Ga direct naar de content

Kenniscentrum Creating 010

Nieuwe ontwikkelingen in de creatieve industrie

Hoe realiseer je meer netwerkverbanden in de creatieve industrie, het werkveld van kunstenaars, vormgevers en ICT'ers die interdisciplinair met andere beroepenvelden samenwerken? Voor Kenniscentrum Creating 010 is dit een belangrijk vraagstuk.

Onderzoekslijnen

van Kenniscentrum Creating 010
  • Smart and Inclusive Society

    De onderzoekslijn Communication in a Digital Age onderzoekt de impact van nieuwe media en communicatietechnologie op het werkveld van visuele designers en kunstenaars, en de daarmee samenhangende veranderingen in cultuur en in basisconcepten van kunstenaarschap.

  • Creative Economy

    De onderzoekslijn Communication in a Digital Age onderzoekt de impact van nieuwe media en communicatietechnologie op het werkveld van visuele designers en kunstenaars, en de daarmee samenhangende veranderingen in cultuur en in basisconcepten van kunstenaarschap.

  • 21st Century Visual Culture

    De onderzoekslijn Communication in a Digital Age onderzoekt de impact van nieuwe media en communicatietechnologie op het werkveld van visuele designers en kunstenaars, en de daarmee samenhangende veranderingen in cultuur en in basisconcepten van kunstenaarschap.

Nieuws

Actueel binnen het kenniscentrum
  • Workshop “Value Sensitive Design: Charting the Next Decade”

    Nieuws

    A one week workshop on Value Sensitive Design in the Lorentz Center in Leiden was organized by Creating 010 researcher Maaike Harbers, in collaboration with Batya Friedman and David Hendry from the University of Washington and Jeroen van den Hoven en Catholijn Jonker from the TU Delft. Anne Nigten en Peter van Waart participated in the workshop.

  • Symposium Crafting Privacy

    Nieuws

    Crafting Privacy Together The symposium Crafting Privacy aims to co-create a mutual understanding on the phenomenon privacy from different perspectives within a context. PrivacyLab 010 is developing a methodology named Crafting Privacy to analyze real life cases. The findings of two interesting cases will be presented by Anne Nigten. During the symposium participants will join the conversation on privacy in workshops, markets and a 'Privacy Café'. Join us on November 11th 2016 at Wijnhaven 61 Rotterdam.

  • Visuele content scoort, maar we passen het verkeerd toe [nieuw onderzoek]

    Nieuws

    Bureaus zetten met regelmaat social media in als een van de mogelijke kanalen in een campagne. We worden bedolven onder metrics als likes, views en retweets, maar hoe kan de effectiviteit van socialmedia-campagnes worden beoordeeld en verbeterd? In het onderzoeksproject ‘The Network is the Message’ van Hogeschool Utrecht en de Hogeschool Rotterdam buigen we ons samen met een tiental bureaus over deze vraag. De eerste fase is afgerond. Wat levert dat op? In dit artikel deel ik de tweede insight: The Future is Visual.

  • Kenniscentrum Creating 010 doet mee aan de Dutch Design Week

    Nieuws

    Kenniscentrum Creating 010 doet mee aan de Dutch Design Week met pitches van Retailinnovatie in Rotterdam tijdens CLICKNL DESIGN DRIVE, Design Rearch & Innovation Festival en als partner van de expositie Work in Progress. Work in Progress is een eerste, gezamenlijke presentatie met het Network Applied Design Research (NADR) van ontwerpend onderzoek van hogescholen. Ook levert Creating 010 een bijdrage aan een van de ochtendsessies die het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie organiseert onder de noemer Stimuleringsfonds@DDW.

Actuele projecten

Actueel en interessant
  • Critical Making for Artists in the Digital Age

    With the shift from art and design to creative industries, the paradigm of aesthetics (literally: perception) has been replaced by making.

  • Ontwerpend Onderzoek binnen Creatieve Disciplines

    Architecten en andere professionals actief in ontwerpende beroepen verrichten, wanneer ze opdrachten uitvoeren, vrijwel altijd onderzoek.

  • Privacy Lab 010

    Vanuit het multidisciplinaire project PrivacyLab 010 is het idee ontstaan om voor het fenomeen privacy een meer permanente plek te creëren binnen Hogeschool Rotterdam.

  • Open Source, zijn toepassing op de kunsten en resulterende misverstanden

    Dit doctoraal onderzoek betreft de cultuurgeschiedenis van de Open Source beweging vanuit artistiek, filosofisch en politiek oogpunt.

  • WDKA maakt het verschil

    WDKA maakt verschil onderzoekt processen van inclusie en uitsluiting bij kunstvakopleidingen. Het project gaat uit van een participatory action research aanpak.

  • Retailinnovatie in Rotterdam

    Retailinnovatie in Rotterdam beoogt de innovatiekracht van MKB retailbedrijven in de Rotterdamse binnenstad te versterken door concrete en toepasbare concepten en diensten te ontwikkelen, direct voor de retailers en voor de context waarin ze hun nering drijven: de Rotterdamse binnenstad.

  • Privacy Lab 010

    Vanuit het multidisciplinaire project PrivacyLab 010 is het idee ontstaan om voor het fenomeen privacy een meer permanente plek te creëren binnen Hogeschool Rotterdam.

Verbinding met het onderwijs

Onderwijs en professionalisering

De functie van Creating 010 voor het onderwijs van Hogeschool Rotterdam (met name de twee onderwijsinstituten Willem de Kooning Academie en het Instituut voor Communicatie, Media en Informatietechnologie) is die van een denktank waarin docenten en studenten als onderzoekers bij het onderzoek betrokken zijn. De resultaten hiervan worden vervolgens naar het onderwijs teruggekoppeld. Creating 010 geeft inhoudelijke impulsen voor de curriculumvernieuwingen die in de instituten WdKA en CMI duidelijk zichtbaar zijn.

Meer informatie

Activiteiten

Van het kenniscentrum
  • 12 dec

    Rotterdams Kennisfestival

    Op 12 december vindt het Rotterdams Kennisfestival plaats, een initiatief van Gemeente Rotterdam en haar kennispartners. Verschillende onderzoekers van Hogeschool Rotterdam zijn aanwezig om workshops te leiden.

  • 16 dec

    Promotie Jeannette Nijkamp

    Op vrijdag 16 december zal Jeannette Nijkamp haar proefschrift 'Counting on Creativity - The Creative Class as Antidote for Neighbourhood Decline: the Case of Rotterdam' verdedigen aan de Erasmus Universiteit Rotterdam.

Locatie

Hier zijn we te vinden

Wijnhaven 103

Wijnhaven 103 3011 WN Rotterdam

Programmadirecteur

Paul Rutten
p.w.m.rutten@hr.nl

Secretariaat

Helen Poelwijk
h.g.m.poelwijk@hr.nl

We gebruiken cookies om de website te verbeteren.