Betere overstap van kinder naar volwassenzorg voor jongeren met een chronische aandoening

Dit doen we samen met het werkveld

18 april 2024

Volwassen worden gaat gepaard met ingrijpende veranderingen. Voor jongeren met chronische aandoeningen of lichamelijke beperkingen komt daar de overstap van kinderzorg naar volwassenzorg bij. Deze overstap gaat lang niet altijd goed met alle gevolgen van dien. Met het project Transitie Draait Door wil Hogeschool Rotterdam samen met partners uit het werkveld de zorgverlening beter afstemmen op de behoeftes van deze jongeren.

Aan de slag met de kwaliteitsstandaard

De voorbereiding op en de opvang in de volwassenenzorg laten te wensen over. Jongeren ervaren grote verschillen tussen de kinder en volwassenenzorg en zijn onvoldoende voorbereid. Hun ouders maken zich vaak zorgen en professionals merken dat de samenwerking en afstemming te wensen overlaat. Een deel van de jongeren verdwijnt na de overstap (tijdelijk) uit beeld, met risico op blijvende complicaties. In 2022 is de Kwaliteitsstandaard Transitiezorg met aanbevelingen voor betere zorg en ondersteuning rondom de overstap (transitiezorg) gepubliceerd. Dit is echter pas het begin. Nu moeten we er daadwerkelijk mee aan de slag. Hiervoor is meer inzicht in succesvolle transitie en ondersteuningsbehoeften van jongeren nodig.

Beter afstemmen van zorgverlening

Met dit project willen we de zorgverlening beter afstemmen op de behoeftes van jongeren, die vaak niet alleen medisch van aard zijn maar juist ook op andere terreinen liggen. Ook ondersteunen we instellingen en teams van zorgverleners bij het implementeren van transitiezorg aanbevelingen uit de kwaliteitsstandaard. We doen onderzoek  naar de ondersteuningsbehoeftes van jongeren in deze levensfase en naar wat bijdraagt aan een succesvolle transitie. Dat doen we door aan te sluiten bij de cohortstudie PROactive van UMCU.  Via de website opeigenbenen.nu en de Transitie Toolkit zorgen we voor bruikbare tools voor transitiezorg en bieden we een platform voor uitwisseling van ervaringen in de TransitieHUB.

Dit project is onderdeel van de Op Eigen Benen onderzoekslijn van het lectoraat Transities in Zorg van Kenniscentrum Zorginnovatie. Het is mogelijk gemaakt met financiering van SIA RAAK PRO.