Communicatie voltijd

Vierjarige bachelor in het Nederlands, start in september

Heb je een scherp oog en oor voor de verhalen van mensen en merken? Ben je creatief met tekst en beeld en gefascineerd door de wereld van media? Dan is de opleiding Communicatie iets voor jou!

Organisaties staan voor grote uitdagingen. Een nieuw product promoten, samenwerken met klanten, medewerkers en inwoners, laten zien dat je goede dingen doet voor de samenleving. Hoe doe je dat in een tijd van kritische journalisten, vloggers, maatschappelijke discussies en elkaar snel opvolgende trends?

Onze opleiding Communicatie leidt jou in vier jaar op tot wat we - met trots - een smart connector noemen. Een professional die voor slimme verbindingen zorgt. Met inzet van bijvoorbeeld social tools, storytelling, big data en co-creatie. Je ontwikkelt creatieve concepten zoals mediacampagnes, events en verhalenplatforms. Op basis van goed onderzoek, theorie en strategie en natuurlijk jouw eigen verrassende ideeën.

Vanaf jaar 1 werk je samen met opdrachtgevers uit de praktijk. Van Rotterdamse ondernemers, start-ups en bureaus tot landelijke organisaties. We werken met innovatieve methodes. In teamverband is dat bijvoorbeeld de scrum methodiek: waarbij je fl exibel en intensief samenwerkt met een opdrachtgever. Geen les, cursus of project is hetzelfde. We stemmen de werkvorm af op wat je leert: webinars, TED Talks, content cafés, meet-ups, gastcolleges en bedrijfsbezoeken.

De opleiding Communicatie leert je om als smart connector mensen te raken, te verbinden en te bewegen.

Nieuwsgierig? Verhalen uit de opleiding vind je op ons platform 
www.smartconnecting.nl.

Vraag de brochure aan

Brochure aanvragen

Geslacht
Woon je in het buitenland? Vraag dan de brochure(s) aan via e-mail.

Communicatie voltijd

    Studie in Cijfers

    studiekeuze123.nl/studie-in-cijfers Datum verschijning 16-05-2017 Bekijk meer informatie over Studie in Cijfers
    Deze opleiding
    Landelijk
    Group 4

    Arbeidsmarkt

    1,5 jaar na afstuderen

    8%

    Werkloos

    82%

    Werk op niveau

    Opbouw

    Hoe is de opleiding opgebouwd?

    Onderwijsvisie

    Bij de opleidingen van Hogeschool Rotterdam voelt iedereen zich welkom en hoort iedereen erbij. Studenten en docenten kennen elkaar en weten elkaar te vinden. De docenten doen er alles aan om je te begeleiden bij je studie op een manier die bij jou past. Dit vraagt van jou betrokkenheid en een actieve inzet. Samen maken we het onderwijs.

    Kenmerkend voor het onderwijs van Hogeschool Rotterdam is de aandacht voor:

    • De kennisbasis van het beroep
    • Handelen in de beroepspraktijk
    • Je eigen professionele identiteit

    Al deze elementen komen steeds aan bod tijdens de opleiding. Studenten (en medewerkers) hebben invloed op de manier waarop dit gebeurt in medezeggenschapsraden

    In het begin van je studie ligt de nadruk op het ontwikkelen van kennis en vaardigheden, maar direct komt ook de praktijk aan bod. Je leert reële beroepsvraagstukken aan te pakken, in samenwerking met medestudenten, docenten, professionals uit de praktijk en praktijkgerichte onderzoekers. In het begin krijg je veel begeleiding van je docent, later neem je steeds meer het heft in eigen handen. Tijdens je studie leer je jezelf steeds beter kennen en ontdek je wat jouw unieke kwaliteiten zijn als beroepsbeoefenaar.

    Het eerste jaar

    In het propedeusejaar staat de praktijk direct centraal; alles wat je leert, pas je toe in vraagstukken. Je gaat op bedrijfssafari in Rotterdam en kijkt in de keuken van communicatieprofessionals. Zo leer je wat communicatie is en wat je ermee kunt. Waardoor worden merken succesvol? Hoe werkt mediapsychologie? Welke rol kun jij als smart connector hebben binnen bedrijven? In kleine teams werk je aan projecten, zoals het ontwikkelen van een online tijdschrift. In een redactie ga je aan de slag met het ontwikkelen van aansprekende en interactieve content (tekst én beeld), aansluitend op de interesses van de doelgroep. Aan het eind van jaar 1 onderzoek je een onderwerp uit het communicatievak dat jij interessant vindt en je schrijft daar een propedeusescriptie over. Guerrillamarketing, storytelling, reputatiemanagement: waar wil jij expert in worden?

    Na het eerste jaar

    Context, concept en content: vanaf jaar twee staan die drie C’s centraal in de opleiding.

    Context

    Binnen context bestudeer je de in- en externe omgeving van organisaties. Welke trends zijn relevant, wie hebben er invloed binnen en buiten de organisatie? Slimme verbindingen leggen betekent immers nieuwsgierig zijn en bedrijf, stakeholders en maatschappelijke ontwikkelingen begrijpen. Je ontwikkelt jouw online en offline onderzoeksskills en met alle inzichten leer je een communicatiestrategie uitstippelen.

    Concept

    Bij concept komt jouw creativiteit goed los. Hier creëer je big ideas: creatieve concepten waardoor een organisatie onweerstaanbaar wordt voor zijn doelgroep. Je ontwikkelt een neus voor innovatieve oplossingen: wat kunnen we met ontwikkelingen als internet of things en social sensing?

    Content

    Tot slot leer je hoe je een concept uitwerkt tot content: verhalen in tekst en beeld, een scherpe mediabenadering en onvergetelijke events. In jaar drie en vier ontwikkel je strategisch inzicht en specialiseer jij je verder tijdens je stage, een minor en - als grande finale - je afstudeeropdracht.

    Keuze en ondersteuning

    Keuze

    Tijdens je opleiding kun je kiezen uit zo'n driehonderd keuzevakken. Dit biedt je de kans om over de grenzen van je eigen opleiding heen te kijken en om invulling te geven aan je specifieke leerbehoeften. Afhankelijk van je opleiding kun je zelf een stageplek uitzoeken. Via een minor in de hoofdfase van je studie kies je een bepaald profiel waarmee je jezelf kunt onderscheiden. Ook de afstudeeropdracht die je kiest, geeft een persoonlijke inkleuring aan je opleiding.

    Ondersteuning

    Iedere student is uniek en heeft zijn eigen ideeën over wat hij in zijn studie wil bereiken. In onze ondersteuning maken we je bewust van je capaciteiten, kansen en uitdagingen. Soms blijkt tijdens of al vóór de opleiding dat je moeite hebt met een bepaald vak. Dan is het nuttig je kennis hiervan bij te spijkeren. Als student krijg je een coach (docent) die je begeleidt en de studievoortgang in de gaten houdt. Ook kun je een peercoach krijgen: een ouderejaarsstudent die een jongerejaars begeleidt.

    Studeren met een functiebeperking

    Heb je een functiebeperking en heb je daarvoor aanpassingen of voorzieningen nodig, dan bieden we daarvoor verschillende mogelijkheden.

    Stage lopen

    In het derde jaar van de opleiding loop je stage. Je draait vijf maanden mee in een organisatie, waar je zelfstandig aan de slag gaat en aan een stageopdracht werkt. Je gaat zelf op zoek naar een stageplaats bij een organisatie, waar je interesse naar uitgaat.

    Minors

    In de laatste fase van je opleiding kies je een minor in een door jou gewenste richting. Een minor is een onderwijspakket waarmee je je kunt specialiseren of verbreden in je kennis en competenties. 

    Hoe kan een klein idee uitgroeien tot een succesvolle business? Hoe kom je van iets kleins naar iets groots en hoe zorg je dat je fans krijgt? Nederland telt inmiddels honderden startups, de één succesvoller dan de ander. De Nederlandse ondernemer probeert het succes van Uber of Airbnb te evenaren. Hoe bouw je een succesvol merk? Bereid je voor op een minor waarin je zelf op zoek gaat naar kennis en leert rondkijken in de wereld van brands. Ervaar de verschillende vormen van branding, met focus op het DNA van een merk, maar ook op de waarde van een merk voor de consument. Laat je triggeren door samen met medestudenten op zoek te gaan naar nieuwe ideeën en creatieve experimenten die een merk en de relatie met haar consumenten verder kunnen brengen. Door een unieke combinatie van skills, tools en knowledge stoom je jezelf klaar tot een succesvolle merkbouwer!

    Bij de minor Crossmediale Journalistiek draait het om het verslaan van nieuws en het stellen van kritische vragen. Zit jij boven op het nieuws en wil je ervaren hoe het is om journalist te zijn? Schrijf je dan in voor de minor Crossmediale Journalistiek! Bij de minor Crossmediale Journalistiek ga je aan de slag met theorie en praktijk van (crossmediale) journalistiek. Je werkt aan je eigen portfolio door aan de slag te gaan met journalistieke producten en je bedenkt crossmediale oplossingen voor bekende mediabedrijven als de Volkskrant, NRC en het Algemeen Dagblad.

    You are only five people away from the president of the United States. Your Australian friend shows his new Nikes to you on Snapchat. Through Instagram you find the hottest places for your weekend trip to Rome. Youtube is your eye to the rest of the world. Social media opens up your world and turns it into a global village. A village which consists of several networks that are connected through communication. The minor #GetConnected aims to turn you into a smart connector in an international setting. It also raises new questions. For example what are the implications for the way organizations communicate with their stakeholders? And what is the added value of a communication professional, when everybody is already communicating with each other through (digital) networks? To answer those questions we need to know the dynamics, constraints and possibilities of the new social structure; the network society! So if you think you can become a smart connector within an international network, then the minor #GetConnected suits you well!

    Storytelling is trending topic binnen het communicatievak en in feite onmisbaar in een hedendaagse en innovatieve PR-strategie. De essentie van een krachtige story betreft een duurzaam organisatieverhaal dat dient als vertrekpunt voor alle communicatie met de stakeholders en verstevigt zowel de offline- als online reputatie. Storytelling vormt de rode draad binnen de minor PR: Creating Stories. Je leert hoe je op een creatieve manier verhalen maakt voor organisaties die verbinden, verbeelden en verantwoorden. Je gaat op bezoek bij verschillende PR-bureaus om naar hun verhalen te luisteren en leert hoe je een corporate story opzet met de nieuwste structuren en technieken. Binnen de minor ga je aan de slag met je eigen PR-bureau. Je leert hoe je een organisatieverhaal maakt voor je eigen bureau, maar ook hoe je deze technieken gebruikt bij het maken van opdrachten voor externe opdrachtgevers.

    Heb jij interesse in mensen en hoe zij zich gedragen op hun werk? Vind je het leuk om bedrijven te adviseren hoe zij hun medewerkers betrokken en gemotiveerd krijgen? Wil jij leren hoe een organisatie het beste een verandering kan doorvoeren en hoe interne communicatie hierbij kan helpen? Dan is de minor Verandermanagement en Interne Communicatie echt iets voor jou! Binnen de minor voer je opdrachten uit voor verschillende profit- en non-profitorganisaties. Je krijgt regelmatig inspirerende gastsprekers op bezoek en krijgt de gelegenheid om te werken aan verschillende skills, doordat je diverse workshops volgt. Je kunt hierbij denken aan workshops als Indesign en Scrum. Daarnaast richt je je richt je een eigen multidisciplinaire adviesbureau op en maakt je eigen businessplan. De minor bevindt zich op het snijvlak van communicatie, HRM, bedrijfskunde en psychologie.

     

    Student van andere hogeschool?

    Ben je student bij een andere hogeschool en wil je een minor bij Hogeschool Rotterdam volgen? Bekijk je mogelijkheden op Kiesopmaat.nl. De minors van Hogeschool Rotterdam duren een half jaar (september - februari) en leveren 30 EC (studiepunten) op.

    Afstuderen

    In het vierde jaar voer je bij een bedrijf of instelling een afstudeeropdracht uit. Je gaat zelf op zoek naar een geschikte afstudeerplaats. Je stuurt daarmee dus ook waar je als ‘smart connector’ op afstudeert en waarin je je specialiseert.

    Bachelorscripties

    Bekijk hieronder de laatste bachelorscripties voor een indruk van afstudeeronderwerpen.

    Internationale mogelijkheden

    Bij ons studeer je Communicatie in het hart van een wereldstad. We leren je connecties maken tussen mensen, ideeën en merken uit alle windrichtingen. Het begint bij nieuwsgierigheid naar wat anderen beweegt. Vanaf jaar één leer je Engels in een zakelijke context spreken en schrijven. Er staat een international week op het programma met workshops en gastsprekers van buitenlandse bedrijven en universiteiten. We halen niet alleen internationale contacten naar Nederland, we gaan ook zélf de landgrenzen over. Zo brengen we in het eerste jaar een bezoek aan een internationale hoofdstad en heb je in het derde en vierde jaar de mogelijkheid je stage, minor of afstudeerproject in internationale context uit te voeren.

    Vakken

    Een indicatie van de vakken die je kunt verwachten

    Ambitieuze en talentvolle studenten kunnen een Honoursprogramma volgen. Binnen het Honoursprogramma krijg je de kans jezelf te ontwikkelen tot een breed georiënteerde, op innovatie gerichte professional, die interdisciplinair samenwerkt. Na afronding van het totale Honoursprogramma studeer je af met een Honours Degree.

    In het programma staan uitdagende opdrachten uit de Rotterdamse beroepspraktijk centraal. Je werkt binnen het Honoursprogramma aan deze opdrachten samen met andere studenten van de opleiding Communicatie en de opleiding Communication and Multimedia Design en studenten van de technische opleidingen. De opdrachten worden ondergebracht in een aantal zogenoemde Innovation Labs. De studenten worden begeleid in een multidisciplinair team van docenten.

    Bekijk meer informatie over het Honoursprogramma

    Onderwijsvorm

    Hoe is het onderwijs ingericht?
    • Praktijk
    • Theorie
    • Keuzeruimte
    • Begeleiding
    5 dagen les per week
    20 uren zelfstudie per week
    • Praktijk
    • Theorie
    • Keuzeruimte
    • Begeleiding
    • Praktijk
    • Theorie
    • Keuzeruimte
    • Begeleiding
    • Praktijk
    • Theorie
    • Keuzeruimte
    • Begeleiding
    Legenda
    Praktijk
    Keuzeruimte
    Theorie
    Begeleiding

    Na je studie

    Wat kun je doen na de opleiding?

    Na je afstuderen

    Na het succesvol afronden van de vierjarige opleiding Communicatie mag je de titel Bachelor of Arts (BA) achter je naam voeren. Bij je diploma ontvang je een diplomasupplement met een DS-label. Met dit Engelstalige document kun je de waarde van je diploma eenvoudiger aantonen in het buitenland bij de toelating tot een vervolgstudie of bij het vinden van een baan.

    Heb je het Honoursprogramma gevolgd? Dan krijg je ook een Honours Degree, waarmee je je doorzettingsvermogen en extra kennis kunt aantonen.

    Beroepen

    Als afgestudeerd ‘smart connector’ kun je meedenken, meepraten en meebeslissen over het communicatiebeleid. Jij vormt de 'oren en ogen' van de organisatie en brengt mensen bij elkaar. Je schrijft communicatieplannen en voert die uit, je start campagnes en begeleidt ze en je onderhoudt contacten met verschillende media. Er ligt een wereld vol mogelijkheden voor je open.

    Je werkt zelfstandig of bent in dienst bij een organisatie. Een communicatieadviseur geeft adviezen aan het management bij diverse communicatievraagstukken. De ene keer schrijf je een advies voor een effectievere inzet van social media, een andere keer word je gevraagd om met een voorstel te komen voor een imagocampagne.

    Je opleiding Communicatie vormt een goede basis om (na ervaring te hebben opgedaan in het werkveld) door te stromen naar een leidinggevende functie. Als communicatiemanager ben je verantwoordelijk voor communicatie op beleidsniveau. Je bepaalt samen met je collega's de communicatiestrategie. Die leg je dan weer voor aan het hoger management. Zo vorm je de schakel tussen het management en de communicatiemedewerkers aan wie je leiding geeft.

    Als communitymanager ben je verantwoordelijk voor het concept en de positionering van de online community van een organisatie. Je adviseert de organisatie over de inzet van social media en de impact die social media hebben op de organisatie.

    Als contentmanager lever je content en advies binnen de juiste kanalen. Je schrijft bijvoorbeeld blogs, die je ondersteunt door de juiste beelden. Ook ‘manage’ jij de social media kanalen, je reageert op de laatste reacties en analyseert direct welke ‘post’ de meeste conversie naar de site heeft opgeleverd.

    De accountmanager bij bijvoorbeeld een reclamebureau is de schakel tussen de klant en de creatieven van het bureau. Als een fabrikant een nieuw product of een dienst op de markt brengt, zorg je er als accountmanager voor dat er een reclamecampagne ontwikkeld wordt, waarbij je probeert mensen te verbinden of tot bepaald gedrag aan te zetten.

    Doorstuderen

    Na het behalen van je bacheloropleiding Communicatie heb je uitstekende perspectieven op de arbeidsmarkt. Ben je echter nog niet uitgeleerd en wil je doorstuderen? Dan zijn er volop mogelijkheden aan verschillende universiteiten. Denk hierbij aan Media Studies van Erasmus Universiteit Rotterdam of aan Communicatie- en Informatiewetenschappen van Tilburg University. Afhankelijk van je keuze duurt dit traject tussen de 1,5 en 2,5 jaar. 

    Huidige arbeidsmarkt

    Bron: landelijke cijfers HBO-Monitor 2017

    Locatie

    Waar ga je studeren?

    Niet op zoek naar deze opleiding?

    Kijk ook eens naar deze opties

    We gebruiken cookies om de website te verbeteren.