Ga direct naar de content

Communicatie deeltijd

Vierjarige bachelor in het Nederlands, start in september

Je wilt vanuit je huidige functie als marketingmedewerker of communicatieadviseur graag doorgroeien naar een managementfunctie, maar daarvoor wordt wel een bachelordiploma gevraagd.

Het is ook mogelijk dat je al een hbo-opleiding achter de rug hebt, maar dat je van beroep wilt veranderen of  je hebt eerder een economische hbo-opleiding niet afgemaakt en wilt nu toch het bijbehorende diploma - én de carrièreperspectieven - verwerven.

Een deeltijdopleiding van Hogeschool Rotterdam is in al die gevallen een efficiënte weg naar het diploma. Bij Hogeschool Rotterdam is de deeltijdopleiding Communicatie verdeeld in twee overzichtelijke periodes van twee jaar, die je beide afsluit met een volwaardig diploma:

  1. de deeltijd Associate degree Crossmediale Communicatie (jaar 1 en 2) en
  2. de deeltijd bachelor Communicatie (jaar 3 en 4)

De opleiding Communicatie is innovatief en praktijkgericht en leidt je op tot ‘smart connector’. Een smart connector is een professional die mensen slim met elkaar verbindt met de inzet van bijvoorbeeld social tools, big data en co-creatie.

De opleiding biedt je alle ‘tools’ om als ‘smart connector’ mensen te kunnen raken, verbinden en bewegen. Op het goede moment, via het juiste communicatiemiddel en met inzet van nieuwe technologie! Nieuwsgierig geworden? Kijk dan ook eens op het platform van de opleiding Communicatie,  www.smartconnecting.nl.

Opbouw

Hoe is de opleiding opgebouwd?
Onderwijsvisie

Bij de opleidingen van Hogeschool Rotterdam voelt iedereen zich welkom en hoort iedereen erbij. Studenten en docenten kennen elkaar en weten elkaar te vinden. De docenten doen er alles aan om je te begeleiden bij je studie op een manier die bij jou past. Dit vraagt van jou betrokkenheid en een actieve inzet. Samen maken we het onderwijs.

Kenmerkend voor het onderwijs van Hogeschool Rotterdam is de aandacht voor:

  • De kennisbasis van het beroep
  • Handelen in de beroepspraktijk
  • Je eigen professionele identiteit

Al deze elementen komen steeds aan bod tijdens de opleiding. Studenten (en medewerkers) hebben invloed op de manier waarop dit gebeurt in medezeggenschapsraden

In het begin van je studie ligt de nadruk op het ontwikkelen van kennis en vaardigheden, maar direct komt ook de praktijk aan bod. Je leert reële beroepsvraagstukken aan te pakken, in samenwerking met medestudenten, docenten, professionals uit de praktijk en praktijkgerichte onderzoekers. In het begin krijg je veel begeleiding van je docent, later neem je steeds meer het heft in eigen handen. Tijdens je studie leer je jezelf steeds beter kennen en ontdek je wat jouw unieke kwaliteiten zijn als beroepsbeoefenaar.

Eerste en tweede jaar

De eerste twee jaar volg je de Associate degree Crossmediale Communicatie in deeltijd. Het programma vind je daarom op de opleidingspagina van de Ad.

Derde en vierde jaar

Nadat je de Ad hebt afgerond, start je in het derde jaar van de deeltijdbachelor Communicatie. Om vanuit het Ad-programma het bachelorprogramma te kunnen volgen, moet je een aantal aanvullende vakken volgen. Deze worden in het eerste halfjaar van het derde jaar op een middag gegeven (bekijk de lestijden). Deze vakken zijn bedoeld om eventuele hiaten in je kennis op te vullen en zijn noodzakelijk om de studie succesvol te kunnen volgen.

Jaar 3 en 4  van de deeltijdopleiding Communicatie zijn dusdanig ingericht dat zoveel mogelijk rekening wordt gehouden met de combinatie van werk en studie. Zo kun je een gedeelte van jouw studieopdrachten op je werk uitvoeren en hoef je niet al jouw vrije tijd te besteden aan jouw studie. Hoewel je ook thuis tijd vrij moet maken om te leren voor tentamens en te werken aan studie- en praktijkopdrachten. Dat doe je allemaal zeer zelfstandig.

Werk en studie

Bij deze opleiding stellen we eisen aan je werkervaring en/of werksituatie. Omdat je de eerste twee jaar de Associate degree Crossmediale Communicatie volgt, vind je de exacte werkeisen voor jaar 1 en 2 bij de toelatingsvoorwaarden van de Ad.

In het derde en vierde jaar volg je de bachelor. De werkeisen voor de bachelor vind je bij de toelatingsvoorwaarden van de bachelor.

Ondersteuning

Iedere student is uniek en heeft zijn eigen ideeën over wat hij in zijn studie wil bereiken. In onze ondersteuning maken we je bewust van je capaciteiten, kansen en uitdagingen. Soms blijkt tijdens of al vóór de opleiding dat je moeite hebt met een bepaald vak. Dan is het nuttig je kennis hiervan bij te spijkeren. Als student krijg je ook een coach (docent) die je begeleidt en de studievoortgang in de gaten houdt.

Vakken

Een indicatie van de vakken die je kunt verwachten

Onderwijsvorm

Hoe is het onderwijs ingericht?
  • Praktijk
  • Theorie
  • Keuzeruimte
  • Begeleiding
2 dagen school per week
20 uren zelfstudie per week
  • Praktijk
  • Theorie
  • Keuzeruimte
  • Begeleiding
Legenda
Praktijk
Keuzeruimte
Theorie
Begeleiding

Na je studie

Wat kun je doen na je opleiding?
Na je afstuderen

Gefeliciteerd! Je hebt je Bachelor of Arts (BA) gehaald. Deze titel mag je achter je naam voeren. 

Ook ontvang je bij je diploma een diplomasupplement met een DS-label. Met dit Engelstalige document kun je de waarde van je diploma eenvoudiger aantonen in het buitenland bij de toelating tot een vervolgstudie of bij het vinden van een baan.

Beroepen

Als afgestudeerd 'smart connector' kun je op strategisch niveau meedenken, meepraten en meebeslissen over het communicatiebeleid. Jij vormt de 'oren en ogen' van de organisatie. Je schrijft communicatieplannen en voert die uit, je start online campagnes en begeleidt ze en je onderhoudt contacten met verschillende media. Er ligt een wereld vol internationale mogelijkheden voor je open.

Accountmanager

De accountmanager bij bijvoorbeeld een reclamebureau is de schakel tussen de klant en de creatieven bij het bureau: als een chipsfabrikant een nieuw zoutje op de markt wil brengen, zorgt de accountmanager ervoor dat er een reclamecampagne ontwikkeld wordt die bij de klant in de smaak valt.

Communicatieadviseur

Je werkt zelfstandig of bent in dienst bij een organisatie. Een communicatieadviseur geeft adviezen aan het management voor diverse communicatievraagstukken. De ene keer schrijf je een advies voor verbetering van de website, een andere keer word je gevraagd om met een voorstel te komen voor een imagocampagne.

Communicatiemanager

Als manager ben je verantwoordelijk voor communicatie op beleidsniveau. Je bepaalt samen met je collega's de communicatiestrategie voor de komende jaren. Die leg je dan weer voor aan de directeuren. Zo vorm je de schakel tussen de directie en de communicatie-medewerkers aan wie je leiding geeft.

Community manager

Als community manager ben je verantwoordelijk voor het concept en de positionering van de online community van een organisatie. Je adviseert de organisatie over de inzet van social media en de impact die social media heeft op de organisatie.

Locatie

Waar ga je studeren?
  • Wijnhaven 107

  • Rotterdam: stad om te studeren en te wonen

Niet op zoek naar deze opleiding?

Kijk ook eens naar deze opties
  • Commerciële Economie deeltijd

    Wil je leren hoe je een nieuw product succesvol op de markt zet of hoe je zorgt dat meer mensen een product kopen? Dan ben je bij de opleiding Commerciële Economie aan het goede adres.

  • Human Resource Management deeltijd

    Wil jij leren hoe een organisatie kan zorgen voor haar medewerkers en hoe zij optimaal kunnen bijdragen aan de organisatie? Dan zit je goed bij de opleiding Human Resource Management.

  • Crossmediale Communicatie deeltijd

    Met je Associate degree Crossmediale Communicatie vervul je een spilfunctie op het snijvlak van media en communicatie. Je helpt mee een idee te vertalen naar een crossmediaal concept en dat concept uit te werken naar een interactieve campagne.

We gebruiken cookies om de website te verbeteren.