedist weggelegd, wie kunnen we hierbij nog meer inschakelen? In een ideale samenleving is alle communicatie toegankelijk voor iedereen: zowel de communicatie tussen individuen als de communicatie binnen organisaties en van/naar de overheid.

Het lectoraat Zorg voor Communicatie wil een bijdrage leveren aan deze toegankelijkheid. Het lectoraat zet zich in voor mensen met communicatieve beperkingen, door te zorgen dat zij ondersteuning krijgen in hun omgeving. De missie van het lectoraat is: werken aan optimale zorg voor en ondersteuning van mensen met een communicatieve beperking om hun communicatieve zelfredzaamheid te verbeteren. Het lectoraat richt zich op de naasten, de professionals in onderwijs, zorg en welzijn en de sociale en fysieke context waarin deze personen communiceren.

Het lectoraat Zorg voor Communicatie voert een aantal onderzoeks- en ontwikkelprojecten uit, gelinkt aan de volgende vier onderzoeksthema’s:

  1. Taal & Gehoor
  2. Meer Taligheid
  3. Evidence-based logopedie
  4. De logopedist als gezondheidscoach

De eerste twee thema’s zijn gebaseerd op vakinhoudelijke onderwerpen en hebben als doel om de zorg voor communicatie in de deelgebieden taal, gehoor, meertaligheid en laaggeletterdheid te optimaliseren. Het derde en vierde thema zijn gericht op het versterken van competenties van (aankomende) professionals. Nagenoeg alle projecten kunnen worden gelinkt aan één inhoudelijk thema en één competentiegericht thema. Daarnaast zijn alle thema’s ook te linken aan bestaande onderwijsactiviteiten, al dan niet in samenwerking met externe partners.

Onderzoekslijn

Het lectoraat valt onder de onderzoekslijn Evidence-Based Care van Kenniscentrum Zorginnovatie.

We gebruiken cookies om de website te verbeteren.