Lectoraat Technische Innovatie in de Zorg

Zorgtechnologie ter ondersteuning en verbetering van zorg en gezondheid

Technologie speelt een steeds belangrijkere rol in de zorgpraktijk, en heeft veel potentie om die zorgpraktijk beter te maken. Om die reden speelt het lectoraat Technische Innovatie in de Zorg een belangrijke rol om studenten en docent-onderzoekers van de hogeschool, (internationale en nationale) instellingen, ziekenhuizen en bedrijven te verbinden in praktijkgericht onderzoek. Het lectoraat onderzoekt, ontwikkelt, implementeert en evalueert zorginnovaties in én met de praktijk. Dit doen we vanuit het principe van ‘user centered co-creatie’: we betrekken de gebruiker bij onze creaties om acceptatie en adoptie te bevorderen. De ervaring en belevingswereld van onze gebruikers staat hierbij centraal.

Over het lectoraat

Het lectoraat onderzoekt en ontwerpt technologie voor preventie, diagnose en behandeling van ziekte en voor bevordering van gezondheid. Het lectoraat streeft naar het vergroten van participatiemogelijkheden van patiënten, verbetering van de kwaliteit van zorg en het beheersen van de kosten.

Binnen het lectoraat ligt de focus op technische zorginnovaties (producten, diensten of werkwijzen), maar ook op niet-technische zorginnovaties (zoals bijvoorbeeld zorglogistieke processen, veiligheidsprocedures, teamchecks). Met zorgtechnologie wordt de kwaliteit van de zorg (effectiviteit, tijdigheid, efficiëntie, veiligheid, toegankelijkheid en doelgroepgerichtheid) verbeterd en de kosten beheersbaar zodat de zorg betaalbaar blijft.

Hoofdthema's

Ontwerpen voor het Ziekenhuis

Het thema ‘Ontwerpen voor het Ziekenhuis’ realiseert ontwerpoplossingen voor betere zorg voor patiënten en betere werkomstandigheden voor zorgprofessionals in het ziekenhuis. Ondanks alle hightech technologie zijn er binnen het ziekenhuis veel praktische problemen. Het lectoraat ontwerpt voor sommige problemen snel realiseerbare low-tech oplossingen.

Ontwerpen voor ZiekenThuis

Het meest recente thema ‘Ontwerpen voor ZiekenThuis’ is in het voorjaar van 2017 gestart en richt zich op het onderzoeken en ontwerpen voor de verplaatsing van de complexe medische zorg van het ziekenhuis naar thuis.

Ontwerpen voor Thuis

Hoewel niet beperkt tot alleen dit thema, is gerontechnologie een belangrijk eerste onderwerp voor Ontwerpen voor Thuis. Gerontechnologie is een interprofessioneel domein waarin de kennis van het ouder worden verbonden wordt met technologie. Door toenemende vergrijzing en de opkomst van technische hulpmiddelen is dit een belangrijk aandachtsgebied binnen de zorgtechnologie voor zowel het domein zorginnovatie als voor eindgebruikers (ouderen, professionele- en informele zorgverleners).

Medewerkers lectoraat

''Technologie maak je niet alleen omdat je het leuk vindt; het gaat erom dat technologie met een doel wordt toegepast in de zorg''

Dr. ir. Linda Wauben Lector Technische Innovatie in de Zorg

Alle lectoraten