Kinderen hebben het recht om gehoord te worden. Volgens het Internationale Verdrag van de Rechten van het Kind (IVRK, 1989) hebben kinderen het recht om zich een mening te vormen en die vrijelijk te uiten in alle gelegenheden die het kind betreffen. Kinderen in de pleegzorg, zowel pleegkinderen als eigen kinderen van pleegouders, ervaren bij uitstek dat zij niet voldoende door volwassenen worden geïnformeerd, gehoord en betrokken bij keuzes die hen aangaan (Degener, Van Bergen & Grietens, 2021; Ditters & Gardeniers, 2021; Gypen et al., 2020; Steenbakkers, 2018; Van der Zon, 2020), terwijl dit belangrijke voorwaarden zijn voor participatie binnen de jeugdzorg (Bouma et al., 2017). Dit heeft gevolgen voor hun welzijn, zoals hun gevoel van eigenwaarde (Cashmore, 2002; Freundlich, Avery, & Padgett, 2007). Het gaat bijvoorbeeld om beslissingen rond de plaatsing in een pleeggezin, als beslissingen rond eten, religie of sport die in het dagelijks leven van een pleeggezin spelen.
Het lectoraat is mede mogelijk gemaakt door de l.int regeling en is onderdeel van de Landelijke Kennisagenda Pleegzorg, dat is voortgekomen uit een samenwerkingsverband tussen het Nederlands Jeugdinstituut en de Nederlandse Vereniging voor Pleeggezinnen. Het lectoraat ontwikkelt nieuwe kennis en ontwerpt in nauwe samenwerking met jongeren, praktijk- en kennispartners producten en interventies waarmee de pleegzorgpraktijk wordt verbeterd. Daarbij worden lessen over kinder- en jeugdparticipatie getrokken richting andere kinderen en jongeren binnen de jeugdzorg. Het centrale thema van het nieuwe lectoraat sluit goed aan bij het onderzoeksprogramma van Kenniscentrum Talentontwikkeling van Hogeschool Rotterdam. Het kenniscentrum richt zich op vraagstukken van talentontwikkeling en kansengelijkheid, waarbij vakmanschap en het bijhouden van nieuwe kennis over het beroep centraal staat, zodanig dat burgers vertrouwen kunnen hebben dat zij de beste leverbare zorg/begeleiding ontvangen. Het thema van het lectoraat sluit daarbij aan bij de door het NJi geschetste maatschappelijke opgaven, zoals beschreven in het meerjarenplan 2024-2027. De derde opgave die het NJi beschrijft luidt: Kinderen doen, praten en ontwerpen. Centraal bij deze opgave staat participatie van kinderen en jongeren.
'Het lectoraat heeft een prachtig en noodzakelijk thema, want het is belangrijk dat de stem van kinderen en jongeren gehoord en toegepast wordt in de werkwijze van pleegzorgprofessionals.'
Bestuurder NJi