Ga direct naar de content

Communicatie deeltijd

Vierjarige bachelor in het Nederlands, start in september

Je wilt vanuit je huidige functie als marketingmedewerker of communicatieadviseur graag doorgroeien naar een managementfunctie, maar daarvoor wordt wel een bachelordiploma gevraagd.

Het is ook mogelijk dat je al een hbo-opleiding achter de rug hebt, maar dat je van beroep wilt veranderen. Of je hebt een eerdere economische hbo-opleiding niet afgemaakt en je wilt nu toch het bijbehorende diploma - én de carrière-perspectieven! - verwerven. Een deeltijdopleiding van Hogeschool Rotterdam is in al die gevallen een efficiënte weg naar het diploma. Want je leert niet meer dan nodig is en ook niet langer dan nodig is. Afhankelijk van wat je aan bagage meeneemt, duurt de opleiding drie of vier jaar. En je krijgt de hulp en begeleiding waaraan jij behoefte hebt.

De deeltijdopleiding Communicatie is zo ingericht dat de combinatie van werk en studie je zo gemakkelijk mogelijk wordt gemaakt. Zo kun je een gedeelte van je studieopdrachten op je werk uitvoeren en hoef je niet al je vrije tijd op te offeren aan de studie. Al zul je ook thuis tijd vrij moeten maken om te leren voor tentamens en te werken aan studieopdrachten. De opleidingen zijn pittig en zeker op de langere termijn is een goede planning belangrijk.

Opbouw

Hoe is de opleiding opgebouwd?
Onderwijsvisie

Bij de opleidingen van Hogeschool Rotterdam voelt iedereen zich welkom en hoort iedereen erbij. Studenten en docenten kennen elkaar en weten elkaar te vinden. De docenten doen er alles aan om je te begeleiden bij je studie op een manier die bij jou past. Dit vraagt van jou betrokkenheid en een actieve inzet. Samen maken we het onderwijs.

Kenmerkend voor het onderwijs van Hogeschool Rotterdam is de aandacht voor:

  • De kennisbasis van het beroep
  • Handelen in de beroepspraktijk
  • Je eigen professionele identiteit

Al deze elementen komen steeds aan bod tijdens de opleiding. In het begin ligt de nadruk op het ontwikkelen van kennis en vaardigheden, maar direct komt ook de praktijk aan bod. Je leert reële beroepsvraagstukken aan te pakken, in samenwerking met medestudenten, docenten, professionals uit de praktijk en praktijkgerichte onderzoekers. In het begin krijg je veel begeleiding van je docent, later neem je steeds meer het heft in eigen handen. Tijdens je studie leer je jezelf steeds beter kennen en ontdek je wat jouw unieke kwaliteiten zijn als beroepsbeoefenaar.

Het eerste jaar

Het eerste jaar, je propedeusejaar, is bedoeld om je een goede indruk te geven van de opleiding en het beroep. Je interviewt bijvoorbeeld een communicatiemedewerker, je schrijft een journalistiek artikel, of je analyseert de communicatie-inspanningen van een organisatie. Er staan vier thema's op het programma die elk in één periode aan de orde komen: oriëntatie op de communicatie, oriëntatie op het beroep, communicatiemanagement en communicatiemiddelen.

Na het eerste jaar

De thema's zijn analyse en planning van corporate communicatie, interne communicatie, communicatie bij veranderingen en marketingcommunicatie. Verder werk je in teams aan een project: een sponsorplan, een evenement voor een specifieke doelgroep of een reclamecampagne. Voor de praktijkopdracht stel je een onderzoeksvoorstel op voor je eigen organisatie. Hierna ligt het accent op strategie en advies. Andere thema's zijn experience marketing, beleveniscommunicatie en adviesvaardigheden.

Werk en studie

Bij deze opleiding stellen we eisen aan je werkervaring en/of werksituatie. De exacte eisen vind je onder de toelatingsvoorwaarden.

Keuze en ondersteuning

Keuze

Tijdens je opleiding kun je kiezen uit zo'n driehonderd keuzevakken. Dit biedt je de kans om over de grenzen van je eigen opleiding heen te kijken en om invulling te geven aan je specifieke leerbehoeften. Via een minor in de laatste fase van je studie kun je bij de meeste deeltijdopleidingen kiezen voor een bepaald profiel waarmee je jezelf kunt onderscheiden. Ook de afstudeeropdracht die je kiest, geeft een persoonlijke inkleuring aan je opleiding.

Ondersteuning

Iedere student is uniek en heeft zijn eigen ideeën over wat hij in zijn studie wil bereiken. In onze ondersteuning maken we je bewust van je capaciteiten, kansen en uitdagingen. Soms blijkt tijdens of al vóór de opleiding dat je moeite hebt met een bepaald vak. Dan is het nuttig je kennis hiervan bij te spijkeren. Als student krijg je ook een coach (docent) die je begeleidt en de studievoortgang in de gaten houdt.

Vakken

Een indicatie van de vakken die je kunt verwachten

Onderwijsvorm

Hoe is het onderwijs ingericht?
  • Praktijk
  • Theorie
  • Keuzeruimte
  • Begeleiding
2 dagen school per week
20 uren zelfstudie per week
  • Praktijk
  • Theorie
  • Keuzeruimte
  • Begeleiding
  • Praktijk
  • Theorie
  • Keuzeruimte
  • Begeleiding
  • Praktijk
  • Theorie
  • Keuzeruimte
  • Begeleiding
Legenda
Praktijk
Keuzeruimte
Theorie
Begeleiding

Na je studie

Wat kun je doen na je opleiding?
Na je afstuderen

Gefeliciteerd! Je hebt je Bachelor of Communication (B Comn) gehaald. Deze titel mag je achter je naam voeren. 

Ook ontvang je bij je diploma een diplomasupplement met een DS-label. Met dit Engelstalige document kun je de waarde van je diploma eenvoudiger aantonen in het buitenland bij de toelating tot een vervolgstudie of bij het vinden van een baan.

Beroepen

Als afgestudeerd communicatieprofessional kun je op strategisch niveau meedenken, meepraten en meebeslissen over het communicatiebeleid. Jij vormt de 'oren en ogen' van de organisatie. Je schrijft communicatieplannen en voert die uit, je start online campagnes en begeleidt ze en je onderhoudt contacten met verschillende media. Er ligt een wereld vol internationale mogelijkheden voor je open.

Accountmanager

De accountmanager bij bijvoorbeeld een reclamebureau is de schakel tussen de klant en de creatieven bij het bureau: als een chipsfabrikant een nieuw zoutje op de markt wil brengen, zorgt de accountmanager ervoor dat er een reclamecampagne ontwikkeld wordt die bij de klant in de smaak valt.

Communicatieadviseur

Je werkt zelfstandig of bent in dienst bij een organisatie. Een communicatieadviseur geeft adviezen aan het management voor diverse communicatievraagstukken. De ene keer schrijf je een advies voor verbetering van de website, een andere keer word je gevraagd om met een voorstel te komen voor een imagocampagne.

Communicatiemanager

Als manager ben je verantwoordelijk voor communicatie op beleidsniveau. Je bepaalt samen met je collega's de communicatiestrategie voor de komende jaren. Die leg je dan weer voor aan de directeuren. Zo vorm je de schakel tussen de directie en de communicatie-medewerkers aan wie je leiding geeft.

Community manager

Als community manager ben je verantwoordelijk voor het concept en de positionering van de online community van een organisatie. Je adviseert de organisatie over de inzet van social media en de impact die social media heeft op de organisatie.

Locatie

Waar ga je studeren?
  • Wijnhaven 107

  • Studeren in Rotterdam

Niet op zoek naar deze opleiding?

Kijk ook eens naar deze opties
  • Commerciële Economie deeltijd

    Wil je leren hoe je een nieuw product succesvol op de markt zet of hoe je zorgt dat meer mensen een product kopen? Dan ben je bij de opleiding Commerciële Economie aan het goede adres.

  • Human Resource Management deeltijd

    Wil jij leren hoe een organisatie kan zorgen voor haar medewerkers en hoe zij optimaal kunnen bijdragen aan de organisatie? Dan zit je goed bij de opleiding Human Resource Management.

We gebruiken cookies om de website te verbeteren.