Kenniskring Zelfregulerend leren
Het doel van de kenniskring Zelfregulerend leren is kennis te ontwikkelen over het samen werken aan integrale, duurzame en inclusieve aanpakken zelfregulerend leren, die alle studenten in een opleiding optimaal in staat stellen zelfregulerend te leren studeren in hun dagelijks onderwijs, voor de praktijk en voor de wetenschap. Dit betreft zelfregulerende vaardigheden zoals plannen, aandacht vasthouden, jezelf motiveren en motivatie op peil houden, voor studentsucces
Verbinding met het onderwijs
De activiteiten en het onderzoek van de kenniskring Zelfregulerend leren vindt in nauwe afstemming plaats met de opleidingen, andere kenniskringen en diensten, met en voor studenten, aan Hogeschool Rotterdam/het hoger onderwijs.
De kenniskring levert hiermee een bijdrage aan de ambitie van Hogeschool Rotterdam om onderwijs, onderzoek en het verbeteren en vernieuwen van de beroepspraktijk intensiever met elkaar te verbinden.
Whole school approach
Studenten optimaal in staat kunnen stellen zelfregulerend te leren in hun dagelijks onderwijs voor studentsucces, vraagt om een integrale, duurzame, en inclusieve aanpak. Dit kunnen wij niet alleen, hiervoor zijn wij allen nodig als betrokkenen, belanghebbenden en geïnteresseerden. De hele schoolaanpak (The Whole School Approach) betreft een integrale benadering die niet alleen behulpzaam is voor onderwijsprofessionals bij het verankeren van een vraagstuk zoals zelfregulerend leren in alle domeinen van een onderwijsinstelling, maar ook bij het versterken van de samenhang tussen deze domeinen. Door te werken vanuit de hele schoolaanpak wordt de veranderkracht die de organisatie rijk is benut én vergroot. Bovendien is de hele schoolaanpak een beproefde aanpak voor effectieve implementatie van interventies in de praktijk. Niet alleen in het onderwijs, ook in andere praktijken, denk aan de gezondheidszorg, het sociaal domein.
Beeld van een bloem
De hele schoolaanpak gebruikt het beeld van een bloem. De bloembladen geven de verbinding tussen de verschillende domeinen van de onderwijsinstelling weer die van invloed zijn op het leren, in dit geval het zelfregulerend leren. Om het samen denken, leren en werken aan het stapsgewijs integraal, duurzaam en inclusief leren aanpakken van zelfregulerend leren te stimuleren, zijn met de hele schoolaanpak acht onderwijsvragen geformuleerd. Deze zijn geweest voor de totstandkoming van de Kennisbasis voor samen werken aan integrale, duurzame en inclusieve aanpakken zelfregulerend leren. Floortje brengt link aan.

Geen recept of afvinklijst
De onderwijsvragen zijn bewust niet genummerd, omdat ze niet bedoeld zijn als een recept of afvinklijst. Vanuit de praktijk hebben wij ervaren dat op geleide van de specifieke context onderwijsprofessionals starten met één of meer onderwijsvragen vanuit de bloemfiguur (Hele schoolaanpak). De kennisbasis is daarom ook zo ontwikkeld; zodat deze gericht is in te zien, op maat; per bloemblaadje of voor het hart.
Uitvoeringsprincipes
Iedere onderwijsvraag heeft geresulteerd in een uitvoeringsprincipe zelfregulerend leren: een richtinggevend evidence-informed uitgangspunt gebaseerd op actuele inzichten vanuit de wetenschap en de praktijk, direct toe te passen in de eigen onderwijspraktijk. Zie hieronder voor een overzicht van de uitvoeringsprincipes.
Kennisbasis en online leidraad
Deze uitvoeringsprincipes zijn verder uitgewerkt in een Kennisbasis Zelfregulerend leren. De kennisbasis is onderbouwend voor ondersteuning die de kenniskring aanbiedt aan onderwijsprofessionals in hun eigen beroepspraktijk, voor professionalisering die zij ontwikkelen en onderzoek dat zij verrichten. Daarnaast is de Kennisbasis onderbouwend voor de Online leidraad Samen werken aan integrale, duurzame, en inclusieve aanpakken zelfregulerend leren. Floortje brengt link aan. In deze online leidraad worden vier casussen gepresenteerd waarin opleidingsteams de uitvoeringsprincipes hebben toegepast in experimenten zelfregulerend leren in de eigen beroepspraktijk.
Ook zijn in deze online leidraad tools opgenomen die de betrokken teams ontwikkelden met en voor hun studenten in hun eigen onderwijspraktijk – en ook van teams die hen hierin voorgingen. Deze tools zijn direct toepasbaar in de eigen onderwijspraktijk. Wij actualiseren de online leidraad doorlopend met behulp van good practices en tools die docententeams/onderwijsprofessionals ontwikkelen in hun eigen onderwijspraktijk.
De uitvoeringsprincipes op een rijtje
Wij beschikken over actuele kennis over zelfregulerend leren (interventies).
Wat vraagt dit van het opleidingsteam?
- Actuele kennis over zelfregulerend leren: Wat is zelfregulerend leren, wat zijn zelfregulerende componenten en zelfregulerende vaardigheden? Hoe draagt zelfregulerend leren bij aan studentsucces? Welke evidence-informed interventies zelfregulerend leren kun je (als team) inbedden in het dagelijks onderwijs, hoe?
 - Nagaan met studenten in hoeverre het hen lukt succesvol zelfregulerend te leren. Wat missen zij hierin qua ondersteuning van het opleidingsteam
 - Je (team-)aanpak zelfregulerend leren aanpassen op basis van onderzoek naar wat studenten nodig hebben hierin voor succesvol leren.
 
Wij ondersteunen onze studenten op maat bij zelfregulerend leren, in de klas.
Wat vraagt dit van het opleidingsteam?
- Handelingsbekwaamheid in een uitgebreid pedagogisch-didactisch handelingsrepertoire zelfregulerend leren ontwikkelen. Denk aan expliciete instructie en didactisch coachen van zelfregulerend leren, in de klas en in coaching. Een teamaanpak ontwikkelen die alle studenten optimaal in staat stelt zelfregulerend te leren voor studentsucces. Denk aan: diplomabehaling, persoonlijke ontwikkeling, plezier in leren, studentwelzijn.
 
Wij ondersteunen onze studenten op maat bij zelfregulerend leren, online, met AI.
Wat vraagt dit van het opleidingsteam?
- Handelingsbekwaamheid in een uitgebreid pedagogisch-didactisch handelingsrepertoire zelfregulerend leren online, met AI, die aansluit bij de teamaanpak in de klas. Tezamen maakt dit een integrale aanpak zelfregulerend leren die alle studenten optimaal in staat stelt zelfregulerend te leren voor studentsucces.
 
Wij hebben zelfregulerend leren geïntegreerd in ons curriculum, als een doorlopende leerlijn; aansluitend op voorbereidend- en vervolgonderwijs.
Wat vraagt dit van het opleidingsteam en van de curriculumcommissie?
- Als opleidingsteam: De les, coaching, cursus, het curriculum, zodanig herontwerpen dat zelfregulerend leren integraal en betekenisvol is ingebed in het dagelijks onderwijs, gekoppeld aan leerdoelen en beoogde leeruitkomsten, gericht op beroepstaken in authentieke, contextrijke situaties.
 - Als curriculumcommissie: Een doorlopende leerlijn zelfregulerend leren ontwikkelen, aansluitend op het voorbereidend onderwijs en voorbereidend op het toekomstig beroep en vervolgonderwijs.
 
Wij werken lerend samen aan een teamaanpak zelfregulerend leren in ons dagelijks onderwijs: van thema-expertise naar een integrale aanpak zelfregulerend leren.
Wat vraagt dit van het opleidingsteam en studiegroepbegeleiders zelfregulerend leren?
- Als opleidingsteam een aantal docenten laten opleiden tot studiegroepbegeleiders zelfregulerend leren die op hun beurt de professionalisering zelfregulerend in hun eigen team (leren) trekken met behulp van kort-cyclische experimenten in de eigen onderwijspraktijk (teacher study groupmethode), met als doel thema-expertise zelfregulerend leren te verwerven als team.
 - Als studiegroepbegeleider zelfregulerend leren: Eigen kennis zelfregulerend leren blijven actualiseren en doorgeven aan het eigen opleidingsteam
 - Professionalisering zelfregulerend leren in het eigen team in de eigen onderwijspraktijk blijven aanjagen, als onderdeel van de professionaliseringjaaragenda van het team.
 - Uit blijven wisselen met interne en externe studiegroepbegeleiders, op het thema zelfregulerend leren en op andere thema’s, denk aan: didactisch coachen, taal, met als doel van elkaar te leren, kennis en inzichten te integreren tot vernieuwende aanpakken en te ondersteunen bij implementatie
 
Wij ondersteunen onze onderwijsprofessionals bij zelfregulerend werken, in lijn met zelfregulerend leren in de opleiding/klas.
Wat vraagt dit van de leider?
- Beschikken over de actuele kennis over zelfregulerend leren (-interventies).
 - Het opleidingsteam faciliteren in hun activiteiten met betrekking tot zelfregulerend leren.
 - Het opleidingsteam modelleren en coachen in zelfregulerende vaardigheden; denk aan plannen, aandacht vasthouden, jezelf motiveren voor doelgericht werken, in lijn met hoe het opleidingsteam dat bij hun studenten doet: denk aan expliciete instructie, didactisch coachen voor zelfregulerend (leren) werken.
 - Waar nodig zich nader professionaliseren in zelfregulerend leren (-interventies) voor docenten(-teams).
 
Wij hebben samen (leren) werken aan zelfregulerend leren geïntegreerd in onze kwaliteitszorgcyclus en in (lijn met) het (instellings-)kwaliteitsbeleid.
Wat vraagt dit van het opleidingsteam, adviseurs, onderzoekers, beleidsmakers en bestuurders?
- Als opleidingsteam: Beschrijven in kerndocumenten zoals de zelfevaluatie, het inhoudelijk opleidingskader en de opleidingsvisie hoe zelfregulerend lerenvorm krijgt in de praktijk, in lijn met het instellingskwaliteitsbeleid; denk aan de strategische agenda, de onderwijsvisie
 - Als adviseurs/pedagogisch-didactisch hoofddocenten: Samen met opleidingsteams en onderzoekers professionalisering zelfregulerend leren voor opleidingsteams aan Hogeschool Rotterdam ontwikkelen en ontsluiten via de HR-academie/het Center for Teaching and Learning (CTL). Ontwikkelde kennis en expertise in- en extern ophalen en tot nut brengen aan Hogeschool Rotterdam.
 - Als onderzoekers: Aanpalend onderzoek verrichten naar zelfregulerend leren, ontwikkelde kennis tot nut brengen aan overige opleidingsteams en aan andere (hoger) onderwijsinstellingen en voor (door) te ontwikkelen professionalisering hierin.
 - Als beleidsmakers/bestuurders: Kennis- en expertiseontwikkeling in- en extern monitoren en tot nut brengen aan de hele Hogeschool door (instellings-)beleid hierop aan te passen waar wenselijk.
 - Allen: Afstemmen met elkaar, kennisdeling en verder leren met elkaar als het gaat om zelfregulerend leren, bijvoorbeeld in de vorm van een docentstudiegroep, professionele leergemeenschap, werkplaats, kenniskring.
 
Er is sprake van een gedragen teamvisie op zelfregulerend leren voor studentsucces.
Wat vraagt dit van het opleidingsteam?
- Bewust worden van persoonlijke en teamovertuigingen over nut en noodzaak van zelfregulerend leren.
 - De teamvisie formuleren op zelfregulerend leren, nodig voor het beroep waarvoor wordt opgeleid; Voor startbekwaamheid, een leven lang leren, duurzame inzetbaarheid en in lijn met de instellings-onderwijsvisie.
 - Nagaan wat de teamvisie op zelfregulerend leren betekent voor het dagelijks leren van studenten; de inrichting van het curriculum, het onderwijsontwerp, het pedagogisch-didactisch handelen (denk aan instructie en coaching) en (team-)professionalisering.