Op deze pagina vind je de resultaten van de experimenten van WERKplaats Inclusieve Pedagogiek en Didactiek.
“We zijn in het diepe gesprongen. Door alle gesprekken hebben we scherp naar onszelf leren kijken. We kregen met perspectieven te maken die zeker verhelderend waren, maar die vaak ook wel voor verwarring zorgden. Een inclusieve wereld is er nog lang niet.”
Uitgelichte resultaten
van WERKplaats IPDResultaten per thema
Inclusieve Pedagogiek
Je geeft voldoende aandacht aan jouw relatie met de studenten zodat zij zich gezien voelen.
Experiment STERKplaats werken docenten Social Work en Ergotherapie samen met ervaringsdeskundigen. Lees hier de eerste lessons learned en theoretische basis bij deze samenwerking.
Contactpersoon: Conny van Oudheusden
Experiment Atelier Inclusief Curriculum werkten studenten en docenten van de lerarenopleiding gelijkwaardig samen. Lees de adviezen van de studenten om de school en de stage/werkplek inclusiever te maken.
Contactpersoon: Rosa Veldman
Bij de opleidingen Chemie en Biologie en Medisch Laboratoriumonderzoek werkten en leerden docenten en studenten samen in leerteams. Lees op deze poster over de aanpak, investering en opbrengsten.
Contactpersoon: Joris Berding
Docenten en studenten WdkA ontwikkelden in experiment Illustratie 1.1 tools die eerstejaarsstudenten helpen om zich comfortabel te voelen om deel te nemen aan discussies, te leren luisteren naar anderen en meer inzicht in en begrip te krijgen voor andere perspectieven. Bekijk hier de PDF.
Contactpersoon: Anne Weijers
Professionele leer community
Docenten en studenten delen permanent kennis en ervaringen om het onderwijs inclusiever te maken.
Experiment STERKplaats werken docenten Social Work en Ergotherapie samen met ervaringsdeskundigen. Lees hier de eerste lessons learned en theoretische basis bij deze samenwerking.
Contactpersoon: Conny van Oudheusden
Bij de opleidingen Chemie en Biologie en Medisch Laboratoriumonderzoek werkten en leerden docenten en studenten samen in leerteams. Lees op deze poster over de aanpak, investering en opbrengsten.
Contactpersoon: Joris Berding
In de learning community bètadidactiek heeft een aantal docenten uit het techniekdomein (denk aan de opleidingen bouwkunde, AD Internet of Things, Maritiem Officier en Lerarenopleiding biologie) verkend hoe het niveau van pedagogiek en didactiek in het technisch domein verhoogd kan worden. Lees meer over de opzet van de leercommunity en over exacte vakdidactiek. Contactpersoon: Hanneke Schleicher
Inclusieve toetsing
Je houdt rekening met diversiteit van studenten zonder afbreuk te doen aan de kwaliteit van de toets.
Experiment Ipsatief toetsen: met deze interactieve quiz kom je er achter hoe ontwikkelingsgericht beoordelen bij Communicatie en Multi mediadesign werkt en hoe het kan bijdragen aan het bevorderen van een inclusieve leeromgeving.
Contactpersoon: Isabella Voskuijl
Inclusieve didactiek
Je vergroot de betrokkenheid en motivatie van studenten en je versterkt hun bewustzijn en zelfvertrouwen.
Experiment Ipsatief toetsen: met deze interactieve quiz kom je er achter hoe ontwikkelingsgericht beoordelen bij Communicatie en Multi mediadesign werkt en hoe het kan bijdragen aan het bevorderen van een inclusieve leeromgeving.
Contactpersoon: Isabella Voskuijl
Experiment Atelier Inclusief Curriculum werkten studenten en docenten van de lerarenopleiding gelijkwaardig samen. Lees de adviezen van de studenten om de school en de stage/werkplek inclusiever te maken.
Contactpersoon: Rosa Veldman
Docenten en studenten WdkA ontwikkelden in experiment Illustratie 1.1 tools die eerstejaarsstudenten helpen om zich comfortabel te voelen om deel te nemen aan discussies, te leren luisteren naar anderen en meer inzicht in en begrip te krijgen voor andere perspectieven. Bekijk hier de PDF.
Contactpersoon: Anne Weijers
Doel van experiment Practise what you teach bij Lerarenopleiding Gezondheidszorg en Welzijn was versterken van zelfregulerende vaardigheden bij studenten én docenten. Lees hier het theoretisch onderbouwde model met praktische vragen om het toe te kunnen passen.
Contactpersoon: Saskia Lavooij
In de learning community bètadidactiek heeft een aantal docenten uit het techniekdomein (denk aan de opleidingen bouwkunde, AD Internet of Things, Maritiem Officier en Lerarenopleiding biologie) verkend hoe het niveau van pedagogiek en didactiek in het technisch domein verhoogd kan worden. Lees meer over de opzet van de leercommunity en over exacte vakdidactiek.
Contactpersoon: Hanneke Schleicher
Studentparticipatie
Je geeft aan studenten een verantwoordelijkheid in het ontwerpen van inclusief onderwijs of het inclusiever maken van de leeromgeving.
Studenten geven een waardevol én essentieel perspectief om de leeromgeving inclusiever te maken. Door in de WERKplaats Inclusieve Pedagogiek & Didactiek óók studenten de experimenten mee te laten begeleiden, wordt dit perspectief aan vrijwel elk experiment toegevoegd. Lees verder om meer te leren over gelijkwaardige samenwerking tussen docent en student.
Contactpersonen: Marja Paulussen en Marjolijn Schouten
Persoonlijke ontwikkeling
Studenten staan steviger in hun schoenen en ze kunnen hun studie succesvoller doorlopen.
Experiment coachplus bij Logopedie had als doel om leerbelemmeringen te achterhalen en te coachen naar effectief leergedrag. Lees hier hoe je dit in een opleiding kunt toepassen.
Contactpersoon: Monique Oudes
In het experiment ‘Studiesucces en studiegeluk’ hebben docenten van IPO neurowetenschappelijke inzichten gebruikt om studiesucces en studiegeluk te verhogen bij hun studenten. Lees hier meer over wat deze inzichten zijn en hoe ze deze ingezet hebben voor hun studenten én voor curriculumontwikkeling.
Contactpersoon: George Hlavacs