Menu English

Crossmediale Communicatie voltijd

Associate degree

  • Duur en startmoment

    2 jaar, september

  • Opleidingstype

    Voltijd Associate degree, ook beschikbaar in deeltijd

  • Taal

    Nederlands

Werk je graag met beeld, tekst en audio? Deze opleiding stoomt je klaar voor een baan als communicatieprofessional binnen een bedrijf of bureau.

De Associate degree-opleiding Crossmediale Communicatie is een praktische, tweejarige opleiding voor creatieve en ambitieuze doeners, waar je leert hoe je effectieve en creatieve content ontwikkelt. Centraal hierbij staan: creatief denken, vormgeven en de basistheorie van communiceren en crossmedia. Je werkt in deze praktijkgerichte opleiding aan sociaal maatschappelijke vraagstukken door beroepsproducten op te leveren die aansluiten bij de Sustainable Development Goals (SDG's). 

Je houdt je onder andere bezig met het ontwikkelen van een interactieve campagne, het organiseren van een evenement en het succesvol inzetten van social media. Je ontwikkelt een crossmediaal plan, waarmee je leert hoe je content voor verschillende media kunt inzetten om zo de doelgroep te stimuleren tot interactie en de relatie te versterken. Deze content ga je zelf ook maken. In de vorm van bijvoorbeeld een magazine, social media posts, podcasts, vlogs en nieuwsbrieven. In het tweede jaar staat het organiseren van een evenement centraal, inclusief het vinden van sponsoren en een locatie, het ontwikkelen van promotiematerialen, en het in goede banen leiden van het evenement zelf.

Na de opleiding kun je veel kanten op en kun je bijvoorbeeld aan de slag als communicatiemedewerker, social media manager, (online)marketeer of grafisch vormgever.

“Voor creatieve, ambitieuze doeners.”

 Topopleiding keuzegids 2024

Voorlichtingsactiviteiten

Bekijk het aanbod en meld je aan
Alles over de open dag van Crossmediale Communicatie

Studie in Cijfers

studiekeuze123.nl/studie-in-cijfers
Laatste wijziging op 05-07-2023 Bekijk meer informatie over Studie in Cijfers
Deze opleiding
Landelijk gemiddelde deze studie (3 opleidingen)

Toelichting van de opleiding

COVID-19 kan invloed hebben op de cijfers. Lees meer op studiekeuze123.nl/corona.

Opbouw

Hoe is de opleiding opgebouwd?

Onderwijsvisie

Studie: wat mag je verwachten…

De Rotterdam Academy heeft als kernwaarden verbinden, vakmanschap en vernieuwen. Je komt terecht in een leergemeenschap waarin je te midden van docenten en professionals kunt groeien. Mensen zijn verschillend als het gaat om talent, interesse en temperament. Je kunt veranderen door je in te spannen, te leren en ervaringen op te doen. We geven je daarom de ruimte om verantwoordelijkheid te nemen en bieden je veiligheid om te leren en te onderzoeken.

Bij de start van je studie ligt de nadruk op het ontwikkelen van kennis en vaardigheden. Ook komt direct de praktijk aan bod. Je leert praktijkcases aan te pakken samen met medestudenten, docenten en professionals. Gedurende de opleiding bouw je een portfolio op met concrete producten op het gebied van tekst, beeld en online skills. Hiermee kun je aan bedrijven laten zien wat je allemaal hebt gepresteerd.

Het eerste jaar

In het eerste jaar van de opleiding werk je direct aan opdrachten uit de praktijk. Tijdens de projectvakken werk je bijvoorbeeld aan een creatieve campagne voor een bedrijf. Je leert hoe je een creatief concept ontwikkelt dat aansluit bij de vraag van de organisatie. Daarnaast leer je hoe je dit concept uitwerkt in communicatiemiddelen die de doelgroep aanspreken. In het tweede half jaar ligt de focus op het creëren van content. Je ontwikkelt hiervoor een crossmediaal plan. Je leert hoe je content voor verschillende media kan inzetten om zo de doelgroep te stimuleren tot interactie en de relatie te versterken. Deze content ga je zelf ook maken, denk hierbij aan een magazine, social media posts, podcasts, vlogs en nieuwsbrieven.

Naast de projectvakken krijg je les in onder andere social media management, contentcreatie, journalistiek, online marketing, storytelling, Engels, mediaplanning en vormgeving. Je werkt met softwareprogramma’s zoals Illustrator, InDesign en Photoshop.

Het tweede jaar

In het tweede jaar van de opleiding worden de opdrachten complexer en verwachten we meer zelfstandigheid van jou als student. Centraal staat het organiseren van een evenement. Hier horen het vinden van sponsoren en een locatie bij. Ook maak je promotiematerialen om mensen naar je evenement te krijgen. Op de dag zelf zorg je er met een helder draaiboek voor dat het evenement een groot succes wordt.

Je krijgt les in onder andere online marketing, mediapsychologie, videoproductie, copywriting en onderzoek.

Keuze en begeleiding

Keuze

Tijdens je opleiding kun je kiezen uit zo'n driehonderd keuzevakken uit het HR-brede aanbod. Dit biedt je de kans om over de grenzen van je eigen opleiding heen te kijken. Ook kun je kiezen uit het studiesuccesaanbod van Rotterdam Academy, waarbij je invulling kunt geven aan je specifieke leerbehoeften om je studievaardigheden als hbo’er te verbeteren. Afhankelijk van je opleiding kun je zelf je opdrachtgever(s) voor je praktijkopdrachten/-stage uitzoeken. Ook met je afstudeeropdracht geef je een persoonlijke inkleuring aan je opleiding.

Ondersteuning

Iedere student is uniek en heeft eigen ideeën over studiedoelen. In onze ondersteuning maken we je bewust van je capaciteiten, kansen en uitdagingen. Soms blijkt tijdens of al vóór de opleiding dat je moeite hebt met een bepaald vak. Dan is het nuttig je kennis hiervan bij te spijkeren. Als student krijg je een coach (docent) die je begeleidt met je studie en de studievoortgang in de gaten houdt. Ook kun je een beroep doen op bureau Studentzaken en de studentendecaan van Rotterdam Academy voor ondersteuning bij specifieke problemen.

Studeren met een functiebeperking

Heb je een functiebeperking en heb je daarvoor aanpassingen of voorzieningen nodig, dan bieden we daarvoor verschillende mogelijkheden.

Afstuderen

In de laatste fase van de opleiding werk je aan een crossmediaal beroepsproduct naar keuze bij een bedrijf. Met de kennis die je tijdens de studie hebt opgedaan, onderzoek je eerst het probleem van de organisatie. Daarna adviseer je een crossmediale oplossing, waarbij je concrete middelen uitwerkt.

Vakken

Een indicatie van de vakken die je kunt verwachten

Onderwijsvorm

Hoe is het onderwijs ingericht?
4 dagen les per week
20 uren zelfstudie per week
Legenda
Praktijk
Keuzeruimte
Theorie
Begeleiding

Ervaringen van studenten

Huidige studenten over de opleiding Crossmediale Communicatie

Na je studie

Wat kun je doen na de opleiding?

Na je afstuderen

Gefeliciteerd! Je hebt je Associate degree (Ad) gehaald. Deze titel mag je achter je naam voeren.

Bij je diploma ontvang je een diplomasupplement met een DS-label. Met dit Engelstalige document kun je de waarde van je diploma eenvoudiger aantonen in het buitenland bij de toelating tot een vervolgstudie of bij het vinden van een baan.

Beroepen

Met je Ad Crossmediale Communicatie-diploma kun je veel kanten op. Je kunt bijvoorbeeld werken bij organisaties in de creatieve industrie, zoals uitgeverijen, omroepen, mediaproducenten of verschillende bureaus op het gebied van reclame, gaming, events en branding. Maar je kunt ook gaan werken bij (andere) commerciële organisaties of in de non-profitorsector. Voorbeelden van functies die je kunt vervullen zijn:

Je ontwikkelt en beheert communities op sociale media, creëert interactie met de doelgroep en coördineert de creatie van creatieve content voor organisaties. Je zorgt ervoor dat de organisatiedoelstelling doorvertaald wordt naar sociale media.

Je beheert en creëert content. Daarnaast stem je de content af op de verschillende kanalen. De content manager verkrijgt samen met de community manager content uit de community en volgt trends en ontwikkelingen.

Als online marketeer heb je kennis van SEO & SEA en social advertising. Je bedenkt strategieën voor e-mailmarketing, sociale media marketing en mobile marketing.

Je bent verantwoordelijk voor het community management op diverse sociale media platformen. Je ontwikkelt, activeert en beheert de verschillende platformen en zet deze op verschillende manieren voor de organisatie in. Je ziet toe op een goed gebruik van de social media, coördineert en rapporteert over de kwalitatieve en kwantitatieve resultaten. Je houdt klanten op de hoogte en onderhoudt contact met deze klanten via deze platformen.

Doorstuderen

Nadat je de Associate degree hebt behaald, kun je eventueel doorstuderen bij een bacheloropleiding. Of je een versnelde route kunt volgen, hangt af van de bachelor die je kiest.

Bekijk je doorstroommogelijkheden

Meet the alumni

Interviews met oud-studenten Crossmediale Communicatie

Locatie

Waar ga je studeren?

Niet op zoek naar deze opleiding?

Kijk ook eens naar deze opties