AnneLoes van Staa benoemd tot Medical Delta lector

13 november 2023

Onze lector Transities in Zorg AnneLoes van Staa is benoemd tot Medical Delta Lector, omdat ze zich met haar werk heeft bewezen als verbinder tussen onderzoek en praktijk. Het is voor het eerst dat iemand deze titel mag dragen.

Sanne de Vries van de Haagse Hogeschool kreeg als lector Gezonde Leefstijl in een Stimulerende Omgeving dezelfde titel toebedeeld. De twee lectoren werden dinsdag gelijktijdig met negen nieuwe Medical Delta hoogleraren geïnaugureerd tijdens de Medical Delta Conference in de Laurenskerk in Rotterdam. Op deze bijeenkomst presenteerde het samenwerkingsverband van universiteiten en hogescholen de plannen voor een nieuwe meerjaren programmering dat directe aansluiting zoekt met de actuele uitdagingen in de gezondheidszorg.

De benoeming van Medical Delta hoogleraren en lectoren onderstreept de samenwerking van de bij Medical Delta aangesloten universiteiten en hogescholen op het gebied van innovatie en gezondheid.

Oplossingen voor duurzame zorg

Medical Delta is een samenwerkingsverband tussen de TU Delft, Erasmus MC, Erasmus Universiteit, LUMC en Universiteit Leiden, Hogeschool Rotterdam, De Haagse Hogeschool, Hogeschool Leiden en Hogeschool Inholland, overheden, zorgorganisaties en bedrijven. Het heeft als doel technologische oplossingen voor duurzame zorg te realiseren.

De vandaag benoemde Medical Delta hoogleraren en lectoren hebben zich met hun onderzoek en in hun werk bewezen als verbinders tussen wetenschappelijke disciplines en tussen wetenschap en praktijk. Met hun aanstelling krijgen ze daar niet alleen erkenning voor, ze treden ook als ambassadeur op voor verdergaande samenwerking op het gebied van health & technology.

(Tekst gaat verder onder de foto van AnneLoes)

AnneLoes doet onderzoek naar transities in de zorg bij jongeren met chronische aandoeningen, ondersteuning van eigen regie en zelfmanagement van patiënten door zorgprofessionals en het bevorderen van de vitaliteit en gezondheid van burgers en professionals.

Ze was een van de eerste twee lectoren in Nederland die de Deltaprijs ontving vanwege haar excellentie in de verbinding tussen praktijkgericht onderzoek, onderwijs en praktijk. Haar onderzoeksfocus ligt op de ervaringen van patiënten met chronische ziekten, patiëntenparticipatie in de zorg en ondersteuning van zelfmanagement (inclusief gedeelde besluitvorming).