Ga direct naar de content

Crossmediale Communicatie voltijd

Tweejarige Associate degree in het Nederlands, start in september

Zie jij jezelf de communicatie verzorgen voor een bedrijf of instelling? Denk je wel een opvallende, interactieve campagne te kunnen bedenken en ben je graag bezig met social media?

Werk je graag met beeld, tekst en audio? Dan is deze Ad iets voor jou!

De Associate degree Crossmediale Communicatie stoomt je klaar voor een baan in de media, reclame en vormgeving. Een praktische, tweejarige opleiding voor creatieve, ambitieuze doeners.

Media en communicatie. Twee terreinen die volop in beweging zijn. Met je diploma kun je straks dan ook veel kanten op. Afgestudeerden komen bijvoorbeeld terecht bij het MKB (het midden- en kleinbedrijf): 200.000 commerciële bedrijven in ons land. Zij vinden tevens werk bij non-profit organisaties. Je ondersteunt bij deze bedrijven de professionals of je werkt zelfstandig op het gebied van interne en externe communicatie.

Met deze opleiding leg je bovendien een stevige basis voor als je je verder wilt specialiseren.

 

Vraag de brochure aan

Brochure aanvragen

Geslacht
Woon je in het buitenland? Vraag dan de brochure(s) aan via e-mail.

Crossmediale Communicatie voltijd

    Opbouw

    Hoe is de opleiding opgebouwd?

    Onderwijsvisie

    Bij de opleidingen van Hogeschool Rotterdam voelt iedereen zich welkom en hoort iedereen erbij. Studenten en docenten kennen elkaar en weten elkaar te vinden. De docenten doen er alles aan om je te begeleiden bij je studie op een manier die bij jou past. Dit vraagt van jou betrokkenheid en een actieve inzet. Samen maken we het onderwijs.

    Kenmerkend voor het onderwijs van Hogeschool Rotterdam is de aandacht voor:

    • De kennisbasis van het beroep
    • Handelen in de beroepspraktijk
    • Je eigen professionele identiteit

    Al deze elementen komen steeds aan bod tijdens de opleiding. Studenten (en medewerkers) hebben invloed op de manier waarop dit gebeurt in medezeggenschapsraden

    In het begin van je studie ligt de nadruk op het ontwikkelen van kennis en vaardigheden, maar direct komt ook de praktijk aan bod. Je leert reële beroepsvraagstukken aan te pakken, in samenwerking met medestudenten, docenten, professionals uit de praktijk en praktijkgerichte onderzoekers. In het begin krijg je veel begeleiding van je docent, later neem je steeds meer het heft in eigen handen. Tijdens je studie leer je jezelf steeds beter kennen en ontdek je wat jouw unieke kwaliteiten zijn als beroepsbeoefenaar.

    Het eerste jaar

    In het eerste jaar van je opleiding leg je een brede en solide basis, waarbij je je richt op de kennis, vaardigheden en kwaliteiten die je nodig hebt als media- en communicatieprofessional. In het eerste jaar voer je in teamverband projecten uit, waarvan opdrachten uit de praktijk de basis vormen. Tijdens de projecten ga je samen met je medestudenten aan de slag met onderwerpen zoals het creëren van een social media strategie, het uitwerken van een reclamecampagne, het realiseren van een magazine en het uitvoeren van een persconferentie. Met de projecten lever je altijd een concreet communicatieproduct op, zoals een crossmediale campagne, communicatieplan, website, (online) magazine of een adviesrapport. Naast de projecten zijn cursussen, trainingen en studieloopbaancoaching onderdelen van je studieprogramma. Denk aan cursussen op het gebied van communicatie, public relations, mediaplanning, medialandschap, Nederlands en Engels. Daarnaast kun je trainingen verwachten als presenteren en andere professionele vaardigheden. Bij de cursus beeldcommunicatie leer je werken met softwareprogramma’s zoals InDesign en Photoshop. Ook leer je aantrekkelijke teksten te schrijven voor verschillende doelgroepen.

    Het tweede jaar

    In het tweede jaar ga je complexere vraagstukken te lijf en wordt er steeds meer zelfstandigheid van je verwacht bij de totstandkoming van communicatiemiddelen. Je wordt getraind in hoe je een innovatief idee opzet vanuit de strategie van een organisatie, waarbij verschillende communicatiemiddelen naadloos op elkaar aansluiten. Daarnaast organiseer je met je projectgroep een event (voor een goed doel). Je krijgt diverse cursussen aangeboden, mediapsychologie, interculturele communicatie en online skills. Ook kun je kiezen uit verschillende keuzevakken, zoals marketingcommunicatie, journalistiek, ondernemen en interne communicatie.

    In de laatste fase van je studie werk je aan je afstudeeropdracht. Op grond van je kennis en een onderzoek adviseer je een bedrijf over crossmediale communicatiemogelijkheden op het gebied van strategie en uitwerking. Hierbij pas je alle eerder opgedane kennis en vaardigheden concreet toe.

    Tijdens deze tweejarige studie volg je hoor- en werkcolleges, ga je op (buitenlandse) excursie en werk je zowel in groepsverband als zelfstandig aan opdrachten. 

    Keuze en ondersteuning

    Keuze

    Tijdens je opleiding kun je kiezen uit zo'n driehonderd keuzevakken uit het HR- brede aanbod. Dit biedt je de kans om over de grenzen van je eigen opleiding heen te kijken. Ook kun je kiezen uit het studiesuccesaanbod van de Rotterdam Academy waarbij je invulling kunt geven aan je specifieke leerbehoeften om je studievaardigheden als hbo’er te verbeteren. Afhankelijk van je opleiding kun je zelf je opdrachtgever(s) voor je praktijkopdrachten/-stage uitzoeken. Ook met je afstudeeropdracht, geef je een persoonlijke inkleuring aan je opleiding.

    Ondersteuning

    Iedere student is uniek en heeft zijn eigen ideeën over wat hij in zijn studie wil bereiken. In onze ondersteuning maken we je bewust van je capaciteiten, kansen en uitdagingen. Soms blijkt tijdens of al vóór de opleiding dat je moeite hebt met een bepaald vak. Dan is het nuttig je kennis hiervan bij te spijkeren. Als student krijg je een studieloopbaancoach die je begeleidt met je studie en de studievoortgang in de gaten houdt. Ook kun je een beroep doen op het bureau Studentzaken en de studentendecaan van de Rotterdam Academy voor ondersteuning bij specifieke problemen.

    Studeren met een functiebeperking

    Heb je een functiebeperking en heb je daarvoor aanpassingen of voorzieningen nodig, dan bieden we daarvoor verschillende mogelijkheden.

    Afstuderen

    Op grond van je kennis en een onderzoek adviseer je een bedrijf over crossmediale communicatiemogelijkheden op het gebied van strategie en uitwerking. Hierbij pas je alle eerder opgedane kennis en vaardigheden concreet toe.

    Vakken

    Een indicatie van de vakken die je kunt verwachten

    Onderwijsvorm

    Hoe is het onderwijs ingericht?
    • Praktijk
    • Theorie
    • Keuzeruimte
    • Begeleiding
    5 dagen les per week
    20 uren zelfstudie per week
    • Praktijk
    • Theorie
    • Keuzeruimte
    • Begeleiding
    Legenda
    Praktijk
    Keuzeruimte
    Theorie
    Begeleiding

    Na je studie

    Wat kun je doen na je opleiding?

    Na je afstuderen

    Gefeliciteerd! Je hebt je Associate degree (Ad) gehaald. Deze titel mag je achter je naam voeren.

    Bij je diploma ontvang je een diplomasupplement met een DS-label. Met dit Engelstalige document kun je de waarde van je diploma eenvoudiger aantonen in het buitenland bij de toelating tot een vervolgstudie of bij het vinden van een baan.

    Beroepen

    Met je Associate degree Crossmediale Communicatie kun je bijvoorbeeld terecht in de creatieve industrie. Denk hierbij aan uitgeverijen, omroepen, mediaproducenten of verschillende bureaus op het gebied van reclame, gaming, events en branding. Je gaat vooral coördinerende, uitvoerende, tactische en organiserende taken verrichten.

    Community manager

    Je ontwikkelt en beheert communities op sociale media, creëert interactie met de doelgroep en coördineert de creatie van creatieve content voor organisaties. Je zorgt ervoor dat de organisatiedoelstelling doorvertaald wordt naar sociale media.

    Content manager

    Je beheert en creëert content. Daarnaast stem je de content af op de verschillende kanalen. De content manager verkrijgt samen met de community manager content uit de community en volgt trends en ontwikkelingen.

    Online marketeer

    Als online marketeer heb je kennis van SEO & SEA en social advertising. Je bedenkt strategieën voor e-mailmarketing, sociale media marketing en mobile marketing

    Social Media manager

    Je bent verantwoordelijk voor het community management op diverse sociale media platformen. Je ontwikkelt, activeert en beheert de verschillende platformen en zet deze op verschillende manieren voor de organisatie in. Je ziet toe op een goed gebruik van de social media, coördineert en rapporteert over de kwalitatieve en kwantitatieve resultaten. Je houdt klanten op de hoogte en onderhoudt contact met deze klanten via deze platformen.

    Doorstuderen

    Nadat je de Associate degree hebt behaald, kun je eventueel doorstuderen bij de bacheloropleiding Communicatie van Hogeschool Rotterdam.

    Locatie

    Waar ga je studeren?

    Niet op zoek naar deze opleiding?

    Kijk ook eens naar deze opties

    We gebruiken cookies om de website te verbeteren.