Menu English

Intervisie voor technici

Uit het werkveld Maritieme Techniek kwam de roep om technici met goede soft skills; technici die technisch-inhoudelijk competent zijn, maar ook in staat zijn om teams te managen, te netwerken en bewust hun eigen ontwikkeling te sturen. Dit vroeg om betere reflectievaardigheden, zowel bij docenten als studenten. In een experiment besloot docent Marleen ter Huurne hiermee met docenten én studenten aan de slag te gaan. Dit bleek een gouden zet.

De opleiding startte met een cursus reflecteren voor docenten, maar dat bleek niet goed aan te sluiten bij het team. Marleen vertelt: “Technici zijn over het algemeen wat minder beschouwend op hun eigen handelen en werken vooral doelgericht van probleem naar oplossing. Het paste daarom beter om gewoon aan de slag te gaan. Dit betekent dat docenten zich min of meer parallel aan de studenten ontwikkelden.”

Om bewust te leren reflecteren, hielden de docenten intervisie bijeenkomsten. "Biervisie" noemden ze dat bij Maritieme Techniek: met een drankje napraten over de bijeenkomsten met studenten.

Voor de studenten is een traject ontwikkeld tijdens stage. Marleen: “De studenten komen nu 5 keer bijeen tijdens stage. Elke bijeenkomst heeft een ander thema, zoals ‘professionele identiteit’ of ‘ik en de ander’. De studenten bereiden de bijeenkomst voor door bijvoorbeeld een podcast over dat thema te luisteren (zoals van Ben Tigchelaar) en daarover vooraf enkele vragen schriftelijk te beantwoorden, bijv. via Padlet. De docent laat tijdens de bijeenkomst enkele citaten uit deze antwoorden lezen, deze worden dan met elkaar besproken. Na elke bijeenkomst schrijven de studenten een reflectieverslag over hetzelfde thema. Het helpt de technische studenten dat ze hiervoor citaten van anderen kunnen gebruiken.”

Reflecteren is voor veel technici niet vanzelfsprekend. Marleen: “In eerste instantie waren de studenten erg sceptisch, maar de meesten zijn helemaal 'om'. Ze zien dat ze er veel aan hebben, want ze komen achter hun eigen unieke kwaliteiten, maken weldoordachter keuzes in de studie en weten ook beter welk soort werk ze willen gaan doen. Studenten zijn door het reflecteren vooral beter in staat om kritischer naar zichzelf te kijken en zien hun handelen in een grotere context.”

“Docenten kijken genuanceerder naar studenten. Ze zien niet alleen ‘ze doen hun werk niet’, ze zien ook het waarom. Bovendien zien docenten in de reflectieverslagen van de studenten beter het effect van hun lessen. Indien nodig kunnen ze dus ook bijsturen. De leeromgeving bij Maritieme Techniek is hierdoor weer inclusiever geworden.”

Contactpersoon: Marleen ter Huurne