Menu Zoeken English

Mindfulness based stress reduction

Let op: mogelijk wordt dit keuzevak (deels) online aangeboden

 


Vakinhoud

Heb je last van stessklachten en wil je hier serieus mee aan de slag? Deze cursus volgt de officiele internationale methode, die ontwikkeld is door de grondlegger van Mindfulness: Jon Kabat-Zinn. De cursus kan helpen bij mensen helpen die bekend zijn met terugval in depressie, chronische pijnklachten of herstellen van burn-out.

Mindfulness leert je stress reduceren door training van je aandacht. Door het dagelijks oefenen van deze vaardigheden, leer je bewuster in het leven te staan en ontwikkel je opmerkzaamheid. Dit stelt je in staat om je eigen denk- en gedragspatronen te herkennen en doorbreken. Mindfulness is dus een vaardigheid en een manier van kijken en denken.

Let op: deze cursus kent een afwijkende duur van 2,5 uur per keer. Er wordt van je gevraagd om dagelijks 45 minuten te oefenen.

Wat weet en kun je na de cursus?

  • Je begrijpt wat Mindfulness is;
  • Je kent het verschil tussen de doe- en zijn modus;
  • Je begrijpt op welke manieren door welke factoren stress ontstaat;
  • Je begrijpt wat de stressrespons inhoudt en wat dit fysiek teweegbrengt;
  • Je kent de 8 factoren die de ontwikkeling van Mindfulness ondersteunen;
  • Je begrijpt hoe gedachten werken en op welke manier je de invloed ervan kunt veranderen;
  • Je hebt een goed beeld van de aspecten die bijdragen aan een gezonde levensstijl t.b.v. stressreductie;
  • Je begrijpt hoe je mindfulness in je dagelijks leven kunt integreren;
  • Je kunt de basisoefeningen bodyscan, zitmediatie, yoga en loopmeditatie zelf uitvoeren;

Toetsing

De cursus kent een 100% aanwezigheidsplicht. Bij 1 gemiste les moet je een vervangende opdracht maken of de les bij een andere groep inhalen. Aan het einde van de cursus lever je een reflectieverslag in. De cursus valt onder de keuzevakruimte en is 2 ECTS waard. 

Praktisch

Je krijgt een link naar online oefeningen die je kunt downloaden en gebruiken.

Zorg ervoor dat je de oefeningen kunt doen in een rustige ruimte waar je kunt zitten en eventueel kunt liggen. Losse, makkelijk zittende kleding is prettig, net als extra sokken, een handdoek of een dekentje.

Aanmelden

Om je aan te melden voer je eerst een intakegesprek met een decaanSoms bestaan er contra-indicaties op basis waarvan deelname (nog) niet wenselijk is. De intake bij de decaan bepaalt of je wel of niet kan deelnemen aan de cursus.

🍪

Welkom!
Wij maken gebruik van functionele en analytische cookies voor de werking van de website en het verbeteren van jouw gebruikerservaring. Wil je meer weten? Lees dan ook ons cookiebeleid.

Instellen