Een voortgangsgesprek met ouders in het basisonderwijs

Publicatie van Kenniscentrum Talentontwikkeling

M.E.A. Lusse | Andersoortig materiaal | Publicatiedatum: 01 oktober 2016

Gereedschapskist voor beter samenwerken met ouders

De meeste scholen voeren drie keer per jaar rapportgesprekken (tienminutengesprekken) met ouders. Deze rapportgesprekken gaan, zoals het woord al zegt, over het rapport van het kind en daarmee over de ontwikkeling van het kind op school. De nadruk ligt op de cognitieve ontwikkeling. Het risico bestaat dat de aandacht vooral uitgaat naar de zaken die niet zo goed gaan (slechte cijfers, slecht gedrag). Soms nodigen scholen alleen de ouders uit van de kinderen waar er een negatieve aanleiding is om in gesprek te gaan. Een voortgangsgesprek is een gesprek met een andere insteek en een bredere agenda bij het bespreken van de ontwikkeling van het kind dan het rapportgesprek. Voortgangsgesprekken dragen bij aan het onderhouden van de relatie tussen ouders en school, waar in het kennismakingsgesprek de basis voor is gelegd.

Auteur(s) - verbonden aan Hogeschool Rotterdam

Betrokken bij deze publicatie