Nog nooit waren er zoveel docenten betrokken bij lopende onderzoeken binnen Rotterdam Business School. Een belangrijke mijlpaal en een bevestiging van de koers die we samen varen.
De maatschappelijke uitdagingen van deze tijd vragen om innovatie die werkt in de praktijk. Binnen Hogeschool Rotterdam doen we dat vanuit vier grote maatschappelijke opgaven: Duurzame delta, Toekomstbestendige economie, Vitale gemeenschap en Slimme & sociale stad.
Opgavegericht onderwijs en onderzoek
Deze opgaven vragen om professionals die weten wat er nodig is om verandering mogelijk te maken. Daar ligt de kracht van het hbo. Docent-onderzoekers spelen daarin een sleutelrol. Zij brengen onderwijs en onderzoek samen, in directe verbinding met bedrijven, instellingen en beroepsgroepen in de regio.
Als kennisinstelling willen we niet alleen leveren, maar ook richting geven aan vernieuwing. Daarom investeren we in onderzoek dat direct bijdraagt aan innovatie in de beroepspraktijk.
Weten wat er speelt
Met dit recordaantal docent-onderzoekers brengen we praktijk en theorie steeds dichter bij elkaar.
We halen actuele vraagstukken op uit het werkveld en vertalen nieuwe inzichten terug naar het onderwijs.
Zo ontstaat een continue wisselwerking tussen leren, onderzoeken en vernieuwen.
Die aanpak versterkt onze bijdrage aan de maatschappelijke opgaven van Hogeschool Rotterdam, waarin we samen met partners bouwen aan een toekomstbestendige, vitale en sociale regio.
Binnen Kenniscentrum Business Innovation zijn momenteel 25 gesubsidieerde projecten actief.
Daarin werken lectoren, onderzoekers, docenten en studenten samen met bedrijven, overheden en maatschappelijke organisaties aan nieuwe kennis die direct toepasbaar is in de praktijk.
Een overzicht:
| 
 Onderzoeksproject  | 
 Onderwerp  | 
 Contactpersonen  | 
| 
 
  | 
 Arjen van Klink,   | 
|
| 
 Ontwikkelen van een geïntegreerd kennisplatform op het gebied van mkb-familiebedrijven in relatie tot brede welvaart.  | 
 
  | 
|
| 
 Staat van het mkb 2025  | 
 
  | 
|
| 
 Inzage geven in het gedrag van consumenten bij het kopen, gebruiken en wegdoen van kleding.  | 
 Mirella Soyer,   | 
|
| 
 Nieuwe vormen van sport en digitale strategieën  | 
 
  | 
 Remco Beek,   | 
| 
 Lokale verbindingen met topsport  | 
 
  | 
 Remco Beek,   | 
| 
 De werking van doorwerking  | 
 Onderzoek naar de impact van praktijkgericht onderzoek in Nederland.  | 
 
  | 
| 
 
  | 
||
| 
 NextGenBusinessStrategies  | 
 
  | 
|
| 
 
  | 
 Ontwikkelen van een dashboard om verduurzamingsacties voor bedrijventerreinen te bepalen.  | 
 Arjen van Klink,   | 
| 
 
  | 
 Ontwikkelen van een prototype van een participatieve, multi-stakeholder scenariomethode.  | 
|
| 
 Finance in beweging in het mkb  | 
 
  | 
|
| 
 
  | 
||
| 
 
  | 
||
| 
 Onderzoek naar hoe inkoopprofessionals hogere circulaire strategieën kunnen initiëren, faciliteren en versnellen binnen de Rijksoverheid.  | 
 
  | 
|
| 
 
  | 
||
| 
 
  | 
||
| 
 
  | 
 Maaike Lycklama,   | 
|
| 
 
  | 
||
| 
 Onderzoek naar ontwikkeling van nieuwe vaardigheden in de metaalindustrie.  | 
||
| 
 
  | 
||
| 
 
  | 
 Living Lab voor circulaire toepassingen in het Erasmus MC.  | 
Subsidieaanvragen in voorbereiding en in afwachting
Op dit moment bereiden we dertien nieuwe subsidieaanvragen voor. Daarnaast zijn er acht subsidieaanvragen ingediend waarvan we op uitsluitsel wachten.
Deze richten zich onder andere op aantrekkelijk werkgeverschap in de bouw en infrasector, de rol van AI in energieoptimalisatie, de versterking van publieke inkoop en de toekomst van de arbeidsmarkt in 2050.
Onderzoek dat inspireert
Naast de gesubsidieerde projecten lopen er ook interne onderwijsprojecten waarin docenten en studenten samenwerken aan actuele vraagstukken rond digitalisering, circulariteit en zorginnovatie. Deze initiatieven dragen bij aan de vier maatschappelijke opgaven van Hogeschool Rotterdam.
Zo bouwen we aan kennis die bijdraagt aan de strategische agenda van de hogeschool: onderwijs dat meebeweegt met maatschappelijke transities en professionals opleidt die daar vorm aan geven.
Docent-onderzoekers
Hogeschool Rotterdam wil onderwijs, onderzoek en praktijk steeds beter met elkaar verbinden.
Daarom krijgen docenten de mogelijkheid om naast hun onderwijstaken praktijkgericht onderzoek te doen.
Een waardevolle dubbelfunctie die bijdraagt aan innovatie in het onderwijs én in de beroepspraktijk.
Ook iets voor jou? Stuur een mail naar businessinnovation@hr.nl.