Toelichting van de opleiding
Deze opleiding is uniek in Nederland en kan daarom niet vergeleken worden met landelijke cijfers.
Opbouw
Hoe is de opleiding opgebouwd?Onderwijsvisie
Studie: wat mag je verwachten…
De Rotterdam Academy heeft als kernwaarden verbinden, vakmanschap en vernieuwen. Je komt terecht in een leergemeenschap waarin je te midden van docenten en professionals kunt groeien. Mensen zijn verschillend als het gaat om talent, interesse en temperament. Je kunt veranderen door je in te spannen, te leren en ervaringen op te doen. We geven je daarom de ruimte om verantwoordelijkheid te nemen en bieden je veiligheid om te leren en te onderzoeken.
Bij de start van je studie ligt de nadruk op het ontwikkelen van kennis en vaardigheden. Ook komt direct de praktijk aan bod. Je leert praktijkcases aan te pakken samen met medestudenten, docenten en professionals. Gedurende de opleiding bouw je een portfolio op met concrete producten op het gebied van tekst, beeld en online skills. Hiermee kun je aan bedrijven laten zien wat je allemaal hebt gepresteerd.
Het eerste jaar
In het eerste jaar van je opleiding leg je een brede basis, waarbij je je richt op de kennis, vaardigheden en kwaliteiten die je nodig hebt als media- en communicatieprofessional. Je voert zowel individueel als in teamverband projecten uit. De opdrachten zijn praktisch en sluiten direct aan op het werkveld.
De opdrachten zijn gerelateerd aan jouw werkomgeving en je voert ze ter plekke uit. Denk bijvoorbeeld aan het formuleren van een socialmediastrategie, het omzetten van een marketingbeleid in middelen of het maken van video’s die aansluiten bij de visie van jouw organisatie. Ook ga je aan de slag met content voor het web en webcare.
Je krijgt onder meer les in communicatie, marketing, medialandschap, mediaproductie, Nederlands en Engels. Daarnaast kun je trainingen verwachten als creatieve denktechnieken en conceptontwikkeling. Je leert werken met softwareprogramma’s zoals InDesign, Photoshop en Première.
Het tweede jaar
In het tweede jaar vervul je een belangrijke functie als ‘projectaanjager’ bij de totstandkoming van communicatiemiddelen. Je wordt getraind in hoe je een innovatief idee opzet vanuit de strategie van een organisatie, waarbij verschillende communicatiemiddelen naadloos op elkaar aansluiten. Ook krijg je les in marketing, concept en innovatie, mediapsychologie, onderzoek en interculturele communicatie.
In de laatste fase van je studie ontwerp je een beroepsproduct voor jouw bedrijf of organisatie om een probleem op te lossen. Deze afstudeeropdracht bestaat uit een vooronderzoek en het uitwerken van een creatieve oplossing. Tot slot geef je advies over hoe het beroepsproduct toegepast kan worden binnen het bedrijf.
Keuze en begeleiding
Keuze
Tijdens je opleiding kun je kiezen uit zo'n driehonderd keuzevakken uit het HR-brede aanbod. Dit biedt je de kans om over de grenzen van je eigen opleiding heen te kijken. Ook kun je kiezen uit het studiesuccesaanbod van Rotterdam Academy, waarbij je invulling kunt geven aan je specifieke leerbehoeften om je studievaardigheden als hbo’er te verbeteren. Afhankelijk van je opleiding kun je zelf je opdrachtgever(s) voor je praktijkopdrachten/-stage uitzoeken. Ook met je afstudeeropdracht geef je een persoonlijke inkleuring aan je opleiding.
Ondersteuning
Iedere student is uniek en heeft eigen ideeën over studiedoelen. In onze ondersteuning maken we je bewust van je capaciteiten, kansen en uitdagingen. Soms blijkt tijdens of al vóór de opleiding dat je moeite hebt met een bepaald vak. Dan is het nuttig je kennis hiervan bij te spijkeren. Als student krijg je een coach (docent) die je begeleidt met je studie en de studievoortgang in de gaten houdt. Ook kun je een beroep doen op bureau Studentzaken en de studentendecaan van Rotterdam Academy voor ondersteuning bij specifieke problemen.
Studeren met een functiebeperking
Heb je een functiebeperking en heb je daarvoor aanpassingen of voorzieningen nodig, dan bieden we daarvoor verschillende mogelijkheden.
Werk en studie
Bij deze opleiding stellen we eisen aan je werkervaring en/of werksituatie. De exacte eisen vind je onder de toelatingsvoorwaarden.
Vakken
Een indicatie van de vakken die je kunt verwachtenSemester 1
- Basis Nederlands
- Basis Engels
- Beroepsproduct campagne
- Professionele vaardigheden 1
- Studieloopbaancoaching 1
Semester 2
- Beroepsproduct content
- Onderzoek en overtuigen
- Professionele vaardigheden 1
- Studieloopbaancoaching 1
Semester 3
- Beroepsproduct event
- Professionele vaardigheden 2
- Studieloopbaancoaching 2
Semester 4
- Beroepsproduct crossmediaal
- Professionele vaardigheden 2
- Werkplekleren
- Studieloopbaancoaching 2
Onderwijsvorm
Hoe is het onderwijs ingericht?- Praktijk
- Theorie
- Keuzeruimte
- Begeleiding
- Praktijk
- Theorie
- Keuzeruimte
- Begeleiding
Na je studie
Wat kun je doen na de opleiding?Na je afstuderen
Gefeliciteerd! Je hebt je Associate degree (Ad) gehaald. Deze titel mag je achter je naam voeren.
Bij je diploma ontvang je een diplomasupplement met een DS-label. Met dit Engelstalige document kun je de waarde van je diploma eenvoudiger aantonen in het buitenland bij de toelating tot een vervolgstudie of bij het vinden van een baan.
Beroepen
Met je Ad Crossmediale Communicatie-diploma kun je veel kanten op. Je kunt bijvoorbeeld werken bij organisaties in de creatieve industrie, zoals uitgeverijen, omroepen, mediaproducenten of verschillende bureaus op het gebied van reclame, gaming, events en branding. Maar je kunt ook gaan werken bij (andere) commerciële organisaties of in de non-profitorsector. Voorbeelden van functies die je kunt vervullen zijn:
Je ontwikkelt en beheert communities op sociale media, creëert interactie met de doelgroep en coördineert de creatie van creatieve content voor organisaties. Je zorgt ervoor dat de organisatiedoelstelling doorvertaald wordt naar sociale media.
Je beheert en creëert content. Daarnaast stem je de content af op de verschillende kanalen. De content manager verkrijgt samen met de community manager content uit de community en volgt trends en ontwikkelingen.
Als online marketeer heb je kennis van SEO & SEA en social advertising. Je bedenkt strategieën voor e-mailmarketing, sociale media marketing en mobile marketing.
Je bent verantwoordelijk voor het community management op diverse sociale media platformen. Je ontwikkelt, activeert en beheert de verschillende platformen en zet deze op verschillende manieren voor de organisatie in. Je ziet toe op een goed gebruik van de social media, coördineert en rapporteert over de kwalitatieve en kwantitatieve resultaten. Je houdt klanten op de hoogte en onderhoudt contact met deze klanten via deze platformen.
Doorstuderen
Nadat je de Associate degree hebt behaald, kun je eventueel doorstuderen bij een bacheloropleiding. Of je een versnelde route kunt volgen, hangt af van de bachelor die je kiest.