Menu English

PLG bij de lerarenopleidingen

Studenten en docenten van de lerarenopleiding, cluster Talen, onderzochten samen hoe inclusief onderwijs online de binding kan versterken. Dat deden zij in een professionele leergemeenschap (PLG), met de methode lesson study. Hun onderzoeksvraag was: “Hoe kan productieve gespreksvoering tussen studenten worden uitgelokt tijdens coöperatieve leerteamopdrachten in break-out rooms?” Het idee is dat die productieve gespreksvoering bijdraagt aan een gevoel van binding, iets dat in online onderwijs extra aandacht vereist.

Lesson study is juist interessant bij de lerarenopleidingen, omdat dit een vorm van participatief actieonderzoek is, waarbij de betrokkenen de eigen lespraktijk bestuderen. Bij een lerarenopleiding zijn de studenten óók leraar, dus ontstaat er een win-win situatie: inzichten kunnen zowel het onderwijs voor deze studenten als voor hun leerlingen verbeteren. Daarnaast doen zowel de docenten als studenten met deze methode ervaring op met samen onderzoekend werken.

In dit experiment zijn de zes stappen van de lesson study-cyclus (bron: Leraar24, 2018) twee keer doorlopen:

  1. Kiezen van een onderzoeksthema
  2. Plannen van de onderzoeksles
  3. Doceren/observeren van de onderzoeksles
  4. Nabespreken van de onderzoeksles
  5. Herzien, uitvoeren/observeren en nabespreken van de nieuwe onderzoeksles
  6. Reflecteren op de Lesson Study-ervaring.

Trekker Jeroen Rozendaal heeft samen met collega’s en studenten drie papers geschreven over dit experiment. Paper 1 en paper 2 gaan in op de inhoud: het vraagstuk van online binding, de onderzoeksopzet, de resultaten en reflectie hierop. Hier lees je ook de aanbevelingen voor de aansturing van coöperatieve leerteamopdrachten in (online) break-out rooms. De relatie met verschillende vormen van binding wordt besproken. Het derde paper beschrijft praktijkervaringen met het aansturen van een lesson study traject als proces- en onderzoeksbegeleider waarin studenten en docenten samen onderzoekend werken.

Contactpersoon: Jeroen Rozendaal