Over de lector
In het werk van Clementine Degener staan thema’s rond identiteit, participatievraagstukken en stem van kinderen en jongeren centraal. Ze studeerde andragologie aan de Rijksuniversiteit Groningen (RuG) en verrichte haar afstudeeronderzoek in Zuid-Afrika. Sinds haar studie is ze actief geweest als onderzoeker en docent Social Work en pedagogiek aan diverse hogescholen en universiteiten. Ze gaf daarbij leiding aan curriculumcommissies en verschillende onderzoeken. Daarnaast gaf ze trainingen in de praktijk van de jeugdzorg. Ze verrichte een promotieonderzoek naar etnische identiteit van pleegkinderen aan de RuG, dat werd gevolgd door een postdoc identiteitsversterkend handelen in de pleegzorg aan Hogeschool Rotterdam. Samen met de praktijk ontwikkelde ze verschillende producten die op dit moment worden ingezet in de pleegzorg. In haar onderzoek werkt ze met participatieteams, waarin praktijk, ervarings- en wetenschappelijke kennis aan elkaar worden verbonden. Een belangrijke drijfveer in haar werk is verbetering van de praktijk en het onderwijs, zodat (toekomstige) professionals binnen de jeugdzorg steeds beter zijn toegerust om het perspectief van kinderen en jongeren in hun dagelijks handelen mee te nemen.
“Als het ons lukt om daadwerkelijk stil te staan, en te luisteren naar kinderen wiens stemmen te vaak niet zijn gehoord, winnen we een wereld aan betekenisvolle inzichten en kennis”
Lector Stem van kinderen in de Pleegzorg