Menu Zoeken English

Lotte Willemsen

Lector Communication in the Networked Society

Dr. Lotte Willemsen is Lector bij het Kenniscentrum Creating010. Lotte is actief binnen het project Communication in the Networked Society. Daarbinnen voert Lotte onderzoek uit naar de vraag hoe de samenleving, en de mensen en organisaties die hier onderdeel van zijn, kan digitaliseren met behoud van de menselijke maat, en de rol van communicatie hierbij.

Dr. Lotte Willemsen doet onderzoek op het grensvlak van communicatie en technologie, met cross-overs naar verschillende domeinen zoals eBusiness, eHealth, en eGovernance. Veel van haar recente studies hebben betrekking op de waarde van digitale content en conversaties om mensen te betrekken, (ver)binden en te beïnvloeden. Zo onderzocht zij:

  • hoe merken op natuurlijke wijze kunnen aanhaken op de gesprekken die mensen voeren op sociale media en de effecten hiervan (real-time marketing, webcare, contentmarketing);
  • welke keuzes gebruikers van gezondheidsapps maken bij het delen van privacygevoelige informatie;
  • hoe gemeenten digitale communicatie inzetten om burgerparticipatie te stimuleren en het succes daarvan;
  • de relatie tussen smartphone gebruik, de fear of missing-out en angstklachten.

Digitaliseren met de menselijke maat loopt als een rode draad door deze onderzoeken heen.

Lotte Willemsen promoveerde cum laude op de invloed van online conversaties, die plaatsvinden tussen organisaties en consumenten, en consumenten onderling.  Van 2012 tot en met 2015 was ze als assistant professor verbonden aan The Amsterdam School of Communication Research ASCoR, Universiteit van Amsterdam. In 2015 werd ze aangesteld als lector Crossmedia Business, Hogeschool Utrecht. In deze rol was ze verantwoordelijk voor een interdisciplinaire onderzoeksgroep, bestaande uit communicatiewetenschappers, data scientists, kunstonderzoekers en media technologen, dat onderzoek doet naar de rol van media en communicatie in het aanjagen van digitale transformaties.

Voor haar onderzoek ontving Lotte diverse erkenningen en subsidies van o.a. de European Advertising Academy (EAA), the Marketing Science Institute (MSI), Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Commerciële Communicatie (SWOCC), en Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO). Naast haar baan als lector werkt Lotte Willemsen als columnist voor Customer First. Daarnaast adviseert zij bedrijven om effectief gebruik te maken van data en evidence-based insights voor de ontwikkeling van producten en diensten die aanspreken op menselijk niveau.

Publicatie(s)

Van Lotte Willemsen

The ironic effect of source identification on the perceived credibility of online product reviewers

Boundaries to the articulation of possible selves through social networking sites: the case of Facebook profilers' social connectedness

Webcare as an integrative tool for customer care, reputation management, and online marketing: a literature review

Highly recommended! The content characteristics and perceived usefulness of online consumer reviews

Electronic word of mouth: challenges for consumers and companies

Program-involvement effects on commercial attention and recall of successive and embedded advertising

Online damage control: the effects of proactive versus reactive webcare interventions in consumer-generated and brand-generated platforms

Perceived expertise vs. perceived trustworthiness: the suppressed effect of source type on review attitude

Een menselijk geluid: het effect van reactieve en proactieve webcare op merkevaluaties

The good, the bad, and the expert: how consumer expertise affects review valence effects on purchase intentions in online product reviews

De tweets van het moment

Now and wow! How temporal characteristics affect the word of mouth of topical advertising

This post is sponsored: effects of sponsorship disclosure on persuasion knowledge and electronic word of mouth in the context of Facebook

Real time is real money: the effectiveness of RTM as a strategy to increase the sharing of brand tweets

Let’s Get Real (Time)! The potential of real-time marketing to catalyze the sharing of brand messages

We gebruiken cookies om de website te verbeteren.