Ga direct naar de content

Crisiscommunicatie

Het woord 'crisis' heeft in de dagelijkse spraak een negatieve lading. Van oorsprong is de term echter neutraal.

Je staat ’s ochtends voor je kledingkast en je weet niet wat je aan wilt trekken: crisis! Hierdoor kom je te laat op school: nog een crisis! Ga maar eens na hoe veel keer per dag je voor het blok komt te staan. Ook op grotere schaal gebeurt dit. Overal gebeuren dingen die eigenlijk à la minute weer opgelost moeten worden. Dit noemen we crisiscommunicatie. Bij crisiscommunicatie draait het om snelheid en effectiviteit. Door middel van een snelle oplossing raakt de reputatie van een bedrijf, stad of zelfs een land minder tot niet beschadigd. Dit is van belang, want anders kunnen er bijvoorbeeld veel inkomsten misgelopen worden. Goed communiceren tijdens en na een crisis is dus erg belangrijk. Word de volgende keer dus niet meteen boos als er geen chocoladepasta is voor op je boterham, maar zoek meteen naar een oplossing. Als je kaas ook lekker vindt, is de crisis alweer snel opgelost. 

Voorbeelden van hoofdvragen

Crisiscommunicatie
  • Hoe wordt crisiscommunicatie ingezet in bedrijven?
  • Welke crises hebben er in het afgelopen jaar in Nederland plaatsgevonden en hoe zijn deze opgelost?
  • Hoe wordt crisiscommunicatie ingezet bij de overheid?
  • Wat is het belang van een crisiscommunicatieplan?
  • Wat gebeurt er als een crisis niet wordt opgelost?
  • Wat is crisiscommunicatie anno nu?

Inspiratie

rondom het thema crisiscommunicatie

Opleidingen met dit onderwerp

Welke opleiding wil jij volgen?

We gebruiken cookies om de website te verbeteren.