Contentmarketing: een onderzoek naar timing, congruentie en mediumcontext

Als mogelijke succesfactoren voor inhakers op sociale media

In de netwerksamenleving zijn sociale media één van de belangrijkste manieren voor organisaties om in contact te komen met hun stakeholders. Het is echter lastig om dit contact te realiseren: enerzijds door dalend organisch bereik en anderzijds doordat merken niet aansluiten bij de sociale mediabeleving van de consument.

Relevante content creëren als merk is meer dan ooit essentieel om engagement te realiseren. Inhaken lijkt een kansrijke aanpak om dit voor elkaar te krijgen: organisaties sluiten aan bij online gesprekken over gebeurtenissen die ertoe doen voor de consument.

De komende twee jaar buigt Komala Mazerant zich over de vraag hoe timing en congruentie engagement met inhakers beïnvloeden op sociale media. Ze borduurt voort op twee eerdere wetenschappelijke publicaties die zij samen met Lotte Willemsen heeft geschreven. Komend jaar zal zij haar derde studie naar inhakers op instagram uitwerken tot wetenschappelijk artikel en de vierde studie opzetten.

In deze vierde studie wordt aan de hand van een experiment gekeken naar onderliggende mechanismen van de eerder gevonden effecten van inhakers. Het doel van het promotieonderzoek is om inzicht te krijgen in de effectiviteit van de factoren timing, congruentie en mediumcontext bij inhakers. Deze inzichten worden vertaald naar praktische handvaten voor organisaties om engagement te stimuleren bij hun stakeholders op sociale media.

Promovendus: Komala Mazerant-Dubois
Begeleidend lector: Lotte Willemsen