Lotte Willemsen

Lector Communication in the Networked Society

Dr. Lotte Willemsen is Lector bij het Kenniscentrum Creating010. Lotte is actief binnen het project Communication in the Networked Society. Daarbinnen voert Lotte onderzoek uit naar de vraag hoe de samenleving, en de mensen en organisaties die hier onderdeel van zijn, kan digitaliseren met behoud van de menselijke maat, en de rol van communicatie hierbij.

Dr. Lotte Willemsen doet onderzoek op het grensvlak van communicatie en technologie, met cross-overs naar verschillende domeinen zoals eBusiness, eHealth, en eGovernance. Veel van haar recente studies hebben betrekking op de waarde van digitale content en conversaties om mensen te betrekken, (ver)binden en te beïnvloeden. Zo onderzocht zij:

  • hoe merken op natuurlijke wijze kunnen aanhaken op de gesprekken die mensen voeren op sociale media en de effecten hiervan (real-time marketing, webcare, contentmarketing);
  • welke keuzes gebruikers van gezondheidsapps maken bij het delen van privacygevoelige informatie;
  • hoe gemeenten digitale communicatie inzetten om burgerparticipatie te stimuleren en het succes daarvan;
  • De relatie tussen smartphone gebruik, de fear of missing-out en angstklachten.

Digitaliseren met de menselijke maat loopt als een rode draad door deze onderzoeken heen.

Lotte Willemsen promoveerde cum laude op de invloed van online conversaties, die plaatsvinden tussen organisaties en consumenten, en consumenten onderling.  Van 2012 tot en met 2015 was ze als assistant professor verbonden aan The Amsterdam School of Communication Research ASCoR, Universiteit van Amsterdam. In 2015 werd ze aangesteld als lector Crossmedia Business, Hogeschool Utrecht. In deze rol was ze verantwoordelijk voor een interdisciplinaire onderzoeksgroep, bestaande uit communicatiewetenschappers, data scientists, kunstonderzoekers en media technologen, dat onderzoek doet naar de rol van media en communicatie in het aanjagen van digitale transformaties.

Voor haar onderzoek ontving Lotte diverse erkenningen en subsidies van o.a. de European Advertising Academy (EAA), the Marketing Science Institute (MSI), Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Commerciele Communicatie (SWOCC), en Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO). Naast haar baan als lector werkt Lotte Willemsen als columnist voor Customer First, en adviseert zij bedrijven om effectief gebruik te maken van data en evidence-based insights voor de ontwikkeling van producten en diensten die aanspreken op menselijk niveau.

We gebruiken cookies om de website te verbeteren.