Ga direct naar de content

Kenniscentrum Creating 010

Nieuwe ontwikkelingen in de creatieve industrie

Hoe realiseer je meer netwerkverbanden in de creatieve industrie, het werkveld van kunstenaars, vormgevers en ICT'ers die interdisciplinair met andere beroepenvelden samenwerken? Voor Kenniscentrum Creating 010 is dit een belangrijk vraagstuk.

Onderzoekslijnen

van Kenniscentrum Creating 010
  • Smart and Inclusive Society

    De onderzoekslijn Communication in a Digital Age onderzoekt de impact van nieuwe media en communicatietechnologie op het werkveld van visuele designers en kunstenaars, en de daarmee samenhangende veranderingen in cultuur en in basisconcepten van kunstenaarschap.

  • Creative Economy

    De onderzoekslijn Communication in a Digital Age onderzoekt de impact van nieuwe media en communicatietechnologie op het werkveld van visuele designers en kunstenaars, en de daarmee samenhangende veranderingen in cultuur en in basisconcepten van kunstenaarschap.

  • 21st Century Visual Culture

    De onderzoekslijn Communication in a Digital Age onderzoekt de impact van nieuwe media en communicatietechnologie op het werkveld van visuele designers en kunstenaars, en de daarmee samenhangende veranderingen in cultuur en in basisconcepten van kunstenaarschap.

Nieuws

Actueel binnen het kenniscentrum
  • Vier retailprijzen voor studenten Hogeschool Rotterdam

    Nieuws

    Als onderdeel van het onderzoeks- en onderwijsprogramma Retailinnovatie in Rotterdam van Hogeschool Rotterdam presenteerden studenten van verschillende opleidingen onder de titel Reinventing Retail hun beste concepten en prototypes om de Rotterdamse binnenstad te innoveren. Rotterdamse retailers mochten beslissen welke ideeën worden doorontwikkeld. Kenniscentrum Creating 010 en Urban Department Store stelden twee prijzen beschikbaar.

  • Reinventing Retail - 26 januari 2017

    Nieuws

    Klanten werven met influencer marketing, wegwijs maken met een ShoppingGuide op smartphone, kleding verhalen laten vertellen en stof laten voelen én ‘horen’. Zomaar een greep uit de vele innovatieve projecten die jonge trendgevoelige studenten van Hogeschool Rotterdam het afgelopen jaar ontwikkelden. Van praktische ingrepen, bedacht door studenten Small Business & Retail Management tot spannende speculaties over mogelijke toekomsten van studenten van ontwerpopleidingen, het wordt allemaal gepresenteerd tijdens Reinventing Retail op donderdag 26 januari.

  • Creatieve ondernemers dragen nauwelijks bij aan ontwikkeling achterstandswijk

    Nieuws

    Hippe, creatieve ondernemers aantrekken om achterstandswijken een boost te geven. Dat is het idee, maar werkt het ook? Jeannette Nijkamp, sociologe en hoofddocent bij Hogeschool Rotterdam, concludeert in haar proefschrift dat creatieve ondernemers nauwelijks bijdragen aan de economische ontwikkeling van een achterstandswijk. Ze verdedigt haar proefschrift op vrijdag 16 december 2016 aan de Erasmus Universiteit Rotterdam.

  • Workshop “Value Sensitive Design: Charting the Next Decade”

    Nieuws

    A one week workshop on Value Sensitive Design in the Lorentz Center in Leiden was organized by Creating 010 researcher Maaike Harbers, in collaboration with Batya Friedman and David Hendry from the University of Washington and Jeroen van den Hoven en Catholijn Jonker from the TU Delft. Anne Nigten en Peter van Waart participated in the workshop.

Actuele projecten

Actueel en interessant
  • Critical Making for Artists in the Digital Age

    With the shift from art and design to creative industries, the paradigm of aesthetics (literally: perception) has been replaced by making.

  • Ontwerpend Onderzoek binnen Creatieve Disciplines

    Architecten en andere professionals actief in ontwerpende beroepen verrichten, wanneer ze opdrachten uitvoeren, vrijwel altijd onderzoek.

  • Privacy Lab 010

    Vanuit het multidisciplinaire project PrivacyLab 010 is het idee ontstaan om voor het fenomeen privacy een meer permanente plek te creëren binnen Hogeschool Rotterdam.

  • Open Source, zijn toepassing op de kunsten en resulterende misverstanden

    Dit doctoraal onderzoek betreft de cultuurgeschiedenis van de Open Source beweging vanuit artistiek, filosofisch en politiek oogpunt.

  • WDKA maakt het verschil

    WDKA maakt verschil onderzoekt processen van inclusie en uitsluiting bij kunstvakopleidingen. Het project gaat uit van een participatory action research aanpak.

  • Retailinnovatie in Rotterdam

    Retailinnovatie in Rotterdam beoogt de innovatiekracht van MKB retailbedrijven in de Rotterdamse binnenstad te versterken door concrete en toepasbare concepten en diensten te ontwikkelen, direct voor de retailers en voor de context waarin ze hun nering drijven: de Rotterdamse binnenstad.

  • Privacy Lab 010

    Vanuit het multidisciplinaire project PrivacyLab 010 is het idee ontstaan om voor het fenomeen privacy een meer permanente plek te creëren binnen Hogeschool Rotterdam.

Verbinding met het onderwijs

Onderwijs en professionalisering

De functie van Creating 010 voor het onderwijs van Hogeschool Rotterdam (met name de twee onderwijsinstituten Willem de Kooning Academie en het Instituut voor Communicatie, Media en Informatietechnologie) is die van een denktank waarin docenten en studenten als onderzoekers bij het onderzoek betrokken zijn. De resultaten hiervan worden vervolgens naar het onderwijs teruggekoppeld. Creating 010 geeft inhoudelijke impulsen voor de curriculumvernieuwingen die in de instituten WdKA en CMI duidelijk zichtbaar zijn.

Meer informatie

Locatie

Hier zijn we te vinden

Wijnhaven 103

Wijnhaven 103 3011 WN Rotterdam

Programmadirecteur

Paul Rutten
p.w.m.rutten@hr.nl

Secretariaat

Helen Poelwijk
h.g.m.poelwijk@hr.nl

We gebruiken cookies om de website te verbeteren.