"Afstuderen bij StudieNet: ‘Ik wil bijdragen aan de mentale gezondheid van studenten’"

Vijf studenten van de opleidingen Creative Media & Game Technologies en Communication and Multimedia Design studeren af bij StudieNet, het programma van de hogeschool dat faciliteiten biedt om studenten zo prettig mogelijk te laten studeren. “Ik wil helpen de juiste handvatten daarvoor te ontwikkelen.”

Er klatert regelmatig applaus door de ruimte op locatie Blaak555, waar Team StudieNet is gehuisvest. Vijf studenten die er hun afstudeerstage lopen, presenteren hun bevinden tot nu toe. Na een feedbackronde van de medewerkers van StudieNet kunnen ze weer verder met hun afstudeeronderzoek voor het programma van Hogeschool Rotterdam, dat studenten zo goed mogelijk wil faciliteren om hun studie op een prettige manier te kunnen doorlopen.

De vijf afstudeerders vertellen hoe het is om op hun eigen hogeschool af te studeren en wat zij willen achterlaten voor andere studenten.

Anatole van Kanten

Creative Media & Game Technologies

Game met studiestrategieën

"Ik onderzoek hoe we een virtuele assistent kunnen inzetten om het studiesucces van studenten te vergroten. Eerstejaars zijn na de middelbare school of na een tussenjaar soms onzeker of ze hun studie wel aankunnen. Daarbij zou een game met een chatbot kunnen helpen. Door middel van het spel kunnen studenten studiestrategieën onder de knie krijgen en een band opbouwen met de chatbot. Zo leren ze op een speelse manier bijvoorbeeld welke functionaliteiten Mijn HR heeft, hoe je een Teams-gesprek terug kunt vinden, et cetera. Ik vind het leuk om binnen Hogeschool Rotterdam met een grote doelgroep hierover in gesprek te gaan. De mentale gezondheid van studenten is een belangrijk onderwerp, en daar wil ik graag een bijdrage aan leveren. Daarom onderzoek ik wat wel en wat niet werkt in zo'n game met een chatbot. Uiteindelijk hoop ik natuurlijk dat het studenten helpt en ze tevreden zijn over het product. Dat we hier met meerdere studenten van de hogeschool afstuderen, vind ik erg prettig. Zo kan ik goed samenwerken met Dion, die ook CMGT studeert."

Dion van Beelen

Creative Media & Game Technologies

Chatbot voor mentale gezondheid

"We zijn als afstudeerders bij StudieNet een hechte groep. We kunnen goed met elkaar overleggen en samen dingen testen, ook omdat onze onderzoeken overlap hebben. Verder is het prettig dat medewerkers van Team StudieNet docent of student zijn geweest bij de hogeschool. Zij weten wat er allemaal komt kijken bij een afstudeerscriptie. Daarom mogen we vaak onze bevindingen presenteren en zijn er veel feedbackrondes, erg prettig. Ik onderzoek de mogelijkheid om een chatbot in te zetten voor studenten die mentale problemen ondervinden. Als een student bijvoorbeeld vertelt dat hij stress ervaart, stelt de chatbot vragen als: Waar was je? Wat deed je? Wat waren je gevoelens? Het uiteindelijke doel is om een negatieve ervaring om te zetten in een positieve gedachte. Onderzoek wijst uit dat een chatbot daarbij kan helpen. Het zal nog een tijdje duren voordat mijn prototype daadwerkelijk in gebruik wordt genomen, maar ik hoop de basis te leggen voor een product dat studenten mentaal gezonder kan maken."

Sherina Tjong A Hung

Tool voor persoonlijke groei

"Ik ben van mezelf iemand die graag anderen coacht, ook studenten. Als in een groep bepaalde mensen niet gemotiveerd zijn, probeer ik hen te helpen. Kom op, je kunt het! Misschien kun je dit of dat proberen? Dat motiveren is een passie van me. Daarom ben ik zo blij met mijn afstudeeronderzoek bij StudieNet. Ik kijk hoe Hogeschool Rotterdam studenten kan faciliteren bij het ontdekken van hun persoonlijke kwaliteiten, zodat ze hun professionele identiteit bewust(er) kunnen ontwikkelen. Ze zien nu vooral hun cijfers, punt. Ik wil een tool ontwikkelen waarmee studenten hun persoonlijke groei kunnen bekijken. Stel dat je in het eerste jaar presenteren voor de klas spannend en eng vindt. Dan wil ik inzicht creëren in wat iemand dan spannend en eng vindt en wat 'ie kan doen om daarin te groeien. Dan kun je later terugkijken en denken: oh ja, toen deed ik zus en zo, waardoor ik me meer comfortabel voel tijdens een presentatie. Er wordt een zaadje gepland en dat groeit uit tot een plant."

Josephin Cheang

HR Organizer

“Ik heb het concept van HR Organizer bedacht. Het is een soort prikbord waarop studenten in één oogopslag hun studie-informatie kunnen inzien: wanneer er toetsen zijn, welke deadlines er nog moeten worden gehaald, wanneer de herkansingen plaatsvinden, contactpersonen, noem maar op. Er zitten ook tips en tricks in om online diensten en faciliteiten te ontdekken. Heb je bepaalde informatie nodig? Dan kun je naar de mediatheek. Ik vind het een leuk afstudeeronderzoek, omdat ik zelf ook student ben. Ik weet zelf wat ik nodig vind om bijvoorbeeld Mijn HR te kunnen verbeteren, zodat nog meer studiegemak geboden kan worden. Dat lijkt me een mooie nalatenschap als ik klaar ben met studeren.”

Valeriya Ozerova

Tool voor proces minorkeuze