Beter leren doceren met theater

De uitval onder beginnende docenten is groot. Monique van den Heuvel, hoofddocent pedagogiek en didactiek bij lerarenopleiding Gezondheid & Welzijn, vertelt: “Dit komt onder meer doordat docenten het lastig vinden om te gaan met een zeer diverse studentenpopulatie. Tijdens de opleiding wordt vooral aandacht besteed aan didactiek en onderwijskunde, die gericht zijn op het managen van de klas. Daarnaast is echter ook meer aandacht gewenst voor inclusieve pedagogiek en het kunnen en durven ingaan op allerlei onverwachte situaties in de klas. In het experiment ‘Dwars door de vierde wand’ kregen startende docenten daarom de kans om met theater- en improvisatielessen beter te leren doceren. De vierde wand is een denkbeeldige wand in het theater tussen het publiek en het podium. Als je door deze wand breekt, maak je contact met het publiek.”

Het experiment is erin geslaagd een veilige omgeving te creëren voor de deelnemende docenten, zodat zij zich kwetsbaar durfden op te stellen. “De 11 deelnemers hebben geoefend met theatertechnieken en zijn zich hierdoor veel vrijer gaan voelen in de interactie met studenten”, vertelt Monique. “Ze kunnen nu ook zelf theatertechnieken inzetten in lastige situaties. Ze herkenden en erkenden deze situaties beter en staan nu met meer rust en met een vanzelfsprekendheid voor de klas. Overigens bleek dat de theaterlessen leerzaam kunnen zijn voor alle docenten, niet alleen startende.”

“Aan de hand van de ervaringen is een nieuwe theaterlijn ontwikkeld voor de Lerarenopleiding Gezondheidszorg en Welzijn van Hogeschool Rotterdam.”

“Ook voor niet-lerarenopleidingen kunnen theatertechnieken relevant zijn. Theatertechnieken kunnen je helpen om beter te leren je te verdiepen in de doelgroepen waar je mee werkt en/of je samenwerkingspartners. We worden vooral opgeleid vanuit ons hoofd, theatertechnieken bieden de kans om ook het hart te betrekken. Denk aan het effect van je stem, je taal of je (uiterlijke) verschijning op anderen”, aldus Monique. Als andere opleidingen ook theatertechnieken willen inzetten in het curriculum, adviseert Monique om een dramadocent bij te halen: ervaring met theater en de manier waarop je dit doceert is belangrijk.

Lees hier het evaluatie verslag van ‘dwars door de vierde wand’.

Contactpersoon: Monique van den Heuvel