Ga direct naar de content

Creative Media and Game Technologies voltijd

Vierjarige bachelor in het Nederlands, start in september

Onder de creatieven ben jij de technische specialist en onder techneuten de klantgerichte creatieveling met het overzicht.

Als CMGT'er ben je een developer (programmeur) van interactieve digitale producten: je ontwikkelt web- en mobiele applicaties en je kent de basis van het ontwikkelen van games. De grenzen tussen deze digitale producten en de fysieke wereld vervagen echter steeds meer en steeds sneller. Je wordt daarom niet opgeleid als specialist in 1 specifieke programmeertaal of platform maar als een flexibele programmeur die zichzelf snel de mogelijkheden van een nieuwe taal of een nieuw platform (smartphone, game console, Internet of Things) eigen kan maken. Met als doel interactieve oplossingen voor klanten te bedenken en ontwikkelen die platform en programmeertaal ontstijgen.

Je differentieert je van andere programmeurs door je mate van creativiteit en je kennis en gevoel voor interactie tussen apparaten en mensen (gebruikers).

Een Rotterdamse CMGT'er onderscheidt zich van andere programmeurs door de mate van creativiteit en de ontwerpgerichte benadering en de mate van kennis en gevoel voor interactie tussen apparaten en mensen (gebruikers). Bij alles wat je maakt staat de persoon die het gaat gebruiken centraal. Daarom heb je een onderzoekende houding en wil je gebruikers leren kennen en ze zo intensief mogelijk betrekken bij het maken van het product. De werkzaamheden en de mogelijkheden voor deze creatieve technoloog zijn aan verandering onderhevig omdat er veel ontwikkelingen in het vakgebied plaatsvinden. Nu ligt in de opleiding de nadruk op web- en mobiele technologieën. Game technologieën vormen een kleiner onderdeel.

CMGT-studenten werken op bepaalde momenten samen met studenten van de opleiding Communication and Multimedia Design. Deze samenwerking is belangrijk omdat bij het ontwikkelen van interactieve oplossingen de samenwerking met andere creatieve specialisten, zoals ontwerpers en strategen, leidt tot een hogere eindkwaliteit.

Na deze studie gaan CMGT'ers als programmeur aan de slag bij internetbureaus of andere bureaus in de creatieve sector (reclame, marketing, ontwerp, innovatie). Een deel start een eigen onderneming of gaat werken als freelancer. Web Developer en Mobile Developer zijn dan ook bij uitstek de beroepen die veel afgestudeerden op dit moment uitoefenen na afloop van de studie.

Als gevolg van een landelijke herindeling van bacheloropleidingen maakt deze opleiding sinds 2015-2016 binnen de sector HBO Techniek deel uit van het domein Creative Technologies. Dat betekent dat op de HKU, NHTV, Saxion en Hogeschool Rotterdam de opleiding Creative Media and Game Technologies wordt aangeboden sinds het cursusjaar 2015-2016. Laat je goed voorlichten waar bij elke hogeschool de focus op gelegd wordt.

Let op! Voor deze opleiding gelden aanvullende eisen.

Vraag de brochure aan

Brochure aanvragen

Woon je in het buitenland? Vraag dan de brochure(s) aan via e-mail.

Creative Media and Game Technologies voltijd

    Meer brochures toevoegen (max 5)

    Studie in Cijfers

    Meer info: studiekeuze123.nl Publicatiedatum 12-05-2016
    Deze opleiding
    Landelijk gemiddelde
    student tevredenheid
    Deze opleiding 3.9
    Landelijk gemiddelde 3.8
    aantal eerstejaars
    Deze opleiding 114
    Landelijk gemiddelde 138
    ervaren contacttijd eerstejaars
    Deze opleiding 18-24
    Landelijk gemiddelde 18-24
    doorstroom naar tweede jaar
    Deze opleiding 47%
    Landelijk gemiddelde 69%
    diploma binnen 5 jaar
    Deze opleiding 40%
    Landelijk gemiddelde 43%
    doorstuderen
    Deze opleiding 4%
    Landelijk gemiddelde 7%
    landelijk gemiddelde arbeidsmarkt
    Landelijk gemiddelde 54%

    Opbouw

    Hoe is de opleiding opgebouwd?
    Onderwijsvisie

    Bij de opleidingen van Hogeschool Rotterdam voelt iedereen zich welkom en hoort iedereen erbij. Studenten en docenten kennen elkaar en weten elkaar te vinden. De docenten doen er alles aan om je te begeleiden bij je studie op een manier die bij jou past. Dit vraagt van jou betrokkenheid en een actieve inzet. Samen maken we het onderwijs.

    Kenmerkend voor het onderwijs van Hogeschool Rotterdam is de aandacht voor:

    • De kennisbasis van het beroep
    • Handelen in de beroepspraktijk
    • Je eigen professionele identiteit

    Al deze elementen komen steeds aan bod tijdens de opleiding. In het begin ligt de nadruk op het ontwikkelen van kennis en vaardigheden, maar direct komt ook de praktijk aan bod. Je leert reële beroepsvraagstukken aan te pakken, in samenwerking met medestudenten, docenten, professionals uit de praktijk en praktijkgerichte onderzoekers. In het begin krijg je veel begeleiding van je docent, later neem je steeds meer het heft in eigen handen. Tijdens je studie leer je jezelf steeds beter kennen en ontdek je wat jouw unieke kwaliteiten zijn als beroepsbeoefenaar.

    Het eerste jaar

    Elke periode wordt er gericht gewerkt aan het inrichten van een digitaal portfolio om je eigen ontwikkeling in beeld te brengen. Gedurende de opleiding werk je in projectperiodes in een team of individueel. Dagelijks bepaal je jouw taken en de te behalen resultaten binnen het project welke je realiseert tijdens de ‘make’ momenten, waarin je werkt aan concrete oplossingen binnen je project. De ‘make’ momenten worden ondersteund door trainingen en cursussen die je volgt, verplicht, vrijwillig of op advies van professionals. Zowel studenten als docenten geven feedback op jouw ontwikkelingen. Hieruit komen nieuwe taken voort, deels gebaseerd op verplichte trainingen en workshops, deels op advies van begeleiders.

    Elke week wordt afgesloten met een experimenteel ‘learn’ moment, in gang gezet door een docententeam of hogerejaars studenten. Denk bijvoorbeeld aan een lezing, bezoek aan een bedrijf of een challenge/hackathon, georganiseerd vanuit de modules Media, Creativiteit en Filosofie.

    Na het eerste jaar

    Het tweede jaar maak je kennis met talen als JAVA voor Android en Objective-C voor iPhone-ontwikkeling en ga je de diepte in met JavaScript. Ook werk je aan ontwikkelvaardigheden voor games. Het derde jaar begint met een stage, daarna volg je een half jaar het majorprogramma: een extra stuk kennisontwikkeling via het D3V This! programma. Daarnaast volg je voor praktijkontwikkeling het project Medialab; hier werk je aan innovatieve projecten (bijv. data visualisatie, sensoren (Arduino), pervasive technologies, open data). Daarna kies je uit een aantal richtingen waarin je je wilt verdiepen (minor). Het laatste jaar studeer je af door het uitvoeren van een onderzoek over een onderwerp van de opleiding.

    Keuze en ondersteuning

    Keuze

    Tijdens je opleiding kun je kiezen uit zo'n driehonderd keuzevakken. Dit biedt je de kans om over de grenzen van je eigen opleiding heen te kijken en om invulling te geven aan je specifieke leerbehoeften. Afhankelijk van je opleiding kun je zelf een stageplek uitzoeken. Via een minor in de hoofdfase van je studie kies je een bepaald profiel waarmee je jezelf kunt onderscheiden. Ook de afstudeeropdracht die je kiest, geeft een persoonlijke inkleuring aan je opleiding.

    Ondersteuning

    Iedere student is uniek en heeft zijn eigen ideeën over wat hij in zijn studie wil bereiken. In onze ondersteuning maken we je bewust van je capaciteiten, kansen en uitdagingen. Soms blijkt tijdens of al vóór de opleiding dat je moeite hebt met een bepaald vak. Dan is het nuttig je kennis hiervan bij te spijkeren. Als student krijg je een coach (docent) die je begeleidt en de studievoortgang in de gaten houdt. Ook kun je een peercoach krijgen: een ouderejaarsstudent die een jongerejaars begeleidt.

    Studeren met een functiebeperking

    Heb je een functiebeperking en heb je daarvoor aanpassingen of voorzieningen nodig, dan bieden we daarvoor verschillende mogelijkheden.

    Stage lopen

    Je krijgt de gelegenheid werkervaring op te doen tijdens een stage in het derde jaar. Vijf maanden werk je bij een bedrijf om in praktijk te brengen wat je tot nu toe hebt geleerd.

    Minors

    In de laatste fase van je opleiding verdiep je je door middel van een minor in je vakgebied of verbreed je je kennis in een door jou gewenste richting. De onderstaande minors geven een beeld van het type minor dat je kunt verwachten.

    Minor Game Design and Development

    In de minor Game Design & Development doorloop je met een multidisciplinair team het volledige traject om een game te produceren, van ontwerp tot distributie. Je doet daarbij kennis op over hoe je een game leuk maakt, je leert games programmeren en je krijgt workshops aangeboden over onder andere (3D) graphics en audio. Om je game een succes te maken zal je buiten de kaders moeten leren denken en de games die je met je team maakt op de markt leren zetten, zodat aan het einde van de minor heel de wereld jouw game zal kunnen spelen.

    Student van andere hogeschool?

    Ben je student bij een andere hogeschool en wil je een minor bij Hogeschool Rotterdam volgen? Bekijk je mogelijkheden op Kiesopmaat.nl. De minors van Hogeschool Rotterdam duren een half jaar (september - februari) en leveren 30 EC (studiepunten) op.

    Afstuderen

    Vaak kom je er tijdens je afstudeerstage in het vierde jaar achter wat je na je opleiding wilt doen: Wil je bijvoorbeeld bij een 'full service internet' bureau aan de slag als developer?

    Bachelorscripties

    Bekijk hieronder de laatste bachelorscripties voor een indruk van afstudeeronderwerpen.

    Internationale mogelijkheden

    Als je een internationale carrière ambieert, dan bereidt de opleiding je hier ook op voor! In overleg met de opleiding kun je een deel van de opleiding in het buitenland doorbrengen, bijvoorbeeld tijdens je stageperiode.

    Vakken

    Een indicatie van de vakken die je kunt verwachten

    Honoursprogramma

    Heb het lef om ambitieus te zijn!

    Voor proactieve, nieuwsgierige, creatieve studenten is er het Honoursprogramma. De kans om tijdens je studie samen met gemotiveerde studenten te werken aan uitdagende opdrachten en jezelf te onderscheiden.

    Bekijk meer informatie over het Honoursprogramma

    Onderwijsvorm

    Hoe is het onderwijs ingericht?
    • Praktijk
    • Theorie
    • Keuzeruimte
    • Begeleiding
    5 dagen school per week
    20 uren zelfstudie per week
    • Praktijk
    • Theorie
    • Keuzeruimte
    • Begeleiding
    • Praktijk
    • Theorie
    • Keuzeruimte
    • Begeleiding
    • Praktijk
    • Theorie
    • Keuzeruimte
    • Begeleiding
    Legenda
    Praktijk
    Keuzeruimte
    Theorie
    Begeleiding

    Na je studie

    Wat kun je doen na je opleiding?
    Na je afstuderen

    Gefeliciteerd! Je hebt je Bachelor of Science (BSc) gehaald. Deze titel mag je achter je naam voeren. 

    Ook ontvang je bij je diploma een diplomasupplement met een DS-label. Met dit Engelstalige document kun je de waarde van je diploma eenvoudiger aantonen in het buitenland bij de toelating tot een vervolgstudie of bij het vinden van een baan.

    Heb je het Honoursprogramma gevolgd? Dan krijg je ook een honours degree, waarmee je je doorzettingsvermogen en extra kennis kunt aantonen.

    Beroepsbeeld

    Het werkgebied is breed. Als afgestudeerde kun je aan de slag als webdeveloper, gamedeveloper, maar bijvoorbeeld ook als usability engineer of mobile developer.

    Bekijk in het filmpje hoe een dag van een professional er uit ziet.

    Beroepen

    Gamedeveloper

    De gamedeveloper maakt onderdeel uit van een team techneuten die gezamenlijk een game ontwikkelen. Daarbij ben jij in staat om in de engine of framework game-play te ontwikkelen en programmeren. Je komt in aanraking met verschillende ontwikkelframeworks. Je kan meedraaien in een ontwikkelteam als game developer. Je richt je voornamelijk op ontwikkeling van indie-games, die vaak op internet of mobiele apparaten beschikbaar zijn.

    Mobile developer

    De mobile developer is in staat om verschillende producten voor mobiele platforms te realiseren die 'native' ontwikkeld worden. Dat wil zeggen dat er in een andere taal dan een webtaal een app gemaakt wordt, die kan draaien op dat specifieke besturingssysteem (bijv. Android, Windows Phone of iOS). Denk bij programmeertalen aan ObjectiveC voor iPhone en iPad development. Bij de ontwikkeling van apps voor deze platforms kunnen ook sensoren aangesproken worden zoals de GPS sensor of gyrosensor in een telefoon.

    Usability engineer

    De usability engineer analyseert en test de gebruiksvriendelijkheid van een website of applicatie, geeft prioriteiten aan de gevonden problemen en bedenkt hiervoor oplossingen. De usability engineer is in elke fase van het proces actief met testen.

    Webdeveloper

    De webdeveloper weet wat gebruikers willen en is in staat om onder andere media-applicaties te ontwikkelen. Hierbij is responsive design belangrijk. Je werkt aan campagnes voor bedrijven, veelal geïntegreerd met sociale netwerken als Facebook en Twitter. Je ontwikkelt ingewikkelde webapplicaties voor organisaties in de profit en non-profit sector. Je houdt uiteraard rekening met een veelheid aan schermen waar webapplicaties op bekeken kunnen worden (Google Glasses, mobiele schermen, TV’s, computerschermen, tablets).

    Huidige arbeidsmarkt

    Bron: landelijke cijfers HBO-Monitor 2015

    Locatie

    Waar ga je studeren?
    • Wijnhaven 99

    • Studeren in Rotterdam

    Niet op zoek naar deze opleiding?

    Kijk ook eens naar deze opties
    • Communication and Multimedia Design voltijd

      Zit jij ook vastgekleefd aan je telefoon en tablet? Word ontwikkelaar van apps, websites en mobiele toepassingen met de opleiding CMD van Hogeschool Rotterdam.

    • Informatica voltijd

      Kun jij ook niet meer zonder internet, navigatie en pinautomaat? Volg de opleiding Informatica aan Hogeschool Rotterdam en help mee aan de ontwikkeling van de ICT.

    • Communicatie voltijd

      Wil jij aan het werk in de reclamewereld of als voorlichter? Wil jij campagnes maken en weten wanneer je wel of niet twittert? Ga Communicatie studeren aan HR.

    We gebruiken cookies om de website te verbeteren.