Ga direct naar de content

Over ons

Bij Hogeschool Rotterdam studeren ruim 35.000 studenten en zijn meer dan 3.000 medewerkers werkzaam. Het opleidingsassortiment bestaat uit een breed aanbod in alle onderwijssectoren, met uitzondering van de agrarische sector. Het onderwijs is nauw verweven met de grootstedelijke ontwikkelingen in de regio Rotterdam.

Onze opdracht

We leiden elke student op tot een professional die een waardevolle bijdrage levert aan de maatschappij. Dat doen we in Rotterdam, een internationale en grootstedelijke context.

In alles wat wij doen gaan we uit van gelijkwaardigheid, bevorderen we wederzijds respect en werken we emancipatiegericht.

Onze visie

Elke student verdient het best mogelijk hoger beroepsonderwijs. Onderwijs waarbij de student gezien en gekend wordt, gelijke kansen krijgt en wordt uitgedaagd het beste uit zichzelf te halen. Het docententeam maakt het verschil. Docenten, onderzoekers en professionals uit het werkveld leren met en van elkaar om de student van actueel en uitdagend onderwijs te voorzien. Met een diploma van Hogeschool Rotterdam is elke student klaar voor de wereld van morgen. 

Hogeschool Rotterdam

Een beeld van verleden, heden en toekomst
  • Geschiedenis in vogelvlucht

    Hogeschool Rotterdam ontstond op 1 januari 1988 als Hogeschool Rotterdam & Omstreken na een fusie van het bestuur van negentien onderwijsinstellingen in Rotterdam, Delft en Dordrecht.

  • HR in cijfers

    De hogeschool telt 35.000 studenten en ruim 3.000 medewerkers. De 15 onderwijslocaties zijn alle gelegen in de onmiddellijke nabijheid van de oost-west metrolijn in Rotterdam, ook wel bekend als de KennisAs van de stad.

  • Onze Agenda

    In de strategische agenda van Hogeschool Rotterdam "Onze Agenda, opleiden in Rotterdam voor de wereld van morgen" staan onze ambitie en gemeenschappelijke opgaven beschreven.

  • Onderwijsvisie

    Hogeschool Rotterdam staat voor onderwijs dat kwalitatief hoogwaardig en inclusief is. Onderwijs dat studenten voorbereidt op een veranderend werkveld en een veranderende samenleving.

  • Visie praktijkgericht onderzoek

    Opleidingen en kenniscentra ontwikkelen in interactie met de beroepspraktijk een gezamenlijke visie op de toekomst en uitdagingen van het betreffende werkveld en de betekenis daarvan voor huidige en toekomstige professionals.

De kracht van docententeams

Wat werkt er daadwerkelijk om goed onderwijs te realiseren? Docententeams vertellen over de factoren die van invloed zijn op de kwaliteit van ons onderwijs.

  • Lerarenopleiding Aardrijkskunde

    De lerarenopleiding Aardrijkskunde is van ver gekomen. Waar het vroeger ontbrak aan een gedeelde visie, strakke organisatie en binding met de opleiding, waait de wind nu heel anders. Wat is er in die tijd gebeurd? En wat heeft daaraan bijgedragen?

  • Pedagogiek

    Sinds een paar jaar werkt de opleiding met een nieuw cyclisch curriculum. Het onderwijs is kleinschalig georganiseerd en opgebouwd in intensieve blokken van vijf weken. De docenten zijn erg te spreken over deze aanpak.

  • Vastgoed en Makelaardij

    De opleiding Vastgoed en Makelaardij stapte enkele jaren geleden over naar het Instituut voor de Gebouwde Omgeving. Sindsdien is er veel veranderd. “We hebben een flinke groei doorgemaakt, we zijn vooral gaan werken vanuit een gezamenlijke ambitie. We wilden een goed curriculum.”

  • Docent Beeldende Kunst en Vormgeving

    “Wij leren onze studenten om voortdurend vragen te stellen, omdat je volgens ons nooit klaar bent met leren”. De opleiding Docent Beeldende Kunst en Vormgeving leert de studenten regisseur van hun eigen leerproces te zijn.

  • Logistics Engineering

    Of het nu komt doordat ze zelf de opleiding hebben genoten of doordat ze jarenlang in de haven hebben gewerkt, alle docenten hebben logistiek ‘in hun bloed’. Van daaruit wordt veel gesproken over hoe het vak zich ontwikkelt en wat dat betekent voor de opleiding.

  • Logopedie

    De opleiding Logopedie is een opleiding die op alle fronten goed scoort. De opleiding doet bovenin mee in de Keuzegids, heeft een hoge student- en medewerkerstevredenheid en het rendement is relatief hoog. Wat is hun succesverhaal?

  • Elektrotechniek

    “Wij zijn technici. Wij lossen problemen op,’’ een rake typering van de opleiding Elektrotechniek. De ambitie om bij de besten te horen, is bij de opleiding al meer dan tien jaar richtinggevend. En met succes. Elektrotechniek doet anno 2016 in de kwaliteits-en tevredenheidslijstjes bovenaan mee. Een uitdrukking van dat de opleiding goed bezig is.

  • Biologie en Medisch Laboratoriumonderzoek

    Een opleiding met een ambitieus docententeam dat niet alleen hoge eisen stelt aan de studenten, maar ook aan zichzelf. De relatief grote opleiding scoort al een aantal jaar goed in de Keuzegids en de studenten en medewerkers zijn tevreden. Wat doet de opleiding goed en waar kunnen er nog stappen worden gezet?

  • Communicatie

    “Ik denk dat we van betekenis zijn voor Rotterdam, juist omdat we de connectie maken tussen studenten en maatschappelijke opdrachtgevers. We doen er toe", zegt docent Agaath Flikweert. Het is een wezenlijk kenmerk van de identiteit van de opleiding Communicatie, die zich nadrukkelijk ten doel stelt om de buitenwereld naar binnen te halen.

  • Accountancy

    De opleiding Accountancy stond twee jaar geleden op een omslagpunt, vertelt docent Yamina Allali. “We hadden een uitval van 65 procent in het eerste jaar. We hebben toen tegen elkaar gezegd: dit moet anders, we willen het anders doen.’’

We gebruiken cookies om de website te verbeteren.