English

Identiteitsversterkend handelen in de pleegzorg: een handreiking voor pleegzorgprofessionals

Publicatie van Kenniscentrum Talentontwikkeling

C.J. Degener | Rapport | Publicatiedatum: 28 maart 2023
    Deze handreiking is bedoeld voor alle professionals in de pleegzorgpraktijk, die direct of indirect (via ouders/ pleegouders) te maken hebben met identiteitsvragen van pleegkinderen of willen onderzoeken of er sprake is van identiteitsvragen. In deze handreiking staat identiteitsontwikkeling van pleegkinderen centraal. Het doel van deze handreiking is om pleegzorgprofessionals handvatten te bieden om identiteitsversterkend te handelen in de praktijk. Er wordt geen ‘one size fits all’ benadering gepresenteerd. Door middel van deze handreiking krijgen professionals zicht op processen rond identiteit van pleegkinderen. Mogelijkheden worden aangeboden waarmee professionals kunnen handelen in de praktijk. Sensitiviteit voor, en aansluiten bij het verhaal van pleegkinderen is in de eerste plaats van belang. We bieden theoretische achtergronden en presenteren handvatten op verschillende handelingsniveaus, namelijk het niveau van de professional, relationeel en contextueel niveau.

Auteur(s) - verbonden aan Hogeschool Rotterdam

Betrokken bij deze publicatie