Over de lector
Mariëtte Lusse zet zich in voor het vergroten van kansengelijkheid en het beter omgaan met armoede voor kinderen in kwetsbare gezinnen. Aanvankelijk als opbouwwerkster in Rotterdam, later als oprichtster van een opvoedbureau en beleidsmedewerker opvoedingsondersteuning in Spijkenisse. Sinds 2001 werkt zij bij Hogeschool Rotterdam. Eerst bij de opleiding pedagogiek, waar zij vanuit het stagebureau veel met praktijkpartners samenwerkte, het curriculum mee vorm gaf en minoren ontwikkelde over opvoedingsondersteuning en preventie van voortijdig scvhoolverlaten en vervolgens als onderzoeker bij Kenniscentrum Talentontwikkeling.
In 2013 promoveerde Mariëtte op ontwerpgericht onderzoek met 15 scholen in Rotterdam-Zuid naar de vraag hoe scholen in het grootstedelijke vmbo de samenwerking met ouders zodanig vorm kunnen geven dat dit bijdraagt aan preventie van schooluitval. Op basis hiervan schreef zij (met Annette Diender) het praktijkboek 'Samenwerken aan schoolsucces’ voor het vo en mbo, dat genomineerd werd voor de NRO-VOR-Praktijkprijs 2015. In 2019 kreeg dit een vervolg in het boek 'School en thuis. Succesfactoren voor het verbinden van twee leefwerelden'. Omdat zij zich graag inzet voor onderzoek dat direct bijdraagt aan de verbetering van de praktijk, was zij lang verbonden aan de Design Science Research Group (o.a. als voorzitter).
Samen met bijzonder hoogleraar Kinderarmoede Nicole Lucassen (EUR) leidt Mariëtte een door Nationaal Fonds Kinderhulp en de gemeente Rotterdam geinitieerd onderzoeksprogramma dat wetenschap, beleid en praktijk rond kinderarmoede verbindt. Met Annelies Kassenberg (Hanzehogeschool Groningen) ontwikkelde zij in 2020-2021 een drieluik aan handreikingen voor professionals met werkwijzen om kinderarmoede beter te Signaleren en kinderen, jongeren en (aanstaande) ouders in armoede beter te Ondersteunen en Stimuleren.
In de media
- Veel mbo-studenten kampen met armoede: ‘Als je niet weet of je te eten hebt, kom je niet aan studeren toe’
- Brief duurzame aanpak bestrijding kinderarmoede
- Trouw: Bijna 1 op de 10 kinderen leeft nu in armoede. ‘Vraag ouders in het nieuwe schooljaar of ze in geldnood zitten’
- Radio1: Blik op kinderarmoede aan het begin van een nieuw schooljaar
- Een gesprek met Mariëtte Lusse
- Hoe scholen en ouders elkaar weer kunnen begrijpen
- Mariette Lusse genomineerd voor NRO prijs
- Ouders en onderwijs op afstand in coronatijd
- Persbericht Rotterdam heeft per 1 februari een bijzonder hoogleraar én een lector Kinderarmoede
- RD: Onderzoeken naar kind in armoede
- Nationale Onderwijsgids: nieuwe bijzonder hoogleraar en lector Kinderarmoede
- Nederlands Dagblad: onderzoek naar effect aanpak kinderarmoede
- Trouw: eerste hoogleraar en lector Kinderarmoede aan de slag
- Regio Online: Rotterdam heeft bijzonder hoogleraar én lector Kinderarmoede
- Vandaag en morgen: Onderzoek naar armoede Rotterdamse kinderen
- Albrandswaards Dagblad: Rotterdam start wetenschappelijk onderzoek naar kinderarmoede
- Dagblad 010: Rotterdam start wetenschappelijk onderzoek naar kinderarmoede
- NRC: Dubbelinterview met bijzonder hoogleraar Nicole Lucassen
- NOS: Armoede in gezinnen vaak niet zichtbaar in de klas, scholen krijgen hulp
Wetenschappelijke publicaties
- Lusse, M. Van der Ree, L. & Le Sage, L. (2021) Rapportage integrale aanpak armoede in gezinnen
- Lusse, M., Notten, T. & Engbersen, G. (2019). School-family partnership procedures in urban secondary education. Part A: strengths and limitations. School Community Journal, 29(1), 201-226.
- Lusse, M., van Schooten, E., van Schie, L, Notten, T. & Engbersen, G. (2019). School-family partnership procedures in urban secondary education. Part B: Implementing and testing alternative procedures. School Community Journal, 29(1), 229-254.
- Lusse, M. (2016). Contact met ouders in het grootstedelijke vmbo. Pedagogiek, 36(3), 267 - 289.
- Lusse, M. (2013). Een kwestie van vertrouwen. Een ontwerpgericht onderzoek naar het verbeteren van het contact met ouders in het ‘grootstedelijke’ vmbo als bijdrage aan preventie van schooluitval. Proefschrift. Rotterdam: Rotterdam University Press.
- Van der Pluijm, M., Lusse, M., van Gelderen, A., & Kessels, J. (2021). Creating partnerships between schools and lower-educated parents to enhance young children’s language development: a formative evaluation. Review of Education, 9(1), 274-280.