Menu
    English

    Kenniskring zelfregulerend leren

    Studenten helpen te dromen, te doen en te (blijven) durven.

    Studievaardigheden (plannen, aandacht vasthouden, hulp vragen, geloof in eigen kunnen) zijn niet alleen van belang voor succesvol studeren, ook voor een succesvolle overstap naar vervolgonderwijs en voor duurzame loopbaanontwikkeling zijn studievaardigheden kritische succesfactoren.

    Kenniskring Zelfregulerend leren

    Het doel van de kenniskring Zelfregulerend leren is kennis te ontwikkelen over het samen werken aan integrale, duurzame en inclusieve aanpakken zelfregulerend leren, die alle studenten in een opleiding optimaal in staat stellen zelfregulerend te leren studeren in hun dagelijks onderwijs, voor de praktijk en voor de wetenschap. Dit betreft zelfregulerende vaardigheden zoals plannen, aandacht vasthouden, jezelf motiveren en motivatie op peil houden, voor studentsucces

    Verbinding met het onderwijs

    De activiteiten en het onderzoek van de kenniskring Zelfregulerend leren vindt in nauwe afstemming plaats met de opleidingen, andere kenniskringen en diensten, met en voor studenten, aan Hogeschool Rotterdam/het hoger onderwijs.

    De kenniskring levert hiermee een bijdrage aan de ambitie van Hogeschool Rotterdam om onderwijs, onderzoek en het verbeteren en vernieuwen van de beroepspraktijk intensiever met elkaar te verbinden.

    Whole school approach

    Studenten optimaal in staat kunnen stellen zelfregulerend te leren in hun dagelijks onderwijs voor studentsucces, vraagt om een integrale, duurzame, en inclusieve aanpak. Dit kunnen wij niet alleen, hiervoor zijn wij allen nodig als betrokkenen, belanghebbenden en geïnteresseerden. De hele schoolaanpak (The Whole School Approach) betreft een integrale benadering die niet alleen behulpzaam is voor onderwijsprofessionals bij het verankeren van een vraagstuk zoals zelfregulerend leren in alle domeinen van een onderwijsinstelling, maar ook bij het versterken van de samenhang tussen deze domeinen. Door te werken vanuit de hele schoolaanpak wordt de veranderkracht die de organisatie rijk is benut én vergroot. Bovendien is de hele schoolaanpak een beproefde aanpak voor effectieve implementatie van interventies in de praktijk. Niet alleen in het onderwijs, ook in andere praktijken, denk aan de gezondheidszorg, het sociaal domein.

    Beeld van een bloem

    De hele schoolaanpak gebruikt het beeld van een bloem. De bloembladen geven de verbinding tussen de verschillende domeinen van de onderwijsinstelling weer die van invloed zijn op het leren, in dit geval het zelfregulerend leren. Om het samen denken, leren en werken aan het stapsgewijs integraal, duurzaam en inclusief leren aanpakken van zelfregulerend leren te stimuleren, zijn met de hele schoolaanpak acht onderwijsvragen geformuleerd. Deze zijn geweest voor de totstandkoming van de Kennisbasis voor samen werken aan integrale, duurzame en inclusieve aanpakken zelfregulerend leren. Floortje brengt link aan.

    Geen recept of afvinklijst

    De onderwijsvragen zijn bewust niet genummerd, omdat ze niet bedoeld zijn als een recept of afvinklijst. Vanuit de praktijk hebben wij ervaren dat op geleide van de specifieke context onderwijsprofessionals starten met één of meer onderwijsvragen vanuit de bloemfiguur (Hele schoolaanpak). De kennisbasis is daarom ook zo ontwikkeld; zodat deze gericht is in te zien, op maat; per bloemblaadje of voor het hart. 

    Uitvoeringsprincipes

    Iedere onderwijsvraag heeft geresulteerd in een uitvoeringsprincipe zelfregulerend leren: een richtinggevend evidence-informed uitgangspunt gebaseerd op actuele inzichten vanuit de wetenschap en de praktijk, direct toe te passen in de eigen onderwijspraktijk. Zie hieronder voor een overzicht van de uitvoeringsprincipes.

    Kennisbasis en online leidraad

    Deze uitvoeringsprincipes zijn verder uitgewerkt in een Kennisbasis Zelfregulerend leren. De kennisbasis is onderbouwend voor ondersteuning die de kenniskring aanbiedt aan onderwijsprofessionals in hun eigen beroepspraktijk, voor professionalisering die zij ontwikkelen en onderzoek dat zij verrichten. Daarnaast is de Kennisbasis onderbouwend voor de Online leidraad Samen werken aan integrale, duurzame, en inclusieve aanpakken zelfregulerend leren. Floortje brengt link aan. In deze online leidraad worden vier casussen gepresenteerd waarin opleidingsteams de uitvoeringsprincipes hebben toegepast in experimenten zelfregulerend leren in de eigen beroepspraktijk.

    Ook zijn in deze online leidraad tools opgenomen die de betrokken teams ontwikkelden met en voor hun studenten in hun eigen onderwijspraktijk – en ook van teams die hen hierin voorgingen. Deze tools zijn direct toepasbaar in de eigen onderwijspraktijk. Wij actualiseren de online leidraad doorlopend met behulp van good practices en tools die docententeams/onderwijsprofessionals ontwikkelen in hun eigen onderwijspraktijk.

     

     

    De uitvoeringsprincipes op een rijtje

    Projecten

    van deze kenniskring

    Leden van de kenniskring

    zelfregulerend leren

    Samenwerkingen

    van deze kenniskring

    Het onderzoek van deze kenniskring vindt in nauwe afstemming plaats met lectoraat Leren, met Dienst Onderwijs & Kwaliteit, die training en advies koppelt aan de onderzoeksresultaten die Kenniscentrum Talentontwikkeling oplevert, met de expertisekring Onderwijskundig Leiderschap/Programma Grip op Studiesucces, met expertisekring Hoge Verwachtingen en met Samenwerkingsverband VO-HO.

    Inloggen