Menu English

Experimenteren

In WERKplaatsen Taal en Inclusieve Pedagogiek & Didactiek (IPD) hebben docenten in de afgelopen zes jaar ervaring opgedaan met onderwijsvernieuwing in kleine stapjes. Dit draagt bij aan kwaliteit van onderwijs, omdat je onderwijsinnovatie klein kan uitproberen, verbeteren en op basis van evidence kan vervangen. Het levert pedagogisch didactische versterking op door onderzoekend werken.

Ook investeer je in collega’s. Experimenteren geeft ruimte voor een andere manier van samenwerken en samen leren, waardoor je team beter gebruik maakt van de bestaande verschillende kwaliteiten en daarmee dus ook inclusiever gaat werken (Roest, 2021). Kortom: het zorgt voor persoonlijke én teamprofessionalisering on-the-job.

Tot slot hebben docenten ervaren dat experimenteren werkgeluk oplevert.

Wanneer ben je aan het experimenteren? Volgens Anja Overdiek (lector Cybersocial Design) gaat experimenteren om vooraf benoemen dát je gaat experimenteren en waarmee. Je geeft aan wat je anders gaat doen en wat hetzelfde blijft. Vervolgens reflecteer je op wat je gedaan hebt, samen met betrokkenen (zoals andere docenten en studenten) en neem je de inzichten mee in de volgende iteratie. Het vooraf benoemen is belangrijk, omdat je daarmee zorgvuldiger en transparanter gaat werken. Daarnaast bevordert dit het leren en het besef dat je fouten mag maken. Vaak zijn extra tijd en middelen nodig om te kunnen experimenteren.

Op deze website vind je de resultaten van de experimenten van de twee WERKplaatsen. We dagen je uit om experimenteren in te zetten bij allerlei onderwijskundige veranderingen. 

Resultaten