Menu Zoeken English

Paul Rutten

Directeur Creating010 / Lector Creative Business

Paul Rutten is lector Creative Business bij het Kenniscentrum Creating010. Hij is tevens directeur van Creating 010. Paul werkt binnen de projecten Mapping Creative Rotterdam en Business Model Innovation in Creative Industries.

Daarbinnen voert hij onderzoek uit naar Creatieve Industrie in Rotterdam, Lab Fygital en Creative Technologies Opleidingen in de Rotterdamse Economie.  De projecten Retailinnovatie in Rotterdam en Arbeidsmarktperspectieven van Creatieve Opleidingen binnen het MBO zijn recent afgerond. 

Rutten werkt op het breukvlak van creatieve industrie, digitalisering en innovatie. Veel van zijn studies hebben betrekking op de rol en betekenis van creatieve industrie en creatief talent voor samenleving en economie.

Paul Rutten is sinds 2012 als lector verbonden aan Creating010, vanaf 2015 als directeur.  Voorheen was Rutten onder andere werkzaam aan de Universiteit Antwerpen (gastprofessor Creatieve Industrie en Innovatie), Universiteit Leiden (Hoogleraar Digitale Mediastudies), Hogeschool INHOLLAND (lector Media- en Entertainmentmanagement), Erasmus Universiteit (bijzonder Hoogleraar Culturele Industrie), TNO (senior onderzoeker en  lid van het managementteam van TNO Strategie, Technologie en Beleid) en Radboud Universiteit (Universitair Docent Communicatiewetenschap). Daarnaast is Rutten eigenaar van Paul Rutten Onderzoek en is hij lid van de Raad van Toezicht van Haarlem Marketing en Lid van de Raad van het Advies van het Conservatorium Amsterdam.  

Publicatie(s)

Van Paul Rutten

De belofte van het creatieve dividend: welke economische en maatschappelijke waarde heeft de culturele industrie?

Evaluatie Stimuleringsfonds voor de Journalistiek 2011-2016

Serious gaming in Rotterdam

Monitor creatieve industrie 2016: Nederland, top-10 steden, ontwikkelingen

Rotterdam Monitor Creatieve Industrie 2018

ontwikkelingen in creatieve industrie en informatie en communicatietechnologie

Rotterdam, omarm serious gaming

Bibliotheek van de toekomst: knooppunt voor kennis, contact en cultuur

Designing a country: creative industries in the Netherlands

Monitor Creatieve Industrie 2014

Nederland, Media Valley en Top-10 steden

Must carry on: onderzoek naar aanpassing van de mediawettelijke doorgifteverplichting

Creatieve industrie: historie, definitie en economisch belang

Unauthorised file sharing

Talent voor de creatieve economie: ondernemerschap in creatieve opleidingen binnen het hoger beroepsonderwijs

Digitalisering en dynamiek : over de consequenties van de digitale revolutie voor de media-industrie, in het bijzonder de uitgeverij

File sharing and its impact on business models in music

Argumenten en impact bij een zinvolle afschakeling van analoge radio-etherdistributie via FM en AM

Creatieve industrie als vliegwiel: onderzoek in opdracht van Creative Cities Amsterdam Area

Redesigning business : networks in the creative economy

Dutchpack: innovatie op het breukvlak van kunst, technologie en wetenschap

Retailution: catalogus bij de expo retail-innovatie in Rotterdam, 29 - 31 mei 2018

Current perspectives on the Internet of Things: summary of keynotes IoT Days Rotterdam 2017 and 2018

Perspectives of creators and performers on the digital era

Kracht van verbeelding: perspectieven op creatieve industrie

Media innovators en auteursrecht: rol en betekenis van auteursrechtregimes en juridische cultuur in de VS en Europa

Creative industries for society

De belofte van het creatieve dividend

Creatieve industrie in cijfers

Ontwerpers onderzoeken de toekomst

Ontwerpend onderzoek architectuur: ontwerp, onderzoek en innovatie

Zo worden mkb-retailers digital leaders

Arbeidsmarktperspectief en doorstroomkansen creatieve MBO opleidingen

rapport voor de Commissie Macrodoelmatigheid MBO

Reinventing the art school, 21st century

Lab Fygital: digitale transformatie en omnichannel retail

We gebruiken cookies om de website te verbeteren.