Kennismakingstour Sarah Wilton-Wels: ‘Heel indrukwekkend!’

12 oktober 2023

Onze nieuwe bestuursvoorzitter Sarah Wilton-Wels is begonnen aan haar kennismakingstour langs alle geledingen van de hogeschool. Wat zijn haar bevindingen na de bezoeken aan het Instituut voor Sociale Opleidingen, Instituut voor Gezondheidszorg, Instituut voor de Gebouwde Omgeving, Instituut voor Engineering en Applied Science, Instituut voor Lerarenopleidingen, Kenniscentrum Creating010 en dienst ConcernStaf? Een interview.

Hoe is de kennismakingstour tot nu toe?
“Heel indrukwekkend. Ook letterlijk, omdat ik heel veel indrukken opdoe. Ik vind het heel mooi wat er binnen de opleidingen gebeurt. Ik kan er veel over lezen en met directeuren over praten, maar als ik met studenten, docenten en onderzoekers praat en bijvoorbeeld aan een ziekenhuis bed sta bij de opleiding Verpleegkunde, dan vóel ik het echt. De spanning van een eerstejaars die net begonnen is. Of juist een langstudeerder die na elf jaar tóch gaat afstuderen. Dan gaat het heel erg leven bij mij. Het klinkt heel romantisch, maar ik meen het echt: dat maakt dat ik mijn werk als bestuursvoorzitter beter kan doen.”

Kun je dat uitleggen?
“Als ik bestuurlijke beslissingen moet nemen over waar we als hogeschool in gaan investeren, dan weet ik dankzij de bezoeken veel beter wat er nodig is en wat voor invloed dat heeft op onderzoekers, docenten en vooral ook op studenten. Dat relateer ik natuurlijk niet aan één gesprek met een eerstejaars aan een ziekenhuisbed op locatie Rochussenstraat, maar door al die bezoeken vormt zich wel een beter beeld van wat er speelt binnen de hogeschool. Dan zie ik dat er hier meer behoefte is aan coaching, en daar juist meer aan online faciliteiten, noem maar op.”

Is er ook een gemene deler te ontdekken?
“Ik vind het juist belangrijk dat een opleiding of instituut een eigen smoel heeft. Als Hogeschool Rotterdam moeten we er wel voor zorgen dat opleidingen over hun grenzen heen gaan samenwerken, zoals in onze Strategische Agenda wordt benadrukt, maar dat we ook ruimte laten voor de eigen identiteit. Automotive is nu eenmaal heel erg anders dan Social Work, en dat moeten we vooral zo houden. Dat geldt ook voor de locaties, die zijn eveneens heel verschillend. Qua sfeer, inrichting en de gedachte erachter dat studenten binnen de context en de sfeer van hun toekomstige werkveld kunnen leren en studeren. De gemene deler is dus eigenlijk: heb oog voor de individuele instituten, diensten en kenniscentra. Nogmaals, wel met de gedachte om over grenzen heen samen te werken.”

Je memoreert er al even aan: de Strategische Agenda. Wordt die al omarmd binnen de hogeschool?
“Wisselend. Ik had het met een docent over de Strategische Agenda en na vijf minuten kwamen we erachter dat zij het over de Strategische Agenda van het instituut had en ik over die van de hogeschool, haha. Ze vertrouwde erop dat de hogeschool brede Strategische Agenda verpakt zit in die van het instituut. Ik heb haar uitgenodigd om toch de Strategische Agenda te gaan lezen om te kijken wat haar aanspreekt en wat minder. Ik heb ook gezien dat er opleidingen en instituten zijn die er echt al mee aan de gang zijn gegaan. Wat beteken de maatschappelijke opgaven voor ons? Hoe kijken we naar opgavegericht onderwijs en onderzoek? Hoe zorgen we ervoor dat we daarin vooroplopen?”

Sinds je hier aan de slag bent gegaan, heb je een paar keer gezegd: het hbo doet (ertoe). Heb je dat teruggezien tijdens de bezoeken?
“Ja, heel erg. Ik heb veel mooie projecten gezien. Neem alleen al een project in Rotterdam-Zuid, waarbij eerstejaars de wijk in gaan om aan de slag te gaan met burgerparticipatie. Ik zag het ook bij Verloskunde. Dat is echt een vak, zeker in Rotterdam waar achter de voordeuren zich zeer complexe situaties voordoen. Daarbij kan een verloskundige al in een vroeg stadium betekenisvol zijn, zodat het ongeboren kind uiteindelijk goede kansen krijgt. Bij EAS zijn er veel projecten rond klimaatadaptatie in de stad en bij Creating010 wordt in samenwerking met de GGZ onderzoek gedaan naar digital humans. We doen gewoon heel veel relevante dingen voor de stad.”

Voel je je meer verbonden met de hogeschool dan toen je begon?
“Uiteraard, enorm! Dat is ook de reden waarom ik een kennismakingstour maak. Ik wil niet in een ivoren toren zitten en geen idee hebben wat er zich allemaal afspeelt in de hogeschool. Ik voel me nu veel meer verbonden met docenten, onderzoekers, medewerkers en natuurlijk studenten. Ik realiseer me ook dat ik dit moet blijven doen, ook nadat ik alle instituten, kenniscentra en diensten heb bezocht. Dat heb ik bij mijn vorige werkgever Avans ook gedaan; ik volgde eens in de zoveel tijd een halve dag onderwijs. Dus gewoon echt tussen de studenten in een klas gaan zitten. Ik vind dat je dat als voorzitter moet doen. Dat geldt niet alleen voor het onderwijs, maar zo zal ik ook bij onderzoek en bedrijfsvoering betrokken blijven.”

Waar kijk je naar uit wat betreft het vervolg van de kennismakingstour?
“Om het complete beeld te hebben en dan op een concrete manier met elkaar aan de slag te gaan met de Strategische Agenda. Daar heb ik erg veel zin in.”

Je bent dus nog steeds blij dat je bij de hogeschool bent gaan werken…?
“Haha, ja. Tijdens mijn bezoek aan de dienst CcS kreeg ik zo’n Amerikaanse collegejas, rood-wit met ‘Hogeschool Rotterdam’ erop. Die had ik laatst privé aan tijdens een barbecue. Toen kreeg ik te horen dat ik het uitdraag dat ik blij ben met mijn nieuwe baan. En dat is oprecht zo. Het is gaaf en inspirerend!”